Niet-parkeren bord werd gezet NA het parkeren - auto werd getakeld

Faffiej
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet-parkeren bord werd gezet NA het parkeren - auto werd getakeld

#1 , 27 aug 2024 15:30

Hi allemaal

Ik zit met een vraag.

Gisterenavond na een werkdag parkeerde ik mijn wagen in mijn straat te Anderlecht. Ik heb uiteraard een bewonersvergunning waardoor ik mag parkeren in die zone. Echter de volgende dag, rond de middag, kon ik mijn wagen niet terugvinden.
Ik zag toen dat er een niet-parkeren bord werd geplaatst voor deze dag startend van 7u 's morgens. Mijn wagen werd getakeld.

Omdat ik een gelijkaardige situatie een paar maanden terug heb meegemaakt, ben ik telkens héél voorzichtig waar ik mij parkeer.
Ik ken namelijk de kosten dat een depannage met zich meebrengt... Ik kan dus met 100% zekerheid zeggen dat er géén verbodsbord om te parkeren werd geplaatst.

Ik heb meteen gebeld naar de politie, die mij de gegevens van het depannage centrum hebben gegeven.
Bij aankomst bij het depannage centrum moest ik meteen 300 EUR betalen, om de papieren uit de wagen te kunnen halen en hiermee naar de politie te gaan om een papier van vrijgeving te ontvangen. De reden dat ik 300 EUR per direct moest betalen was omdat ik met een auto rijd die een Duitse nummerplaat heeft (lang verhaal -- ik werk voor een Duits bedrijf die momenteel een wagen heeft aangeboden die staat geregistreerd in Duitsland).

Nu heb ik gelezen dat stad Brussel of de plaatser van de borden, verplicht is van deze 24uur op voorhand te plaatsen.
Dit was niet het geval.

Het lijkt mij gigantisch onlogisch dat er wordt verwacht van iemand die zijn wagen dagelijks parkeert in de straat, om elke ochtend voor 7uur te gaan controleren of er al dan niet een parkeerverbodsbord werd geplaatst?

Hebben jullie enig idee wat ik hieraan kan doen? Ze zouden mij op zijn minst kunnen contacteren alvorens de wagen te takelen lijkt mij.
Moet ik nu opdraaien voor deze kost -- naar mijn mening heb ik geen enkele fout gemaakt. En hoe kan ik bewijzen dat die borden er gisteren avond niet stonden?
Ik zou dit graag aanvechten en een terugbetaling van deze 300 EUR aanvragen.

hopelijk kunnen jullie mij iets van advies geven!

Franciscus

#2 , 27 aug 2024 15:40

Normaliter moet er een lijst zijn van de wagens die er al stonden. Lijst dient opgemaakt te worden door de plaatsers van de borden. Probleem is hoe gaat u dat bewijzen.
U kan politie steeds om de lijst vragen.
Indien men verplicht was om wat voor reden ook het traject parkeer vrij te maken dan zijn alle wagens die er al stonden voor verbod Administratief Getakeld... dus ten laste van de gemeente .

Normaal moet u dan met het vrijgaveformulier uw wagen zonder kosten terugkrijgen.

Vraag me af wat de reden kan zijn dat het takelbedrijf u €300 laat betalen er is geen retentierecht op takelen gezien het bedrijf de takeling uitvoert in opdracht van overheid (gerechtelijke of administratieve).
De reden kan zijn dat het een buitenlandse kentekenplaat is.
Over welke papieren ging het?

LeenW

#3 , 27 aug 2024 16:00

Ik zie niet in waarom er ineens wel retentierecht zou zijn bij een buitenlandse nummerplaat?

Natuurlijk, u hebt wel betaald..

Reclame

Faffiej
Topic Starter

#4 , 27 aug 2024 16:09

De documenten die ik uit mijn wagen wou halen zijn gewoon de officiële documenten nodig bij de politie om een document van vrijgeving te ontvangen... Kentekenbewijs, bewijs dat ik volmacht heb over de bedrijfswagen en verzekeringsdocument.

