Ik heb al jaren een meningsverschil met mijn vader over de wettelijkheid van dit zebrapad in de gemeente Kapellen:

Art 76.3. van de wegcode zegt: "De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan."
Volgens mijn visie bestaat dit zebrapad uit witte banden, gele banden en een witte kader rond het geheel. Het zebrapad bevat dus witte banden en is wettelijk, de achtergrond doet er niet toe (cfr de regenboogzebrapaden die wettelijk zijn, zolang er tussen de regenboogkleuren ook witte banden zitten). De extra witte lijnen aan de zijkant zou je evt. nog kunnen beschouwen als een verlenging van de witte banden (cfr. gevleugelde zebrapaden).
Volgens de visie van mijn vader bestaat dit zebrapad echter uit een groot wit vlak met daarin gele banden. Door de extra witte lijnen langs de zijkanten kun je bij de witte kleur niet meer spreken van banden (omdat ze omgeven zijn door een kader en aldus een groot vlak vormen). In dat witte vlak zijn dan gele banden aangebracht. In deze visie bevat het zebrapad geen witte banden en is dit dus geen wettelijk zebrapad.
Deze visie komt voort uit de wetgeving van vóór 1975 (?), toen de wet blijkbaar stelde dat een zebrapad enkel wettelijk was als het gele banden had (hier heb ik geen wetteksten van teruggevonden). Doordat dit zebrapad dateert van voor die tijd en ondertussen niet is aangepast, zou het dus niet meer voldoen aan de huidige wettelijke beschrijving van zebrapaden.
Een ander zebrapad in Kapellen heeft dezelfde opbouw, maar dan wit/grijs, en is omgeven door een grijze kader ipv een witte. Volgens mijn vader is dat dan wél een wettig zebrapad, omdat dit in zijn visie een groot grijs vlak is met daarin witte banden. Als dat gele zebrapad ook een grijze of gele kader had gehad ipv een witte, was het volgens hem wel wettelijk geweest.

Dus mijn vraag: is dat wit-gele zebrapad wettelijk of niet? Bevat het witte banden, of niet?
Alvast bedankt om dit jarenlange familiedispuut op te helderen