De titel van dit topic is "retributiebon bij fout parkeren: mag dat?" Dat is ook de hoofdreden waarom ik wil betwisten, maar ik weet niet of je daardoor risico loopt op een hogere boete voor fout parkeren (ik pleit niet voor anti-sociaal gedrag en hou rekening met anderen. Zelfs al lijkt het eerder dat ik hier het tegendeel wil bewijzen). Weet iemand daar het fijne van? + Wordt die 5m van mijn wagen tot aan het kruispunt berekend "where the rubber meets the road" of telt mijn bumper mee?
Ik zou niet te snel hebben gereden had ik die 30 nu niet verkeerd gelezen.

Op "het eens door de vingers kunnen kijken" niveau: Parkeerschijf niet juist zetten is geen misdrijf maar een burgerlijke zaak.
Ik heb geen kaas gegeten van het "parkeerrecht" zoals de gemeente het noemt en of dit verschilt van een parkeercontract. Lokale overheden zijn toch ook gebonden door regels van gemeen recht (bv. verbintenissenrecht)? Op zijn minst kunnen publiekrechtelijke instellingen het goede voorbeeld geven: bv informatieplicht over een wezenlijk bestandsdeel zoals prijs of de gevolgen van niet naleving van je plichten als je het parkeerrecht gebruikt (gemeenten hebben op dit vlak een lucratieve discretionaire bevoegdheid, dus moet de burger waarborgen hebben tegen willekeur). Je zal me nooit kunnen verwarren met een voorvechter van burgerrechten, maar ik wil best eens reflecteren over de meest banale zaken. Het is wellicht niet toegelaten om voorbij een rood licht te wandelen/rijden als er mijlenver (dus ook bij uitstekend zicht) niets te bespeuren is, maar enkel een robot mist ethisch inzicht om toch over te steken. Volgens mij is de samenleving verarmt als de burgers zelf geen waardeoordelen kunnen vellen. Het automatisme om zomaar te betalen mis ik dus ook. Er zijn voldoende elementen die het aannemelijk maken dat ik me vergist heb betreffende het tijdstip van mijn schijf. In een warme menselijke samenleving kan je dat ook makkelijk oplossen. Het ligt wellicht aan het feit dat ik de Ierse cultuur bestudeer, maar ik dacht dat de Vlaamse ook hartelijke was.
Bovendien gebruiken ze zelf de term vermoedde wil (retributie van 20, 25 of 50 euro) terwijl je in soortgelijke zones (max. 2 of 4 uur parkeren) maar €1,5/u betaalt. Mijn vermoedde wil is rationeel. In een blauwe zone leg ik mijn kaart voor de 2 uren die ik in de les vertoef en als het betalend is kies ik voor het goedkoopste alternatief waar het aangeboden wordt. Het vermoeden dat ik voor de duurste optie ga is niet rationeel. Noem het dan gewoon boetebeding.