Voorrang auto's die eindigende bijzondere overrijdbare bedding verlaten

FrederikVds
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorrang auto's die eindigende bijzondere overrijdbare bedding verlaten

#1 , 14 nov 2023 08:59

Ik kom op een kruispunt met verkeerslichten. Mijn richting heeft groen. Ik wil linksaf. In tegenrichting ligt er enkel een bijzonder overrijdbare bedding (enkel voor bussen, zonder andere uitzonderingen) die ook groen heeft. Er komt op die bijzonder overrijdbare bedding een auto af (gebeurt daar vaak, op die manier kunnen ze de file omzeilen op de parallelle route die ze horen te nemen). Heeft die auto voorrang?

Ik geef die normaal gezien geen voorrang omdat het mij elementair lijkt dat als je de rijbaan opnieuw probeert te vervoegen na een strafbare rit over andere weggedeelten, dat je dan het verkeer dat reglementair aan het voorbijrijden is eerst voorrang verleent. Plus, het is daar geen lange groenfase en het is daar een heel druk punt, dus die pipo's veroorzaken lange files op die manier. Maar die bestuurders zijn het daar niet mee eens en worden dan boos.

Wettelijk gezien weet ik wel niet of ik in mijn recht sta. Het verlaten van een bijzonder overrijdbare bedding lijkt mij een manoeuvre en dus voorrangsplichtig (zeker als niet-bus), maar bij het linksaf slaan ben je ook voorrangsplichtig natuurlijk.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 nov 2023 17:05

Heeft die auto voorrang?
Geen enkele bepaling in de wegcode stelt dat die hierdoor GEEN voorrang zou hebben

Wie uit een verboden richting komt heeft geen voorrang van rechts - maar die bepaling zegt niets over andere voorrangssituaties ...
Ik geef die normaal gezien geen voorrang
Gevaarlijk spelletje ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”