Tijdelijk parkeerverbod Brussel

[email protected]
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk parkeerverbod Brussel

#1 , 06 okt 2023 15:56

's ochtends werd ik gewekt door lawaai op de straat. Ik kijk door het raam en zie dat er een kraan wordt geplaatst aan de gevel van mijn buren. Hierdoor werden de parkeerplaatsen vrijgemaakt om het verkeer te laten passeren.
Mijn wagen stond nog op een plaats die gemarkeerd was door een tijdelijk parkeerverbod. Er stond een combi naast mijn voertuig. Ik ben dan onmiddellijk naar de wagen gegaan en net om het moment dat ik deze wou verplaatsten komt de takelwagen toe. De takel man springt onmiddellijk uit zijn wagen en begint te roepen dat hij voor mijn wagen komt en dat ik zal moeten betalen voor zijn verplaatsing. De agenten ter plaatse zijn ondertussen ook bij mij komen staan en op een heel arrogante manier dat ik verkeerd geparkeerd sta. Ik zeg heel eerlijk dat ik mijn auto reeds enkele dagen niet heb gebruikt en dat i' de borden die werkelijk zeer slecht zichtbaar geplaatst waren. (uitzonderlijke situatie, de auto's parkeren schijn dwars met de achterkant tegen de stoep aan). De borden stonden dus onzichtbaar geplaatst achter de auto's en dus niet zichtbaar van de straatkant.
De man begint onmiddellijk een papier op te stellen terwijl de agent de nodige documenten vraagt aan mij. Ik wacht tot ik mijn documenten terugkrijgt van de agent en zie dat de takeldienst in overleg is met de agent. Plots krijg ik van de takeldienst een document dat ik moet ondertekenen voor het bedrag van 175 euro, verplaatsingskosten. Op dit document staan mijn naam, adres enz... Ik heb dit niet aan de man gegeven, dus dit moet via de agent zijn gekomen. In weiger dit document te ondertekenen. De agent begint me aan te manen dat ik verplicht ben om dit te ondertekenen. Maar de man van de takeldienst zegt dat het op zich niet nodig is en geeft me een afschrift zonder mijn handtekening, en de agent krijgt blijkbaar ook een dubbel.
Ik mag beschikken.
Nu mijn vragen,
1) ik stond correct geparkeerd al voor het tijdelijke verbod was aangegeven. Dus mijn auto stond er al voor de borden geplaatst werden.
2) Is de agent niet volledig zijn boekje te buiten gegaan door mijn gegevens te delen met de takeldienst? Ik heb de takeldienst niet gebeld, ik heb geen contract met heb aangegaan. De agent wel.
3) tot dusver is het mij ook niet duidelijk of er een PV is opgesteld. De agent heeft hiervan geen melding of afschrift gegeven.

Ben ik nu verplicht om deze verplaatsingskosten te belasten voor de takeldienst?
Is dit geen geval van een zogenaamde 'administratieve' takeling, waarvan de kosten vallen op de aanvrager van de takeldienst of de aanvrager van het tijdelijke parkeerverbod?

Lanox

#2 , 06 okt 2023 16:48

1. Hoe weet u dit? U geeft zelf aan dat de borden slecht zichtbaar waren.
2. Ja
3. Vraag?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 okt 2023 17:27

1) ik stond correct geparkeerd al voor het tijdelijke verbod was aangegeven. Dus mijn auto stond er al voor de borden geplaatst werden.
Dan zijn die niet op uw voertuig van toepassing ...

Wel uitkijken want in sommige gevallen laat men de aanvrager zelf noteren wie er al stond. (bvb Antwerpen deed of doet dat)
Niks doorgeven is nogal ongeloofwaardig.
Dus vinden sommigen er vaak niets beter op dan voertuigen vlak in de buurt maar niet thv het parkeerverbod door te geven ...
Geloofwaardig, met voertuigen die er ook (in de buurt) staan ... en je kan vervolgens iedereen laten takelen :!:

Mijn auto werd eens getakeld nadat de aanvrager de bordjes verzet had !
Alleen neem ik bijna altijd zélf foto's als ik ergens parkeer waar tijdelijke bordjes staan .... dat viel effe tegen.
Was niet eens aangevraagd voor die plaats ...

