150 in zone 50, volledige betwisting

Blisky
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

150 in zone 50, volledige betwisting

#1 , 21 okt 2024 15:45

In 2023 ben ik kennelijk geflitst in Gent aan de lichten bij Decacthlon richting Zelzate, hiervoor krijg ik nu een uitnodiging tot politierechtbank.

Hier staat een roodlicht camera (voor zover ik weet), doch kreeg ik een snelheidsovertreding binnen van gereden snelheid 148 km/u waar maximaal 50 km/u toegelaten is.

Deze snelheidsovertreding is toen vastgesteld met een mobiel apparaat; GATSO T SERIES HYBRIDE om 00:30.
De kilometer paal waarvan melding wordt gemaaakt (waar de flitser stond) is op de plek van de feiten (toen, en nu) onbestaande. Ik ben reeds gaan kijken en kan dus zo situeren dat de flitspaal zich bevond aan de lichten (nummer van de paal ligt tussen 2 bestaande kilometerpalen).

Dit brengt enorm veel vragen bij mij op:

Zij die de plek kennen weten dat je op dat punt altijd komende bent van een scherp rondpunt die maximaal aan 30-40 km/u genomen kan worden, vervolgens is de afstand te kort om vanaf dat rondpunt te versnellen naar 150 km/u aan de lichten. 1. dit is technisch gezien niet mogelijk (ookal heeft mijn wagen wat pk's). 2. dit is een drukbezochte baan, hier is vrijwel altijd stilstaand verkeer en per uitzondering kan men hier doorrijden.

Zowel ik als mijn passagier, vriendin erkennen dat wij hier toen gepasseerd zijn maar zijn beiden heel zelfzeker dat ik nooit 150 heb gereden en aan mijn snelheid heb gehouden.

1. Is het verplicht een bestaande kilometer paal te vermelden in de vaststellingen? Want zoals gezegd is deze onbestaande. Of is dit irrelevant?

Ik ben zelfzeker dat hier iets mis is gegaan en dien dus goede argumenten te brengen, ik ga hiervoor een advocaat onder de arm nemen maar het spreekt voor zich dat ik de feiten betwist onder het motto "niet mogelijk". Zijn er diensten, advocaten, of bepaalde elementen die aangeraden kunnen worden om dit te staven?

Ik ben zelfzeker dat dit niet klopt, maar de rechter in kwestie zal van deze feiten overtuigd dienen te worden.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 okt 2024 18:07

"kilometerpaal" kan vanalles zijn, van een betonnen paaltje van 15cm hoog tot een klein (hectometer)bordje op een paaltje , de km-borden zijn wat groter

Afbeelding
Afbeelding

Normaal zijn de plaatsen van flitspalen juist uitgemeten
Daarom staat er nog geen km of hm-paaltje bij dat eenzelfde afstand aangeeft

Uiteraard dient men correct aan te duiden welke flitspaal de vaststellingen gedaan heeft
(er staan er soms veel op 1 kruispunt)

Inazuma

#3 , 21 okt 2024 23:14

Je bent gedagvaard
Dus niet te lang wachten om de nodige stappen te zetten
Dat is geen vrijblijvende "uitnodiging"

Je kan zelf het dossier opvragen en kijken wat er zoal in zit, of een advocaat kan dat voor jou doen
Dan weet je wat de vaststellingen zijn, en waar je je zal moeten tegen verdedigen

Je kan dan wel best een advocaat zoeken
Kijk of je rechtsbijstand hebt (apart of bij je autoverzekering)
Als je zelf niet weet wie te kiezen, kan je rechtsbijstandsverzekering iemand voorstellen.

ADHV de foto's kan men de verplaatsing vh voertuig tussen 2 opnames zien, en gezien de gekende tijd, ook de snelheid afleiden
Als de foto's niet in dossier zitten, kan je ze via de wet franchimont (bijkomend onderzoek) opvragen en aan dossier laten toevoegen

Het is om 00:30
Zo druk gaat het daar dan niet meer zijn

Reclame

de_koen

#4 , 22 okt 2024 00:11

afstand rondpunt tot aan lichten is 220m
Standaard Golfje gti doet de 1/8mile (=200m) vanuit stilstand in 10 sec en haalt dan 145Km/u
perfect mogelijk dus...

Blisky
Topic Starter

#5 , 25 okt 2024 22:17

Update; andere vraag. Ik heb de foto's gevraagd bij de griffie, de vaststelling zegt dat ik geflitst ben door een Gatso T-series hybride (mobiele paal?). Maar op basis van de foto's ben ik geflitst door de roodlicht/snelheids camera (oude grijze bak) op die locatie == geen Gatso T-series hybride. Is dit een argument waardoor de snelheids boete ontvankelijk kan worden verklaard? Want de naamgeving klopt niet (en dus wss de ijking ook?)

Inazuma

#6 , 26 okt 2024 15:08

Maar op basis van de foto's ben ik geflitst door de roodlicht/snelheids camera (oude grijze bak) op die locatie == geen Gatso T-series hybride.
ER is een retrofit voor die ouwe vogelkastjes ... met nieuw digitaal gerief in dat blijkbaar ook nog eens ANPR doet

https://www.polisservice.be/retrofit-roodlichtcamera

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”