Dagvaarding voor parkeerboete

Mieke1980
Topic Starter

Dagvaarding voor parkeerboete

#1 , 26 feb 2009 14:16

Gisteren hebben we, totaal onverwacht, een dagvaarding gekregen voor een parkeerboete opgelopen in 2005 in Antwerpen. We herinneren ons inderdaad toen een boete gekregen te hebben en denken die betaald te hebben, maar hebben hiervan geen bewijs meer. En mochten we ze niet betaald hebben, een herinneringsbrief of waarschuwing dat ze ons zouden dagvaarden hebben we ook niet ontvangen.
Enkele vraagjes:

- Is het nog mogelijk het parkeerbedrijf te contacteren met het verzoek de rechtszaak te schrappen en gewoon de boete + deurwaarderskosten te betalen?
- Of is het de moeite om hiervoor een advocaat te nemen en trachten te bewijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
- Indien het toch voorkomt, kan het kwaad van niet op te dagen op de rechtbank? Antwerpen is nl een eindje van ons deur, en veel dagen verlof heb ik niet meer.

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 26 feb 2009 17:15

andere mogelijkheid is om bij u bank ( waarschijnlijk tegen betaling ) een opzoeking te laten doen.

u kan dan vragen of er in het jaar 2005 een bepaald bedrag naar de betreffende firma is gebeurd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2009 19:27

Dagvaariging voor politierechtbank of voor vredegerecht

Reclame

Mieke1980
Topic Starter

#4 , 26 feb 2009 20:45

Vredegerecht

Franciscus

#5 , 27 feb 2009 18:33

Dan is het geen boete maar een retributie - ttz een belasting die moet betaald worden aan de stad Antwerpen.

Ik weet het hierrond is heel wat commotie maar en je mag er een advocaat op raadplegen - de kans dat je wint is bijzonder klein en sedert 8/1/09 nog veel kleiner.

Neem asap contact op met GAPA - geef er een uitleg aan en vraag wat je moet doen.
Volg hun instructies op.

Rond dit soort zaken is er al een stevig dossier - en behoudens andere resultaten ik heb nog geen weet van beroepen die gewonnen zijn in Antwerpen.

sniper

#6 , 27 feb 2009 19:17

Ik weet het hierrond is heel wat commotie maar en je mag er een advocaat op raadplegen - de kans dat je wint is bijzonder klein en sedert 8/1/09 nog veel kleiner.
het is wel een ouder dossier
dus ik denk dat die wet nog niet van toepassing is

je kan het ff vragen aan prof/mtr Maus
die heeft daar ervaring mee
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus

#7 , 28 feb 2009 09:41

In Antwerpen het je het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen
die werken met 1- parkeerwachters en hulpagenten ( 2005)

later is er Apcoa bijgekomen als privéfirma die vooral in Antwerpen Noord is bijgekomen maar dat was zeker na 2005
Wat hen betreft is er een mogelijkheid maar ... als de Stad zo slim was ook de burgers te beëdigen dan heb je weinig kans. Het controlewerk en de brieven komen dan weer van het legitieme GAPA

Nu als men een advocaat kan nemen op kosten van vb uw verzekering dan kan je proberen.

Ik heb echter nog geen weet van gewonnen beroepen.

Dus als je wil procederen- dat is uw recht en Stad Antwerpen moet het maar juist doen.

rudyvt
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 mar 2009 13:11

Beste Mieke

Als je er zo goedkoop mogelijk van af wil zijn, kan je inderdaad best contact opnemen met het parkeerbedrijf en de retributie en de deurwaarderskosten meteen betalen. Op de inleidende zitting van het vredegerecht kan de zaak dan worden doorgehaald (geschrapt).

Als je principieel bent, kan je doorgaan met de procedure, waarbij je dan best een raadsman onder de arm neemt. Het is evenwel erg onwaarschijnlijk dat je voor dergelijke bijstand kan terugvallen op een verzekering.

Een dergelijke procedure tegen het parkeerbedrijf maakt wel wat kans, vooral sedert de wet van 22 december 2008. Die wet verleent de concessiehouders en de autonome gemeentebedrijven (zoals de parkeerbedrijven in Antwerpen) de bevoegdheid om de bestanden van de DIV te raadplegen (nummerplaatgegevens). Immers, daar draait de hele problematiek rond. Een tijd terug publiceerde de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (de Privacycommissie) een advies op eigen initiatief waarbij gesteld werd dat parkeerbedrijven NIET de bevoegdheid hebben om nummerplaatgegevens op te vragen. Zulks is strijdig met de bescherming van de privacy, aldus de Commissie.

Dit advies gaf aanleiding tot heel wat procedures: mensen die principieel weigerden hun retributie te betalen.

De wetgever heeft nu uiteindelijk verholpen aan dat probleem, door parkeerbedrijven uitdrukkelijk de bevoegdheid toe te kennen om nummerplaatgegevens op te vragen.

Deze wet van 22 december 2008 werkt evenwel niet retroactief. Retributies die dateren van vóór de inwerkingtreding van de nieuwe wet, zijn dus in principe ongeldig.

De wet van 22 december 2008 versterkt dit standpunt, omdat de wetgever met deze wet zelf erkend heeft dat er een probleem was vóór die wet.

In jouw geval (retributie van 2005) maak je dus wel wat kans. De advocatenkosten zal je er dan wel bij moeten nemen. Als je wint, ontvang je van het parkeerbedrijf wel een rechtsplegingsvergoeding, doch dit zal niet veel zijn, gelet op het beperkte bedrag waarover het gaat.

Niet opdagen ter zitting zal resulteren in een verstekvonnis. Je wordt dan, bij gebrek aan verweer, sowieso veroordeeld. Ofwel betaal je dan, ofwel ga je in verzet tegen het verstekvonnis, hetgeen betekent dat je voor dezelfde rechter de procedure herneemt en verweer kan voeren.
Dura lex, sed lex - Rudy Van Turnhout

araneus

#9 , 02 mar 2009 16:09

Een fout in hun betalingssysteem is niet uitgesloten, zeker als je een fout had gemaakt in de gestructureerde mededeling.

Ik vind het alleen eigenaardig dat ze nu pas een retributie gaan innen van 2005. Het lijkt er alleszins op dat ze hun administratie niet echt onder controle hebben. Is daar geen verhaal tegen ? Men wacht gewoon 4 jaar en gaat er dan vanuit dat de meeste mensen het bewijs niet meer hebben van de betalingen en omwille van de dreigende rechtzaak dan maar betalen.

RustyDust

#10 , 06 mar 2009 15:09

Hallo iedereen,

ik heb vanochtend ook nog 4 herinneringen binnengekregen van retributies in Aalst die ik zogezegd niet betaald heb, allen gedateerd van eind 2007, dus zo fris zit het niet meer in mijn geheugen.

Ik heb hiervan in maart 2008 een herinneringsbrief gekregen en de retributie op zich (12€) betaald. De herinneringskosten heb ik niet betaald omdat ik niet op de hoogte was van de bekeuringen (veel mensen trekken de boete vanonder iemand anders zijn ruitenwisser, plaatsen dit onder eigen ruitenwisser en zo lijkt het alsof ze zelf al bekeurd zijn en aldus geen boete meer krijgen). Met andere woorden hun systeem is zeker niet waterdicht.

Vandaag krijg ik 4 herinneringsbrieven binnen, elk 15,50€. Ik heb hen, Optimal Parking Control, alle gegevens doorgestuurd per email... Wordt vervold...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”