Artikel 42 ongeschiktheid tot rijden

fav
Topic Starter

Artikel 42 ongeschiktheid tot rijden

#1 , 05 aug 2024 14:29

Hallo. Mijn dochter is een 6 tal maand geleden rijongeschikt verklaard. Na een klein ongeval werd zij gecontroleerd en bleek lichtjes teveel gedronken te hebben maar er waren ook sporen van cannabis. Er werd een haartest gedaan en op basis hiervan is haar rijbewijs ingetrokken. Ze is nu reeds bijna 6 maand volledig gestopt en we willen de procedure starten.
De beslissing werd genomen door de onderzoeksrechter, dus niet door een rechtbank. Komt van parket Dendermonde. We moeten blijkbaar zelf een haaronderzoek vragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Alle advies is ten zeerste geapprecieerd

Groeten

Frank

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2024 23:02

Waarom is daar een onderzoeksrechter bij betrokken - onderzoeksrechter zijn ook een rechter die voorwaarden kan opleggen ...dus wat is daar nog meer gebeurd?

fav
Topic Starter

#3 , 06 aug 2024 23:19

Bedankt voor interessante antwoorden. Ik ga nog eens alle documenten uitpluizen. Maar ik meen niet dat er een politierechter aan te pas is gekomen.

Reclame

fav
Topic Starter

#4 , 09 aug 2024 14:55

Hallo, de procureur heeft gewoon het verslag doorgestuurd naar we politie van de wijk. In medisch verslag staat als conclusie rijongeschikt wegens veelvuldig gebruik cannabis. Bij alcohol stond gewoon sociaal gebruik. Ze is dan uitgenodigd om rijbewijs te gaan afgeven. We hebben echter niets op papier hoe het verder moet. Ik vind dit inderdaad “lichtjes” uiholling van het recht op verdediging. Ze is nu 5 maand volledig gestopt met cannabis. Als ze nu echter zeggen dat ze ook nul alcohol mocht drinken gedurende die periode zou dat nogal straf zijn. Is daar echt niets tegen te doen?

fav
Topic Starter

#5 , 15 aug 2024 13:46

Beste, ik vind dit niet terug en kan hier blijkbaar niets uploaden. Graag zou ik u het medisch verslag eens laten zien. Mvg. Frank.

KennyVY
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2024 10:49

Lijkt mij sterk dat dit om een artikel42 gaat, maar als ze dan toch is gestopt best een afspraak maken. Via UZA is er een erkent centrum in Baasrode. Wachttijd voor afspraak is wel 4 a 6 weken. En de testen zijn per categorie. (drugs/alcohol/...) de procedure is als volgt, een bewijs van 6 maanden absentie via haartest of 6*pettesten. Dat voorleggen en de rechter zou dan normaal u rijgeschikt verklaren. Het hele proces neemt wel veel tijd in beslag ongeveer 3 maanden. Afspraak krijgen, resultaat krijgen en voorkomen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”