Privégarage als werkplaats zonder auto.

executor
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Privégarage als werkplaats zonder auto.

#1 , 25 mar 2025 09:42

beste juristen!
ik weet dat bijvoorbeeld in duitsland of nederland een garage bestemd is voor een specifiek doel en daarom niet misbruikt mag worden. in een privégarage mag bijvoorbeeld geen werkplaats zijn, omdat de garage bedoeld is om de parkeersituatie in een stad te vergemakkelijken, en als je helemaal geen auto in de garage hebt staan, is er dus sprake van illegaal gebruik.
wat is de situatie in België (Vlaanderen). graag bronnen.

Drone

#2 , 25 mar 2025 09:55

In België mag een garage gebruikt worden voor gelijk wat, zolang het wettelijk is

Dus geen cannabis kweken in een garage bijvoorbeeld

LeenW

#3 , 25 mar 2025 10:02

Uiteraard ook rekening houden met de wettelijke veiligheidsvoorschriften als uw garage de facto een werkplaats is.

Reclame

bullgod

#4 , 25 mar 2025 10:15

ik zou zeggen dat er een omgevingsvergunning nodig is wegens bestemmingswijziging ??
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LennieK

#5 , 25 mar 2025 11:20

inderdaad, vergeet de stedenbouwkundige set aan wetgeving niet. Sommige verkavelingsvoorschriften zullen bijvoorbeeld vermelden dat er een inpandige garage moet zijn (en die mag je dan bijvoorbeeld niet omvormen naar een kapsalon) en stedenbouwkundig is een garage inderdaad niet dezelfde functie als een werkplaats. Een werkplaats zal in sommige BPA's, RUP's of verkavelingsvoorschriften niet toegelaten zijn.
Die set aan voorschriften is uniek per adres, dus je moet steeds de betrokken dienst omgeving/stedenbouw van de betrokken gemeente contacteren

executor
Topic Starter

#6 , 25 mar 2025 11:38

betekent dit ook dat ik mijn auto ervoor kan parkeren? want sommige bewoners (ik woon in het centrum van antwerpen) blijven klagen. ik word verondersteld mijn garage te gebruiken en niet de ruimte voor de garage.

executor
Topic Starter

#7 , 25 mar 2025 11:41

Het belangrijkste argument is: ik neem een parkeerplaats weg uit de stad waarvoor ik niet heb betaald.

Kan ik de andere auto's door de politie laten wegslepen?

LennieK

#8 , 25 mar 2025 15:28

Welke andere auto's? En waar staat uw wagen dan? Uw verhaal is onduidelijk eerlijk gezegd...

Drone

#9 , 25 mar 2025 16:58

Het belangrijkste argument is: ik neem een parkeerplaats weg uit de stad waarvoor ik niet heb betaald.

Kan ik de andere auto's door de politie laten wegslepen?
alleen als uw nummerplaat op de inrij (poort) is aangebracht en deze als zodanig herkenbaar is als inrij

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 29 mar 2025 16:46

betekent dit ook dat ik mijn auto ervoor kan parkeren? want sommige bewoners (ik woon in het centrum van antwerpen) blijven klagen. ik word verondersteld mijn garage te gebruiken en niet de ruimte voor de garage.
Waarvoor een garage gebruikt wordt, doet niets ter zake voor het parkeerverbod er voor
Arrest hof van Cassatie, hoogste rechtscollege op dat gebied in België ...

Dat parkeerverbod blijft onverkort bestaan als de garage als inrit herkenbaar is

Als je er zelf wil staan: nummerplaat op inrit/poort aanbrengen

Franciscus

#11 , 29 mar 2025 17:34

Als u voor de garage mag parkeren ...in vb een woonerf mag dat alleen op de aangegeven parkeerplaatsen.

Thomas_A

#12 , 30 mar 2025 08:55

Waarom zou u een parkeerplaats wegnemen? Als u in de garage staat in plaats van ervoor, mag iemand anders er nog steeds niet voor staan.

Idem als er niet mag geparkeerd worden. Dit geldt voor iedereen. Dan mag iemand anders dit ook niet, dus net evenveel parkeerplekken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”