strafblad 3de graadsovertreding

Romain50
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

strafblad 3de graadsovertreding

#1 , 30 nov 2024 19:01

Hallo

Mijn passagier verteld me dat ik door het rood ben gereden langst een kruispunt met roodlichtcamera (ik dacht dat het nog groen was).
Ik ben nog jonge bestuurder dus zou moeten gedagvaard worden voor de politierechtbank. Geldboete, rijverbod en opnieuw afleggen van de examens.

Ik maak me zorgen omdat ik voor mijn werk een blanco strafblad (model 595) moet hebben.
Een overtreding (politiestraf) zou na 3 jaar van het strafblad verdwijnen lees ik. Een overtreding zou gelijk staan aan een geldboete tot 25 euro x8, een grotere straf is een wanbedrijf. Maar ik lees ook dat de minimum boete voor een 3de graads verkeersovertreding 240 euro is.
Is dit dan een correctionele straf in de politierechtbank? Ik vind het niet echt logisch... en vrees dus dat deze mogelijke veroordeling op mijn strafblad zal blijven.

Ik hoop dat ik enkel reclame en facturen krijg in mijn brievenbus de komende weken, maar wat zou ik kunnen verwachten?
Alvast bedankt!

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 dec 2024 00:47

Mijn passagier verteld me dat ik door het rood ben gereden langst een kruispunt met roodlichtcamera (ik dacht dat het nog groen was).
Dat zijn toch echt 2 erg verschillende kleuren
Er zit nog een kleur tussenin ook: oranje

Is het misschien een plaats met verschillende pijlen voor diverse richtingen ?

Of ergens waar afslaan (met pijlen) gecombineerd wordt met cirkelvormige verkeerslichten rechts ?
Daar kan passagier denken dat je door rood rijdt, terwijl jij afslaat ...

Ik ben nog jonge bestuurder dus zou moeten gedagvaard worden voor de politierechtbank. Geldboete, rijverbod en opnieuw afleggen van de examens.
Minstens 1 van de examens, theorie of praktijk ... soms mag je kiezen van de rechter

Staat de auto op jouw naam ingeschreven ?
Want PV gaat normaal toekomen op de naam van de houder van de nummerplaat
Die moet dan doorgeven wie met het voertuig reed

Ik maak me zorgen omdat ik voor mijn werk een blanco strafblad (model 595) moet hebben.
Dat gaat dan een probleem worden als je effectief op de foto staat en je strafblad volledig clean moet zijn ...

Rood rijden is 3de graads overtreding, en via de politierechtbank wordt dat een correctionele straf
Een overtreding zou gelijk staan aan een geldboete tot 25 euro x8,
Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.
Maal 8, de opdeciemen

Vanaf 26€ (uitgesproken) boete heb je een correctionele straf

Voor straf die niet automatisch uitgewist wordt, is er de mogelijkheid tot herstel in eer en rechten

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister

Romain50
Topic Starter

#3 , 02 dec 2024 12:14

Mijn passagier zou het licht op groen hebben zien staan voor de voetgangers.
Ik ben het kruispunt nog eens gaan bezoeken... gewoon een heel simpel kruispunt. Ik kan me niet inbeelden hoe ik het rood licht zou gemist hebben.

Maar ik denk nu dat ze zich vergist heeft met het groen licht voor de voertuigen in mijn rijrichting of waarschijnlijk het groen licht voor de voetgangers in de andere rijrichting, nu zegt ze ook dat ze niet meer zeker weet welk licht op welke kleur stond. Ze is een wat ouder familielid... het zou me niet verwonderen dat ze deze verward heeft. Dus ik denk (hoop) nu wel dat ik safe ben.

Auto staat op mijn naam.
Ik zal wel zien, nu kan ik er toch niets meer aan veranderen.

Mits het een zware overtreding is lijkt mij de strafmaat toch heel hoog... tegenover een niet jonge bestuurder die misschien in dezelfde situatie per ongeluk door het rood rijdt een onmiddelijke schikking krijgt van 174 euro zonder dat dit hem achtervolgt in het strafregister en het uitreksel ervan.

Ik zou nooit verwacht hebben dat een verkeersinbreuk potentieel gevolgen zouden kunnen krijgen van deze proportie. Ik gebruik bleutooth, maar dan zou het ook kunnen dat een jonge bestuurder die in de file of voor het rood licht zijn GSM bekijkt een strafblad krijgt (eveneens 3de graad).

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 dec 2024 16:02

Mits het een zware overtreding is lijkt mij de strafmaat toch heel hoog... tegenover een niet jonge bestuurder die misschien in dezelfde situatie per ongeluk door het rood rijdt een onmiddelijke schikking krijgt van 174 euro zonder dat dit hem achtervolgt in het strafregister en het uitreksel ervan.
Ja, dat is ook waarom sommige politierechters de beklaagde zelf laten kiezen welk examen ze opnieuw willen doen, of enkel theorie opleggen.

De straf is inderdaad buiten proportie, en al helemaal in verhouding tot wat het een andere bestuurder kost.
Bij veroordeling komt er ook nog een 350€ aan "onkosten" en verplichte bijdragen bij.

Dat concept "beginnend bestuurder" geldt dwaas genoeg ook enkel voor wie recent rijbewijs B behaalde
Eender welk ander recent rijbewijs: geen probleem, overschrijving en klaar ...

Wie na 20 jaar rondrijden met enkel motorrijbewijs er toch nog een rijbewijs B bij wil, valt hier ook onder
Doe je met een fiets de gevaarlijkste 3de graads stoten, val je er niet onder ...

De wetgeving is gelijk voor iedereen
Maar de toepassing ervan is anders
En dan zijn er nog de verschillen in vervolgingsdrang tussen verschillende parketten ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/28 ... et-leuven/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”