Zowat een anderhalve maand terug ben ik opgeschrikt doordat ik na een lange autorit met mijn bestelwagen die deels dient als zowat een camperbusje opeens werd opgetakeld.
Het is als volgt gegaan, met mijn vermoeide kop heb ik s'avonds laat ipv nog naar huis te rijden mijn busje neergezet op een parking pal langs het straat.
Dankzij een evenement die s'anderdaags gebeurde (ben ik pas achteraf teweten gekomen) werden er in de buurt al verschillende straten afgezet en ik was al even in cirkeltjes aan het rijden daardoor.
Doordat ik toch niet van zin was om echt te slapen maar eerder te rusten besloot ik mij na lang rondrijden mijn busje (zeg eigenlijk maar bus) op die parking te plaatsen zonder door te hebben dat er hier tijdelijke parkeersverboden waren aangebracht van het type E1 met onderschrift voor net die dag van het evenement vanaf 5 uur s'ochtends tot 18u s'avonds. Het was immers nog steeds donker en de parking stond op dat moment nog steeds goed vol.
Enkele uurtjes later werd ik plots rond 7u40 opschrikt door een raar lawaai, ik spurt naar mijn schuifdeur want in eerste instantie dacht ik dat er iemand tegen mij aan had gereden, terwijl ik nog maar mijn schuifdeur open deed zag en voelde ik dat mijn voertuig in beweging was en men mij aan het takelen was.
Ik riepte alleen al uit paniek meteen "STOP" en het duurde nog een goede halve minuut vooraleer men doorhad dat ik in het busje zat en dus uiteindelijk ook stopte met het optakelen.
Ik legde de politie agent bovenstaand verhaal uit, die gaf enkel mee dat die borden er al een paar dagen stonden maar besloot mij dan toch terug af te takelen indien ik onmiddelijk mijn weg verder zette, wat ik uiteraard ook deed. Hij had niets vermeld over een sanctie/boete en leek op dat moment mij eerder met de schrik mij te laten.
Oh boy, was i wrong..
Ik kreeg vandaag een briefwisseling in de bus met in de eerste plaats een GAS boete ten bedrage van 58 euro voor "Artikel 20: Niet in acht nemen verkeersbord E1, E3, E5, E7, E9",
Er zit ook reeds een takelverslag erbij met het bedrag van de takelopdracht: 326 Euro (!), die aanslagbiljet krijg ik nog op een later tijdstip.
Omdat mijn voertuig met minstens 1 wiel van de grond is gegaan, weerhouden ze een volledige takeling.
In het bijhorende PV staat er volgende vermeld "Wij kunnen de eigenaar/gebruiker van het voertuig niet bereiken. De Takeldienst wordt door ons gevorderd.
Het voertuig wordt getakeld om 7u40. Tijdens het opslepen op de takelwagen, gaat de schuifdeur van de camionette open en roept iemand "STOP". Betrokkene deelt ons mee dat zij lag te slapen in haar voertuig".
Ik heb mij al even ingelezen en het volgende teruggevonden:
De agent geeft zelf aan in het PV dat er iemand de schuifdeur open deed en dus derhalve de bestuurder aanwezig is.4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.
Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.
Had men dus nog maar simpelweg eens geklopt of door de vooruit gekeken, dan had ik tenminste kunnen antwoorden en het bevel om mij te verplaatsen op te volgen nog vóór de agent besloot om een takelwagen op te roepen. Ik was ten alle tijde nooit afwezig.
Ik heb trouwens nooit expliciet beweerd aan de agent dat ik lag te slapen of zelfs de term "slapen" gebruikt, ik lag wel te rusten. Naar eigen mening is dit wel een belangrijk verschil want bij rusten ben je nog bij bewust zijn en kan je reageren. Ik neem aan dat hij dit heeft opgeschreven ten opzichte van wat hij eerder neerschreef "Wij kunnen de eigenaar/gebruiker van het voertuig niet bereiken" en dus alsnog kan zeggen dat hij wel geklopt heeft. Woord tegen woord dus.
Al moet ik wel zeggen dat ik volgende alinea teruggevonden heb op de site van politie.be:
Aangezien de agent niet specifieerd in het PV dat hij geklopt of zich op welke manier ook kenbaar heeft gemaakt en niemand reageerde kan men aannemen dat men hiermee inderdaad bovenstaande procedure heeft gevolgd en ze mijn gsm nummer niet terugvonden via de nummerplaat, want ik heb geen oproep ontvangen.De inspecteurs zullen eerst proberen, aan de hand van de nummerplaat, de bestuurder te contacteren en te vragen om het voertuig te verplaatsen
Nu is de vraag, sta ik sterk in mijn schoenen wat betreft de takelingskosten te betwisten bij het aanhalen dat ik wel degelijk ten alle tijde aanwezig was?
Ik ben wel bereid om de GAS boete te betalen, dat is dan helaas prute pech, al vraag ik mij wel af of ik door het betalen via die boete ook onrechtstreeks beken dat de vaststelling van de agent klopt en dus ook daarmee dreig zowiezo de takelkosten te moeten betalen.
Want in se beweer ik dat de agent liegt dat hij mij niet kon bereiken aangezien ik aanwezig was. Die GAS boete is opgemaakt volgens dezelfde PV die ik betwist.