Ik heb nogal een bijzondere situatie meegemaakt in 2023.
Ik kwam van een bedrijfsfeestje en kruis rond half 1 ‘s nachts een anonieme politiewagen aan 70 km/u, deze zet me vrijwel onmiddellijk staande en ik geef gehoor. Ademtest, negatief. Nadien vraagt men een speekseltest maar volgens de verbalisanten was deze positief op THC. Onmogelijk antwoord ik, ik had niks gedaan van THC en ik doe geen wiet of cannabis. Uiteraard, rijbewijs ingetrokken.
2 uur later bevindt ik mij op de politieburelen en is die test toch alsnog negatief uitgedraaid “kan aan de temperatuur liggen” meldt men. Dit staat zo uitdrukkelijk in het ontvangen PV en drugsgebruik op momenten van de feiten werd me ook niet ten laste meer gelegd.
Mijn rijbewijs werd ingevorderd op basis van roekeloos rijden gezien ik 70 rij in een zone 50 maar men had geen meting.
Op de uitnodigingsbrief van de politierechtbank meldt men ook nergens drugsfeiten, roekeloos rijden en het negeren van een bevel.
Eenmaal in de politierechtbank is het een beetje heel dubbel geworden…
De eerste zinnen van de politierechter in kwestie zijn “hoelang gebruikt u al” waarop ik antwoord dat ik geen gebruiker ben, hij gelooft mij duidelijk niet en eist een haaranalyse om zekerheid te verschaffen. Over de roekeloos rijden snelheid en/of negeren van een bevel wordt niet gerept, ik dien een haar analyse te doen en binnen 3 maand terug te gaan. Zowel ik als mijn raadsman snapte er weinig van.
Bijgevolg heb ik de volgende vragen:
In de PV staat dat ik negatief testte en zodus niet onder invloed was van drugs/thc op moment van de feiten. Kan een politierechter dan alsnog een haaranalyse eisen? Waarom gebeurt dit specifiek? De drugs worden mij ook niet ten laste gelegd op de uitnodigingsbrief
Ik ben vrij van cannabis maar gezien ik net van een vakantie kom is daar wel een kleine hoeveelheid MDMA/XTC gebruikt. Dit zal ongetwijfeld te zien zijn in de haarresultaten, heeft dit invloed? Want men beweert dat ik THC nam én neem.
In mijn ogen lijkt de haaranalyse er te zijn zodat de politierechter kordaat en accuraat kan straffen op bv. het roekeloos rijgedrag, of kan men dan alsnog drugs opleggen ookal wordt ik daarvoor niet voor de politierechtbank gebracht?