U hebt zich inderdaad schuldig gemaakt aan vluchtmisdrijf. Bij een ongeval met enkel stoffelijke schade moet u met beide partijen het Europees Aanrijdingsformulier invullen. Indien u hier niet meteen toe bereid was (wat ik gezien de omstandigheden wel kan begrijpen), moet u de politie verwittigen zodat die kan bemiddelen en eventueel een pv opmaken.
U bent hier dus wel degelijk in de fout gegaan, een klacht wegens vluchtmisdrijf is dus niet onwaarschijnlijk. De straffen zijn niet mild, maar het is in uw voordeel dat er geen lichamelijke schade is en dat dit uw eerste keer is.
Sorry als dit niet is wat u wou horen, maar u hebt hier echt wel een serieuze fout gemaakt.
Dank voor het snelle antwoord! Ik had zoiets verwacht.
Nu, voor mij zijn de punten:
-Er is géén aanrijding gebeurd, iedereen kan tot een centimeter voor een achterliggende auto bollen en beweren dat die er tegen gereden is. Als ik tegen die mevrouw gereden was, dan was er toch zichtbare schade aan mijn wagen ook, zou ik zo denken?
-De situatie in die Arabische buurt met de vele theeshops en winkeltjes vol Arabische medemensen begon daar een beetje te gevaarlijk te worden naar mijn gedacht, en zeg eerlijk, als ik in Brussel voor zo'n geval de politie bel, hoeveel uren gaat het duren voor ze er zijn? (en hoe lang zal het duren voor de ruiten van mijn auto ingeslagen worden)?
-Ik was wel van plan om maandagmorgen (vandaag dus) tijdens de kantooruren "klacht tegen onbekenden" (in de paniek van het moment vergeten nummerplaat van mevrouw te noteren of zelf een foto te nemen, stom, stom, stom) in te dienen wegens bedreiging. Toen ik rond een uur of 5, 6 thuis kwam op een zaterdag wou ik de politie met een in mijn ogen niemendalletje niet meer lastig vallen. Dat was fout, toegegeven.
Aanvulling: Toen ik de politie deze morgen zelf opbelde om te vragen naar een toevoeging aan mijn verklaring, dat ik me bedreigd voelde (wat zeer zeker zo was) en daarom niet uitgestapt ben en doorgereden ben, heb ik expliciet gevraagd of dit geclassificeerd zou kunnen worden als "vluchtmisdrijf". De politieagente aan de telefoon vertelde me dat nee, het geen vluchtmisdrijf was omdat ik
zelf al heel duidelijk op de hoogte was dat de Arabische mevrouw met de vele foto's van mijn nummerplaat mij perfect bij de politie kon identificeren en ik dus geen bewust vluchtmisdrijf pleegde, enkel een reactie uit angst voor de situatie.
Dat was trouwens hetzelfde wat ook mijn verzekeraar zei.
Boetes zijn "niet mild", zegt U. Als het tot het ergste zou moeten komen (ik ben een doemdenker, kan het niet helpen), over welke bedragen praten we dan? En houdt dat dan ook een strafblad in?
Dank voor de info! Ik waardeer het ten zeerste!