boete rood licht maar was oranje

freesbee
Topic Starter

boete rood licht maar was oranje

#1 , 24 aug 2009 14:25

ik rij regelmatig met de fiets naar mijn werk, ik kom uit de vlaamse rand en werk ik brussel. Toen ik zag dat het verkeerslicht voor de voetgangers versprong begon ik vlugger te rijden, net toen ik het licht doorreed werd het oranje. Ik had pech want aan de andere kant stond een politiewagen te wachten dat het groen werd. Ze reden nadien met sirene en parlofoon (in het frans) achter mij en deden me stoppen. Ze konden onmogelijk (heb het nadien gecontroleerd) zien vanop hun plaats of het oranje of rood was maar ze zijn natuurlijk beëdigd zodat ik geen verhaal heb. Ze spraken me aan in het frans, ik antwoordde in het nederlands maar zij konden slechts enkele woorden in mijn taal antwoorden. Na een 2 tal weken kreeg ik eerst een nederlandstalig "aanvankelijk proces-verbaal" met een gebrekkige nederlandstalige uitleg, een week later kreeg ik een uitsluitend franstalig voorstel tot minnelijke schikking. Welke stappen kan ik ondernemen voor 1 : het rode licht dat eigenlijk oranje was en 2 : de brief in uitsluitend franstalige versie ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2009 15:34

U zegt dat vanuit de positie van de politie deze niet konden zien dat het rood/oranje was.
Het zou kunnen zijn dat de lichten tegelijktijdig verspringen.
U moet voldoende afstand hebben op te kunnen stoppen.
Oranje licht dient enkel om het kruispunt te ontruimen niet om het nog op te rijden.

Politie houdt soms een ander licht in het oog wetende dat als dat versprint de andere kant oranje of rood heeft - tijdschema's gekend

U kan een vertaling vragen - normaal MOET uw PV in het Nederlands komen ook de MS daarna gezien Brussel tweetalig is.
Personeel krijgt daar ook een tweetaligheidspremie voor.
(Nivo Nederlands naar Frans is aardig wat moeilijker dan Frans naar Nederlands).

Op nivo van nationale overlegorganen zag ik dat de Vlamingen soms direct in het Frans antwoorden en de Walen en Franstaligen altijd met de vertaling werkten.

sniper

#3 , 24 aug 2009 22:04

U kan een vertaling vragen - normaal MOET uw PV in het Nederlands komen ook de MS daarna gezien Brussel tweetalig is.
die MS mag je wel vergeten
het gaat om een heel zware overtreding
dat wordt politierechtbank
een collega van mij heeft net 400 euro betaald voor een gelijkaardig verhaal

als je weet dat het oranje en rood zal worden moet je zeker geen tanje bijzetten, want de kans is heel groot dat je verkeerd uitkomt
als de pakkeman je dan gezien heeft heb je gewoon pech
je moet maar denken dat het je de andere keren wel gelukt is ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Bartie

#4 , 24 aug 2009 22:43

Welke artikels staan vermeld op het aanvankelijk proces-verbaal:

5 en 61.1.1. (rood licht) of
5 en 61.2.1. (vast oranje licht)?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”