mag je ongestraft parkeren voor een niet gebruikte garage?

octopus
Topic Starter

mag je ongestraft parkeren voor een niet gebruikte garage?

#1 , 15 mei 2012 07:54

Mag iemand zijn wagen parkeren voor mijn garage indien duidelijk door die persoon geweten is dat die garage niet wordt gebruikt om de wagen in te parkeren, maar als bergplaats. De (fout?)parkeerder gaat er van uit dat ik de garage toch niet nodig heb om in en uit te rijden, en dat het dus geen probleem kan zijn om zijn wagen daar te parkeren. Ook de politie schijnt hiermee geen probleem te hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2012 08:15

Wat bedoel je met "de politie schijnt hiermee geen probleem te hebben"? Dat ze niet spontaan beboeten? Dit is goed mogelijk. De politie gaat er mogelijk van uit dat het uw eigen wagen is die voor die poort staat, waardoor ze het "door de vingers zien". Als jij echter de politie belt en zegt dat er een vreemde wagen voor uw garagepoort staat geparkeerd, denk ik wel dat ze actie zullen ondernemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#3 , 15 mei 2012 09:16

Parkeren voor een inrit mag niet, tenzij door de wagen(s) waarvan de nrplaat goed zichtbaar aan de inrit hangt. Hang uw nrplaat op uw poort, en bel iedere keer er iemand anders staat de politie.

In veel gemeenten meent de politie dat de wagen enkel dient verplaatst (eventueel door takelen) te worden, indien het wegrijden verhinderd wordt. Dit is niet correct, wagen moet altijd verplaatst worden.

Reclame

Oude Belg

#4 , 15 mei 2012 09:35

Uit "wegcode.be" zaliger :

Het is verboden een voertuig te parkeren voor de inrij van eigendommen, behalve voor de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht. Zie art. 25.1.3°, Wegcode.

Het is dus geen vereiste dat de eigenaar van een garage deze daadwerkelijk gebruikt voor het onderbrengen van een auto. Van zodra er sprake is van een herkenbare INRIJ, geldt het parkeerverbod. Hierover bestaat overigens reeds rechtspraak.

De bij art. 25.1.3° van het WVR bedoelde inrij voor eigendommen is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
(Cassatie, 16-11-1993)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

octopus
Topic Starter

#5 , 15 mei 2012 12:37

Bedankt voor de reacties;
met " de politie schijnt hiermee geen probleem te hebben" bedoel ik dat een (ik denk wijkagent) meent dat, als ik de garage niet benut, ik eigenlijk zou moeten begrijpen dat mensen die daar weet van hebben, hun wagen daar dan plaatsen.
In feite komt het voor mij hierop neer dat ik mijn wagen zou willen plaatsen voor mijn garage(langs de "trottoir", maar dat die plaats door anderen wordt ingenomen omdat in nooit IN die garage rij.

Ik meen uit de reacties (waarvoor dank) te kunnen afleiden dat de plaats voor mijn garage wel degelijk dient vrijgelaten te worden.

mava105

#6 , 15 mei 2012 12:40

Hang dan toch uw eigen nummerplaat op die poort. Dan mag daar NIEMAND staan, uitgezonder jijzelf.
Als je hier op dit forum even had gezocht, had je dat antwoord al tientalen keren kunnen vinden.

Tope

#7 , 15 mei 2012 12:48

Mijn buren hebben drie auto's waarvan er geen enkele in de garage staat.
Ze hebben het recht hun garage een andere bestemming te geven.
Niemand haalt het in zijn hoofd om voor hun oprit te parkeren.

octopus
Topic Starter

#8 , 15 mei 2012 13:28

mava ; Wat je zegt is juist, dat had ik al vastgesteld hoor. Mij interesseerde het om te weten of je voor een -niet gebruikte en door alle buren zo geweten- garage mag staan.
Er hangt nl een nummer op de poort.

Turaki

#9 , 15 mei 2012 13:46

mava ; Wat je zegt is juist, dat had ik al vastgesteld hoor. Mij interesseerde het om te weten of je voor een -niet gebruikte en door alle buren zo geweten- garage mag staan.
Er hangt nl een nummer op de poort.
Indien vriendelijk praten niet helpt, iedere keer de politie bellen.

Gebruiker21

#10 , 15 mei 2012 14:29

Inderdaad, feit is dat men daar niet MAG staan, en de politie VERPLICHT is de wagen te laten verplaatsen. Dat een politieagent dit niet meteen uit eigen beweging doet, daar kan ik dan nog een beetje inkomen, maar als jij er expliciet naar vraagt, zouden ze toch moeten ingrijpen. Als je wijkagent niet wil, stap je naar zijn overste.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg

#11 , 15 mei 2012 16:11

Hang dan toch uw eigen nummerplaat op die poort. Dan mag daar NIEMAND staan, uitgezonder jijzelf.
Als je hier op dit forum even had gezocht, had je dat antwoord al tientalen keren kunnen vinden.

Geen nummerplaat : niemand mag er staan.
Wel nummerplaat : de eigenaar van de nummerplaat mag er staan.

De nummerplaat op de poort verbiedt dus niets, maar geeft iemand (de eigenaar) toestemming om te parkeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#12 , 15 mei 2012 18:18

Indien er door het NIET ingrijpen van de politie het voertuig niet IN de garage kan gezet worden en voertuig wordt vb aangereden of voorwerpen uit gestolen is de gemeente (politieraad) aansprakelijk. Indertijd had R. Poté daar nogal wat uitspraken(vonnissen en arresten) over

artemis

#13 , 15 mei 2012 19:40

En ik dacht dat het verboden was om een parkeerverbod aan te brengen op een garagepoort die niet als garage gebruikt wordt.

Kan iemand daar duidelijkheid over scheppen?

artemis

#14 , 15 mei 2012 19:42

Indien er door het NIET ingrijpen van de politie het voertuig niet IN de garage kan gezet worden en voertuig wordt vb aangereden of voorwerpen uit gestolen is de gemeente (politieraad) aansprakelijk. Indertijd had R. Poté daar nogal wat uitspraken(vonnissen en arresten) over
Maar Franciscus, deze TS zet zijn auto NOOIT in zijn garage, ook niet als er niemand voor zijn poort staat en hij voor zijn poort kan parkeren.

Lightning

#15 , 15 mei 2012 19:45

En ik dacht dat het verboden was om een parkeerverbod aan te brengen op een garagepoort die niet als garage gebruikt wordt.

Kan iemand daar duidelijkheid over scheppen?
Uw vraag werd in dit onderwerp op 15 mei 2012 09:35 beantwoord door Oude Belg.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”