Zone 30 + bebouwde kom

spurnd
Topic Starter

Zone 30 + bebouwde kom

#1 , 04 jan 2022 20:15

Ik zag op Twitter volgende passeren(zie foto). Nu vraag ik mij af hoe dit in de wegcode staat als er meerdere borden tegelijk een bepaalde snelheid bepalen. Uiteindelijk is een bebouwde kom een 'zone 50' en dan heb je nog een 'zone 30' bord wat erboven staat. Hoe bepaal je welk snelheidsbord voorrang krijgt? Is het het bovenste bord, of het bord met de laagste snelheid? Of nog iets ander?

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 jan 2022 20:39

Beide borden gelden, dus 30/u max. Vanaf dat u de zone 30 verlaat, valt deze weg en blijft de snelheid bebouwde kom geldig.

spurnd
Topic Starter

#3 , 04 jan 2022 21:03

Beide borden gelden, dus 30/u max. Vanaf dat u de zone 30 verlaat, valt deze weg en blijft de snelheid bebouwde kom geldig.
Dank voor uw antwoord. Maar eerlijk gezegd beantwoord dit nog niet mijn vraag. Wat maakt dat de zone 30 snelheid voorrang krijgt op de snelheid als bepaald door het bebouwde kom bord? Ik snap het beter als je in een bebouwde kom bent, en daar een school tegen komt en er dus nadat je al in de bebouwde kom bent, een zone 30 bord tegenkomt. Maar in de door mij gedeelde foto hierboven staan beide borden op dezelfde paal. En vandaar dus mijn vraag welke snelheid voorrang krijgt? De laagste snelheid, of het bovenste bord op de paal, of nog iets anders?

Reclame

LeenW

#4 , 04 jan 2022 21:09

Voorrang speelt hier geen rol, beide borden zijn tegelijkertijd geldig.

spurnd
Topic Starter

#5 , 04 jan 2022 21:22

Merci! U laatste zin liet het ineens heel logisch/begrijpbaar klinken

Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2022 08:38

In de bebouwde kom is de snelheid standaard beperkt tot 50km/u tenzij er een andere snelheidsbepaling is.

In dit geval is dat het zonebord 30km/u. Je mg het bord bebouwde kom niet aanzien als een snelheidsbord

Drone

#7 , 05 jan 2022 21:51

het strooit wel verwarring . . .

het bord van bebouwde kom legt langs de ene kant een maximale snelheid op van 50km/u maar word geplaatst onder het zone 30 bord

beter zou zijn dat eerst het bord van bebouwde kom word geplaatst en dan pas het zonale bord zodat men het kan lezen als "bebouwde kom, max snelheid 30 km/u"

Drone

#8 , 06 jan 2022 17:06

Ter info:

Brusselse gewestregering heeft pas eind september in alle stilte de betekenis van de F1 aangepast , om de 30 km/h in hun BBK sluitend op te leggen.
9 maanden na invoering van "30 in BBK" daar

Tot dan was dat dus niet zo ...
dat gaat toch voor verwarring en problemen zorgen als iemand zoals ik die quasi nooit in BHG moet zijn en het bord van BBK ziet staan?

Drone

#9 , 06 jan 2022 22:56

verwarring alom dus . . .

met andere woorden de toevoeging van 30km/u in de wegcode voor het bord F1(a-b) heeft eigenlijk geen betekenis . . .

als ik op wegcode.be kijk is er geen verschil in het visuele uitzicht van de borden . . . nog meer verwarring . . .

maar tot hoeverre is "artikel 11" dan nog afdwingbaar als men blijft het F1 bord gebruiken om de snelheid van 30km/u af te dwingen, immers snelheden (bij mijn weten) kan alleen afgedwongen worden door een bord (C43, zonaal, etc . . .)

en hoe kant het in feite legaal zijn dat 1 bord, zoals in dit geval F1(a-b) in verschillende gewesten een verschillende betekenis heeft . . .

Drone

#10 , 07 jan 2022 10:41

dus de kans is groot dat ik als "Vlaming" vrijgesproken word als ik 50km/u rijd in het BHG omdat hier het F1(a-b) bord wilt zeggen max 50km/u en het op zijn minst discutabel is dat een regio, in dit geval BHG, een andere betekenis aan een verkeersteken geeft ( teken voor regel).

een verkeersteken dat in het rest van het land (bij mijn weten) nog steeds zegt max 50km/u tenzij anders aangegeven.

moeten we soms gaan stoppen aan elk bordje dat een gewest/gemeente aanduid om na te gaan wat de lokale regels zijn? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

walter123
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jan 2022 17:37

Ik dacht dat de wegcode simpeler kan uitgelegd worden.
- Er mogen twee zoneborden op een zelfde paal geplaatst worden.(zie plaatsing verkeersborden)
-Als boven een F1 (bebouwde kom) een rechthoekig zonebord 30km geplaatst is ,mag je maar 30 rijden tot het einde zonebord 30 (wit met dwarsstreep), vanaf daar mag je 50 km rijden tot einde bebouwde kom.
Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.

Blaatpraat

#12 , 09 jan 2022 10:12

Een tweede mogelijkheid is een F1 bebouwde kom met er boven een verbodsbord C43 met 30km ,dan mag je in heel de bebouwde kom maar 30km rijden.
Dit lijkt me op geen enkele wettelijke regel gebaseerd.

Die C43 is geldig tot aan het volgende kruispunt.
Toch heeft walter123 gelijk: een C43 boven een F1A geldt voor de ganse bebouwde kom, mits het een C43 met "30" is.

Issued

#13 , 09 jan 2022 11:21

F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom. (Vlaams Gewest en Waals Gewest)
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 254-art71a

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”