Eerst dienen de boorddocumenten en het rijbewijs gecontroleerd te worden, eventueel nog de databanken om te zien of betrokkene gekend is.Ik zie de praktische relevantie niet direct.
Tijdstip tussen tegenhouden van de wagen en afleggen van de ademtest is gewoonlijk zo kort, dat het toch niet uitmaakt welk tijdstip in het PV komt?
Tijdstip overtreding is het moment van afname, niet analyse in het labo.Het zou me verwonderen dat je die theorie ook doortrekt naar druganalyse ... of zelfs bloedanalyse alcohol wanneer ademanalyse niet gingTijdstip die normaal moet genomen worden is die van de eerste (geldige) ademanalyse.
Tijdstip inbreuk wordt dan moment van analyse in labo![]()
(véél meer dan 15' tot 30' later ...)
Wanneer vermeende overtreder best mogelijk aantoonbaar elders was ...![]()
Ik kan u volgen. Anderzijds is het ook mogelijk dat de alcoholwaarden nog kunnen stijgen, bijvoorbeeld na recent alcoholgebruik. Ik acht het best mogelijk dat iemand die aan de grenswaarden zit, negatief zou kunnen blazen als hij onmiddellijk een ademtest aflegt, en misschien na een kwartier uitstel alarm blaast omdat hij nog maar juist alcohol genuttigd heeft. Het tijdstip van het resultaat van de analyse wordt afgeleverd door een geijkt toestel, maar hoe bewijs je dan dat hij een kwartier of langer geleden ook al onder invloed was?Het zou me verwonderen dat je die theorie ook doortrekt naar druganalyse ... of zelfs bloedanalyse alcohol wanneer ademanalyse niet gingTijdstip die normaal moet genomen worden is die van de eerste (geldige) ademanalyse.
Ik zou zeggen dat de overtreding wordt begaan wanneer ze wordt vastgesteld. Bij een snelheidsovertreding is dat inderdaad het moment dat de camera afgaat. Bij een ademanalyse heb je echter pas resultaat als deze werd uitgevoerd, en dat is logischerwijze na het intercepteren en controleren van de bestuurder. Alcoholopname in het verkeer is geen zintuiglijke waarneming zoals de meeste verkeersovertredingen. Zie ook mijn vorige bericht naar Inazuma betreffende alcoholwaarden die nog kunnen stijgen tijdens de controle.Tijdstip overtreding is het moment van afname, niet analyse in het labo.Het zou me verwonderen dat je die theorie ook doortrekt naar druganalyse ... of zelfs bloedanalyse alcohol wanneer ademanalyse niet gingTijdstip die normaal moet genomen worden is die van de eerste (geldige) ademanalyse.
De vergelijking met Flitscamera gaat hier ook op. De overtreding wordt begaan wanneer men geflitst wordt. Niet wanneer men de foto's bekijkt
Nee, daar is de overtreding om 21:58 uur begaan, omdat toen al visueel werd vastgesteld dat hij aan het rijden was.Op moment van afname, begaat de vermeende overtreder geen overtreding meer:Tijdstip overtreding is het moment van afname, niet analyse in het labo.
De overtreding is dan gestopt, en overtreder zit typisch in of nabij combi, bij dokter igv bloedafname, maar niet meer achter stuur.
Je houdt zaterdag om 21:58 een bestuurder met voorlopig rijbewijs M18 tegen, samen met nog een dozijn andere bestuurders, bij hem thuis in de straat.
Tegen dat zijn rijbewijs gecontroleerd wordt, is het 22:02 en blijkt het een voorlopig rijbewijs te zijn
Schrijf je hem op, want de overtreding is volgens jou dan om 22:02 begaan![]()
En bij het voorbeeld van Inazuma heb je het 'strafbare resultaat' pas wanneer je het rijbewijs van de persoon in handen hebt. Je ziet visueel toch niet of die een voorlopig rijbewijs heeft? En op het moment van interceptie is er geen inbreuk, rijden mag tot 22u.Nee, daar is de overtreding om 21:58 uur begaan, omdat toen al visueel werd vastgesteld dat hij aan het rijden was.Op moment van afname, begaat de vermeende overtreder geen overtreding meer:Tijdstip overtreding is het moment van afname, niet analyse in het labo.
De overtreding is dan gestopt, en overtreder zit typisch in of nabij combi, bij dokter igv bloedafname, maar niet meer achter stuur.
Je houdt zaterdag om 21:58 een bestuurder met voorlopig rijbewijs M18 tegen, samen met nog een dozijn andere bestuurders, bij hem thuis in de straat.
Tegen dat zijn rijbewijs gecontroleerd wordt, is het 22:02 en blijkt het een voorlopig rijbewijs te zijn
Schrijf je hem op, want de overtreding is volgens jou dan om 22:02 begaan![]()
Dat is anders dan bij een ademanalyse, waar je bij interceptie nog geen resultaat hebt. Het strafbare resultaat heb je pas wanneer de ademanalyse gebeurd is.
Bij alcohol wel, aangezien alcoholwaarden nog kunnen stijgen tijdens de controle. Dat heb ik hierboven al eens uitgelegd.Nee hoor, toen was nog helemaal niet vastgesteld dat die maar een voorlopig rijbewijs had ...Nee, daar is de overtreding om 21:58 uur begaan, omdat toen al visueel werd vastgesteld dat hij aan het rijden was.
Dat is anders dan bij een ademanalyse, waar je bij interceptie nog geen resultaat hebt. Het strafbare resultaat heb je pas wanneer de ademanalyse gebeurd is.
Die vaststelling komt er pas nà 22:00
Pas na nadere (en latere) onderzoeksdaden.
Dat is dus nét hetzelfde , als ik je eigen argumentatie even leen![]()
Wanneer is een moord gebeurd ?
Niet op moment dat lijk ontdekt wordt
Niet op moment dat patholoog vaststelt dat het toch geen ongelukkige val was
Daar wordt vaak zelfs pas lang achteraf het opzet (was het nu doodslag of moord) bepaald ... waarom zou dat het tijdstip van de eigenlijk inbreuk / misdaad veranderen![]()
Latere onderzoeksdaden veranderen toch niets meer aan wanneer de feiten gebeurden![]()