Kan een agent achteraf van gedachten veranderen?

MisterPopcorn
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan een agent achteraf van gedachten veranderen?

#1 , 10 dec 2024 07:14

Dag alllen,

Ik zit met een vraag die aan mij blijft vreten. Ik ben onlangs betrapt op het negeren van een verbodsbord (lang verhaal kort, ik reed door eenrichting om tijd te winnen). De agent(en) zetten mij aan de kant en uiteindelijk geeft hij mij een boete. Deze mag ik niet meteen betalen, hij zegt nog het volgende: "De boete wordt opgestuurd. Ik zou je kunnen doorsturen naar de rechter, maar zal dit deze keer niet doen."

Ik heb nog niets ontvangen.

Aangezien ik de boete niet mocht betalen ter plaatse en de agent tamelijk boos/geïrriteerd bleek, vraag ik mij af of hij nog op de boete kan terug komen en mij alsnog voor de rechtbank kan laten komen?

Alvast bedankt.

Drone

#2 , 10 dec 2024 22:29

het is NIET een agent die beslist of iets voor de rechtbank komt

dat is de bevoegdheid van het parket en dat zal dan weer voor een groot deel afhangen wat de agent mogelijks in het PV zet

agenten dienen alleen vast te stellen, het is niet aan hun om zulke beslissingen te nemen en al zeker niet om te "dreigen" met bepaalde stappen te nemen

MisterPopcorn
Topic Starter

#3 , 11 dec 2024 07:52

dat is de bevoegdheid van het parket en dat zal dan weer voor een groot deel afhangen wat de agent mogelijks in het PV zet

agenten dienen alleen vast te stellen, het is niet aan hun om zulke beslissingen te nemen en al zeker niet om te "dreigen" met bepaalde stappen te nemen
Hier was ik niet van op de hoogte, ik ging er van uit dat de politie ter plaatse boetes uit schreef. Dit verklaart wel waarom ik niet meteen mocht/kon betalen.

Bedankt voor uw antwoord.

Reclame

Drone

#4 , 11 dec 2024 09:14

Hier was ik niet van op de hoogte, ik ging er van uit dat de politie ter plaatse boetes uit schreef. Dit verklaart wel waarom ik niet meteen mocht/kon betalen.

Bedankt voor uw antwoord.
als er een PV is opgesteld, dan volgt de boete met uitnodiging tot betalen achteraf, mogelijks via uw e-box van de overheid.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 dec 2024 20:51

Kijk ook uw E-box, uw elektronische postbus van de overheid, na :!:
Die kan automatisch geactiveerd zijn ...

Er gebeurt bij staandehouding in praktijk zowel bangmakerij (waarna dan geen PV volgt) ;
als misleiding stijl " 't is goed voor éne keer" "we zullen het deze keer zo laten" ... waarna dan onverwacht toch een PV volgt
En uiteraard ook de normale afhandeling: "PV wordt u opgestuurd" ... en wat later ligt de fanmail in uw bus

Franciscus

#6 , 11 dec 2024 22:46

Een politieambtenaar kan ofwel een onmiddellijke inning uitschrijven ofwel een PV opstellen.
En dan kan het zijn dat u inderdaad voor een rechter zal verschijnen ofwel wordt door het parket een minnelijke schikking voorgesteld.
Dat een overtreding naar de rechter gaan kan dus perfect mogelijk zijn maar dat is een beslissing van een magistraat.

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/rijde ... e-inningen

Raar dat de politie altijd boos / geïrriteerd is als ze met overtreders praten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”