nee, ik ben niet door het rood gereden of iets dergelijks om hulp te bieden bij een verkeersslachtoffer en heb mijn wagen ergens achter moeten laten
de vaste lezers weten dat het verkeersbeleid hier in st-niklaas rampzalig is . . .
het is deze keer voor mijn moeder.
afgelopen week kreeg zij een "retributie" van 28euro in de bus, ok, "shit happens" zou men denken . . .
maar als ik de brief lees beginnen de problemen al
in deze brief word vermeld dat zij in 'overtreding' is met het "betalend parkeren" OF "parkeren beperkt in tijd" (schijf leggen), voor zover ik weet kan men slechts in "overtreding" zijn voor 1 ding tegelijk in zulke situaties.
in de richting van de hofstraat waar zij stond is NERGENS betalend parkeren van toepassing, is het grootste gedeelte "kiss and ride" en het is pas lokaal dat er paar plaatsen omrand zijn met groene verf waar men de schijf zou moeten leggen (bij mijn weten is een groen parkeervak niet opgenomen in de wegcode, op de website van de stad staat de betreffende straat ingekleurd als "straat parkeren".
https://www.sint-niklaas.be/onze-dienst ... en-prijzen
wanneer ik daarjuist dan zelf ter plaatse eens ga kijken stel ik vast dat er op amper een paar meter voor het bord dat het leggen van de schijf oplegt een anders, veel groter bord is geplaatst dat het zicht op het "schijf leggen" sterk hindert, mede doordat het bord op "vrachtwagen hoogte" is geplaatst.
naar mijn inziens zou mijn moeder zich dan kunne beroepen op artikel 5 van de wegcode aangezien het andere bord het zicht op het andere bord sterk hindert, mede doordat het andere bord te hoog geplaatst is.
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
ik weet dat men geen voertuig 20m voor een verkeersbord mag zetten, juist om te voorkomen dat het zicht op het bord ontnomen of gehinderd word, er moet dan toch ook zoiets zijn voor het plaatsen van een andere, veel groter bord . . .