Beste,
Recent heb ik een betwisting ingediend voor een retributie. Ik had graag geïnformeerd naar de wettelijke uitleg, niet om als argument te gebruiken maar omdat ik nu oprecht benieuwd ben.
Ik heb mij geparkeerd op een parkeerstrook en heb geen parkeer ticket genomen omdat ik vlug een pakket heb afgegeven aan de eigenaar van een zaak, 2 meter verder op. Het was een klein pakket en ik kon het zeker verder dragen.
Mijn wagen was gesloten en op slot, er was dus geen indicatie dat ik aan het lossen was.
Ik was niet in dienst, het was iets privé.
Tijdens het afgeven van het pakket in het gebouw van de zaak, merkte ik de parkeerwachter op en doe de melding dat ik aan het lossen ben, de parkeerwachter keurt mijn melding af en geeft mij de retributie.
De parkeerdienst keurt mijn betwisting af en zegt dat:
1. Er geen indicatie was tot het laden en lossen, gezien mijn wagen op slot was.
2. Laden en lossen geldt niet als je een babbel slaat/een gebouw binnen gaat om te laden en lossen (in de zin dat ik het niet tot aan de toog had moeten dragen, maar tot aan de voordeur).
Aantal vragen:
1. Hoe zit de wetgeving rond laden en lossen/stilstaan precies in elkaar? Er wordt niet gesproken over wat er telt als laden en lossen en wat niet.
Bv. Iemand die een zak boodschappen naar boven brengt in zijn appartement ipv aan het onthaal/voordeur, is dat laden en lossen?
Of bv. een leverancier die vlug nog even een babbel slaat of een handtekening laat zetten?
2. Zijn er jullie gekende rechtzaken waar men dergelijke retributie heeft betwist, in dezelfde situatie en gewonnen of verloren?
Voor alle zekerheid, ik ben zeker niet van plan om hetgeen wat ik hier meeneem te gebruiken tegen de retributie, ik ben gewoon oprecht benieuwd.