Is dit een onwettig zebrapad?

TineVD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is dit een onwettig zebrapad?

#1 , 13 jan 2025 19:32

Hallo,

Ik heb al jaren een meningsverschil met mijn vader over de wettelijkheid van dit zebrapad in de gemeente Kapellen:
Afbeelding

Art 76.3. van de wegcode zegt: "De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan."

Volgens mijn visie bestaat dit zebrapad uit witte banden, gele banden en een witte kader rond het geheel. Het zebrapad bevat dus witte banden en is wettelijk, de achtergrond doet er niet toe (cfr de regenboogzebrapaden die wettelijk zijn, zolang er tussen de regenboogkleuren ook witte banden zitten). De extra witte lijnen aan de zijkant zou je evt. nog kunnen beschouwen als een verlenging van de witte banden (cfr. gevleugelde zebrapaden).

Volgens de visie van mijn vader bestaat dit zebrapad echter uit een groot wit vlak met daarin gele banden. Door de extra witte lijnen langs de zijkanten kun je bij de witte kleur niet meer spreken van banden (omdat ze omgeven zijn door een kader en aldus een groot vlak vormen). In dat witte vlak zijn dan gele banden aangebracht. In deze visie bevat het zebrapad geen witte banden en is dit dus geen wettelijk zebrapad.
Deze visie komt voort uit de wetgeving van vóór 1975 (?), toen de wet blijkbaar stelde dat een zebrapad enkel wettelijk was als het gele banden had (hier heb ik geen wetteksten van teruggevonden). Doordat dit zebrapad dateert van voor die tijd en ondertussen niet is aangepast, zou het dus niet meer voldoen aan de huidige wettelijke beschrijving van zebrapaden.

Een ander zebrapad in Kapellen heeft dezelfde opbouw, maar dan wit/grijs, en is omgeven door een grijze kader ipv een witte. Volgens mijn vader is dat dan wél een wettig zebrapad, omdat dit in zijn visie een groot grijs vlak is met daarin witte banden. Als dat gele zebrapad ook een grijze of gele kader had gehad ipv een witte, was het volgens hem wel wettelijk geweest.
Afbeelding

Dus mijn vraag: is dat wit-gele zebrapad wettelijk of niet? Bevat het witte banden, of niet?

Alvast bedankt om dit jarenlange familiedispuut op te helderen :wink:

lukasi

#2 , 14 jan 2025 08:55

Is de bedoeling duidelijk voor wat dit dient ?
Ja ?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 jan 2025 10:43

Is de bedoeling duidelijk voor wat dit dient ?
Ja ?
"De bedoeling" is géén wettelijk criterium ...

Reclame

Inazuma

#4 , 14 jan 2025 10:57

Afbeelding

Art 76.3. van de wegcode zegt: "De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan."
En die zijn er ook ... dus is het een zebrapad

Zelfde redenering als met oa de -juiste- regenboogzebrapaden: wat er rond de witte banden ligt, doet niet ter zake

De vraag is wat de verbindingsstreepjes er tussen doen ... of de dwarsstrepen ervoor / achter al naargelang hoe je dit wil zien

Deze visie komt voort uit de wetgeving van vóór 1975 (?), toen de wet blijkbaar stelde dat een zebrapad enkel wettelijk was als het gele banden had
Klopt, zebrapaden waren vroeger geel
Je kon die jaren lang nog vinden in oa Lier waar ze nu wit zijn doordat <kuch> iemand daarover reclameerde

Het kan best dat ze hier nadien witte klinkers rond de gele gelegd hebben

lukasi

#5 , 14 jan 2025 14:16

inderdaad, bedoeling is geen wettelijk criterium, maar soms moet je inzicht vertonen in wat de bedoeling is.

TineVD
Topic Starter

#6 , 14 jan 2025 18:18

De bedoeling is uiteraard duidelijk, iedereen zal dit als zebrapad bezien en gebruiken.
Het is pas als er op dit zebrapad een ongeval gebeurt, dat er gediscussieerd gaat worden over ‘ik had wel of geen voorrang’ want ‘het is wel of geen wettelijk zebrapad’.
Vandaar de vraag naar hoe dit wettelijk bezien wordt: bestaat er een wettelijke basis om dit niet als een zebrapad te beschouwen? Kan de gemeente aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval op een niet-wettelijk zebrapad?… etc.

Inazuma

#7 , 15 jan 2025 16:13

De bedoeling is uiteraard duidelijk, iedereen zal dit als zebrapad bezien en gebruiken.
Daarmee hebben we al 1 belangrijk punt ...
bestaat er een wettelijke basis om dit niet als een zebrapad te beschouwen?
En punt 2:
Voldoet het ook aan de wettelijke bepalingen voor een zebrapad :?:

En dan liggen de witte banden er, parallel aan de as van de weg, die een zebrapad aanduiden
Het voldoet dus aan de wettelijke bepalingen

Er ligt nog wel wat ander rond of tussen, maar het blijft wel als zodanig herkenbaar
Dus is het een zebrapad ...

Kan de gemeente aansprakelijk gesteld worden voor een ongeval op een niet-wettelijk zebrapad?… etc.
Als het effectief een illegaal zebrapad is: jazeker :!:

Hasselt had bvb illegale regenboog-nep-zebrapaden in deze stijl
Afbeelding

Die zijn intussen verdwenen

Vito.be hadden (hebben ?) dit liggen
Afbeelding

En dat is zelfs niet meer herkenbaar als zebrapad

TineVD
Topic Starter

#8 , 17 jan 2025 18:38

Bedankt voor je visie, Inazuma.
Ik veronderstel dat die zebrapaden in Lier dan helemaal geen witte banden hadden? Dus geel en een andere kleur?

Inazuma

#9 , 19 jan 2025 16:11

Bedankt voor je visie, Inazuma.
Ik veronderstel dat die zebrapaden in Lier dan helemaal geen witte banden hadden? Dus geel en een andere kleur?
Die waren (veel te) lang geel op rood, in betonlinker zoals op je foto

Zonder de "band" voor en na ... :wink:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”