Hierna volgt een uittreksel van het reglement, dd. Vergadering van 31 maart 2009, maar ik zie geen uitvoerige vermelding van hoe VINCI dit moet doen behalve 'alle geëigende rechtsmiddelen'. (Ik herneem tevens het standpunt van Vinci)
Maar wat betekent 'alle geëigende rechtsmiddelen' in dit geval?
Wat de foto betreft ben ik het er mee eens: er is geen enkel herkenbaar punt op de toegestuurde foto's te zien (straatnaambord, huis, huisnummer, of wat dan ook) dat linkt aan het adres, vermeld in de aanmaning.
Het standpunt van VINCI PARK NV:
Het standpunt door Vinci toegepast is steeds de volgende:
- vaststellingen door de parkeerwachters aangaande de onmiddellijk waarneembare toestand van goederen (parkeermeters en vortuigen) die zich op het openbaar domein bevinden, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid,
- desgevallend, het uitschrijven van een retributiebon overeenkomstig de bepalingen van het toepasselijke retributiereglement,
- bij niet-betaling binnen de gestelde termijn, herinnering-aanmaning uitgaande van VINCI,
- bij niet-betaling en alvorens er tot dagvaarding overgegaan wordt, aanmaning bij gerechtsdeurwaarder,
- bij gebreke aan betaling, dagvaarding tot invordering voor de burgerlijke rechter.
Een herinnering-aanmaning uitgaande van VINCI heb ik helemaal niet ontvangen en een retributiebon overeenkomstig de bepalingen van het toepasselijke retributiereglement evenmin. Enkel dit aangetekend schrijven van de gerechtsdeurwaarder.
Retributiereglementen stad Mechelen
De ‘retributie’ is een billijke vergoeding die moet worden betaald, vanwege een door de stad gepresteerde dienst ten voordele van een persoon of bedrijf.
Volgens de rechtspraak is het van essentieel belang dat er een redelijk verband bestaat tussen de kostprijs van de dienst of prestatie en het tarief van de retributie.
http://www.mechelen.be/bestuurenstadsdi ... RKEREN.pdf
BEPALINGEN GEMEENSCHAPPELIJK AAN ELK DER RETRIBUTIES
Artikel 15
§1. Parkeertickets, elektronische betaalparkeerkaarten, bewonerskaarten,
werknemerskaarten, parkeerkaarten voor autodelen, andersvalidenkaarten en huisbezoekkaarten moeten duidelijk zichtbaar voor de controlewachters (aangestelden van de parkeerbeheerder) en op de binnenkant van de voorruit worden aangebracht, of indien er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het motorvoertuig.
§ 2. Blauwe parkeerschijven en huisbezoekkaarten moeten bovendien zodanig worden geplaatst dat het uur van instellen van de schijf, hetgeen de mogelijkheid biedt tot het afleiden van het uiterste tijdstip waarop men
vrijgesteld is van retributie, duidelijk kan afgelezen worden en dit binnen het daartoe opgelegde model van kaart.
Artikel 16
§ 1. Dienstvoertuigen van het stadsbestuur Mechelen, voertuigen die eigendom zijn van de Vlaamse Overheid en gebruikt worden als dienstvoertuigen binnen de stad Mechelen en dit voor inspectie en onderhoud van de gewestwegen, dienstvoertuigen van OCMW Mechelen, politie, brandweer en ziekenwagens van Mechelen en motorvoertuigen van Cambio met standplaats Mechelen zijn vrijgesteld van retributie.
§ 2. Houders van een andersvalidenkaart zijn eveneens vrijgesteld van
retributie, op voorwaarde dat de vernoemde kaart conform artikel 15 van
deze verordening duidelijk zichtbaar wordt aangebracht.
Artikel 17 De aangestelden van de parkeerbeheerder zijn gemachtigd vaststellingen in het kader van dit retributiereglement uit te voeren, in het bijzonder de eventuele miskenning van de retributieverplichting vast te stellen.
Artikel 18 Bij niet minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen, hetzij door de stad, hetzij door de parkeerbeheerder.
Artikel 19 Deze verordening vervangt alle voorgaande ten deze.
Artikel 20 Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het gemeentedecreet.
Ik beschik echter niet over het oudere reglement, want het voorval zou gebeurd zijn in november 2008.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 juli 2001, waarbij het beheer inzake het parkeren
op de openbare weg, zoals een laatste maal gewijzigd op 30 maart 2006, in concessie werd
gegeven aan de NV VINCI Park Belgium;
En toen vond ik dit op de website van dezelfde stad inzake retributies:
Geschilbeslechting retributie:
Met het oog op de invordering van een retributie is de Stadsontvanger in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde bij de rechtbank van eerste aanleg.