Bij de politie wist men mij te zeggen dat bij ontvangst van PV, ik deze kan aanvechten.
Maar goed, de kosten van het depannage centrum zullen niet verwerkt zijn in deze PV, aangezien dit een extern bedrijf is. Als ik me niet vergis zal de PV een kost van 50 à 70 euro zijn. Een peulschil in verhouding met de depannage kosten uiteraard.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 aug 2024 00:17

Je vraagt bij de betrokken gemeente op wie het parkeerverbod aangevraagd heeft en vanaf wanneer het had moeten ingaan

Vervolgens laat je de aanvrager je kosten terugbetalen

In alle "verdachte" omstandigheden , neem ik foto's van mijn geparkeerd voertuig met eventuele borden erbij
Ik neem tegenwoordig ook almaar vaker foto's als ik ergens parkeer , ook er géén bordjes staan

Een aannemer heeft me al eens hetzelfde gelapt
(bordje verder gezet en me laten takelen, lokale politie trapte er uiteraard met 2 voeten in ...)
Viel dat effie tegen dat hij zelfs géén toelating had om bordjes te plaatsen waar ik stond !
Maar dat ik wel foto's had waarop ik voorbij zijn bordje stond ... :mrgreen:

Franciscus

#6 , 28 aug 2024 17:39

En waar het geplaatst is geworden.

Wat de € 300 betreft ... Mijn vraag was waarom het takelbedrijf die vroeg?
Er is nooit een retentierecht en takelbedrijf heeft niet de bevoegdheid om u de wagen te laten 'doorzoeken' naar papieren .
Ofwel moet de politie meegaan .

Inazuma

#7 , 29 aug 2024 07:44

En waar het geplaatst is geworden.
Of geplaatst had moeten worden

Want de plaats in de aanvraag is niet altijd waar ze effectief staan ...

Issued

#8 , 29 aug 2024 15:29

https://parkeerverbod.info/

Deze kan je proberen om de info te achterhalen.

Niet alle gemeenten werken hier mee.

Inazuma

#9 , 30 aug 2024 08:19

https://parkeerverbod.info/

Niet alle gemeenten werken hier mee.
Alleen Antwerpen werkt er mee ...

Chamch

#10 , 30 aug 2024 14:00

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn. Indien u van mening bent dat de borden er niet op tijd gezet zijn zou ik ze vragen de foto's door te nemen en als bewijs voor te leggen.

pouly

#11 , 30 aug 2024 19:59

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn. Indien u van mening bent dat de borden er niet op tijd gezet zijn zou ik ze vragen de foto's door te nemen en als bewijs voor te leggen.
Waar hebt u zich dat laten wijsmaken ? Heb dat nooit nooit of te nimmer geweten.

Thomas_A

#12 , 30 aug 2024 22:05

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn.
Wat bewijst dat?

De auto’s die er stonden en gefotografeerd zijn, zullen dan geen boete krijgen.

Hoe toon je aan dat je er ook stond als er geen foto van je auto is? Ik wil veel geloven, maar niet dat elke lege plaats gefotografeerd wordt.

lukasi

#13 , 31 aug 2024 09:44

Als wij verkeersborden verboden parkeren aanvroegen bij stad of gemeente, werden deze door hen geplaatst.
Ik zag dan wel altijd iemand rondlopen die ijverig merk en nummerlaat noteerde van de wagens die er al stonden.
Want die borden moeten 24 uur op voorhand geplaatst zijn.
Borden worden ook opgesteld over x meter ( vastgelegd ) van punt A tot punt B ( vastgelegd).
In antwerpen zelfs digitaal waarbij er een melding is als het bord toch wordt verplaatst.

Geval voor gehad in Mechelen waarbij we borden hadden aangevraagd voor cc 15 meter van huisnummer 9 tot en met 11. Toen we aankwamen met camionette remorque stonden onze borden aan nummers 21 en 23 ...
Vraag aanwezigheidslijst op. Tijd dat aannemers zelf hun borden mochten zetten is voorbij

Inazuma

#14 , 31 aug 2024 16:57

Want die borden moeten 24 uur op voorhand geplaatst zijn.
Die hoax blijft ook maar rond gaan ...
Er is geen enkele dergelijke wettelijke bepaling

Tijd dat aannemers zelf hun borden mochten zetten is voorbij
Dat klopt ook niet

Verschilt van gemeente tot gemeente

lukasi

#15 , 01 sep 2024 08:48

Tsja
als we dan borden vragen voor hoogdringendheid dan is steevast het antwoord = mag /kan niet moet minstens een week op voorhand aangevraagd worden en 24 vooraf geplaatst.
Als dat een hoax is ??
Graag de tekst waar dit duidelijk wordt gereglementeer want we beginne met een werf op 4 september. Dan kan ik dat onder hunne neus schuiven.

Ik zit nogal veel in verschillende gemeentes door gans Belgie en overal is het zelfde : wij plaatsen de borden. Neen meneer die van jullie kan je alleen zetten als je een container hebt staan en dan alleen als waarschuwing ( pijl naar rijrichting en gevaardriehoek)
Dus opnieuw wat zegt de wet hierover ?

Een dankbare aannemer

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”