2) Is de agent niet volledig zijn boekje te buiten gegaan door mijn gegevens te delen met de takeldienst?
Dat mag normaal gesproken inderdaad niet

Hier komt de takel rekening met het PV mee
3) tot dusver is het mij ook niet duidelijk of er een PV is opgesteld. De agent heeft hiervan geen melding of afschrift gegeven.
Agent hoeft u geen van beide te geven ...
Is dit geen geval van een zogenaamde 'administratieve' takeling, waarvan de kosten vallen op de aanvrager van de takeldienst of de aanvrager van het tijdelijke parkeerverbod?
Als u er voordien stond wel.

Reclame

[email protected]
Topic Starter

#4 , 06 okt 2023 18:56

@lanox
Omdat mijn auto er al 4 dagen stond en mijn buurvrouw me geconfirmeerd heeft dat de borden minder dan 48u op voorhand werden geplaatst.
3) ja de vraag hier is of ik daadwerkelijk nog een PV moet verwachten of niet. Uiteraard is dit een vraag die enkel de tijd zal uitwijzen. Maar is die pv dan ook wel rechtsgeldig.

[email protected]
Topic Starter

#5 , 06 okt 2023 18:58

@inazuma
Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Franciscus

#6 , 06 okt 2023 19:57

Vraag de lijst op bij de politie in uw politiezone.
Als die een klachtendienst of klantendienst hebben bel en mail daar eens naar.
Is zoals @Inazuma heeft geschreven.Bij een bestuurlijke takeling zijn de kosten voor de gemeente. En zeker niet voor de eigenaar.
Uw gegevens komen pas bij takelbedrijf als het takelformulier door de politie is gekregen door takelaar=; U door de politie bent bevraagd en nadat alles op papier is gezet u het afgestempeld exemplaar meekrijgt om uw wagen te gaan halen bij takelbedrijf.
Edoch uw voertuig stond er al u krijgt het takelformulier van politie zonder verhoor om uw wagen te gaan halen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 okt 2023 00:23

Omdat mijn auto er al 4 dagen stond en mijn buurvrouw me geconfirmeerd heeft dat de borden minder dan 48u op voorhand werden geplaatst.
Vraag haar dat op papier te zetten nu het nog "vers" is, en te dagtekenen, naam, adres , etc ...
3) ja de vraag hier is of ik daadwerkelijk nog een PV moet verwachten of niet.
Altijd een verrassing ...

Toen mijn auto getakeld werd heb ik ook naar politie gebeld (is opgenomen) en gezegd dat ze geen PV moesten sturen wegens reglementair geparkeerd.
Dat kwam vervolgens toch nog + takelkosten.

Verweerschrift was met enige CC-tjes, en de agent in z'n diensthemd gezet

Maar is die pv dan ook wel rechtsgeldig.
Waarom niet ?

Voor zover er geen feiten in staan die de verbalisant niet vastgesteld heeft ...
Bij tijdelijke bordjes wil dat dus zeggen dat die enkel mag schrijven dat je voertuig er stond, en dat er bordjes stonden.

Wat dus niets zegt over de volgorde van die gebeurtenissen
MAW: zo'n PV stelt niet eens vast dat je fout parkeerde ...

lukasi

#8 , 07 okt 2023 09:18

Mag een wagen 4 dagen aan een stuk op een openbare parking staan ?

Issued

#9 , 07 okt 2023 10:03

Mag een wagen 4 dagen aan een stuk op een openbare parking staan ?
Een personenwagen of lichte vracht heeft geen beperking in tijd bij parkeren tenzij er bepaalde verkeersborden staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”