dit is een overtreding tweede graad zie hier 19°Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
je bent er dus goedkoop vanaf gekomenWet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.
Jij bent een van de harde lijn in de zin van "de wet is de wet zeker"?Niks gelijk en niks overdreven. Je stond volgens je PV n.b. OP het zebrapad geparkeerd... om toch maar geen halve meter verder te hoeven stappen, zet je dus het leven van andere weggebruikers op het spel.
idd, de wet is de wetJij bent een van de harde lijn in de zin van "de wet is de wet zeker"?Niks gelijk en niks overdreven. Je stond volgens je PV n.b. OP het zebrapad geparkeerd... om toch maar geen halve meter verder te hoeven stappen, zet je dus het leven van andere weggebruikers op het spel.
Volgens de letter van de wet ben ik inderdaad verkeerd,
Weet JIJ trouwens wel dat je beboet kan worden als je x (<15?) aantal meter naast een zebrapad oversteekt?
Mij staat voor (zonder dat ik dat opgezocht heb) 15m., tenzij dat dat onlangs gewijzigd is. En als het 30m. is, wel dan vind ik dat volledig onaanvaardbaar en is het weer een van die wetten waar geen zinnig mens zich aan houd. Heb jij al eens gezien wat 30m. is ?....dan zou je weten dat het 30 mtr is
Mij staat voor (zonder dat ik dat opgezocht heb) 15m., tenzij dat dat onlangs gewijzigd is.
ik geloof dat dit de laatste keer gewijzigd werd in 1976art 42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
Ahum, mijn vraagteken "<15?" had je zeker niet gezien?idd, de wet is de wet
en alvorens achterpoortjes te zoeken in de bestaande wet zou je hem beter eens leren dan zou je weten dat het 30 mtr is
Je volgt de wet of je volgt hem niet: "20 % volg ik de wegcode 90%" is dus lariekoek (tenzij je op een overgecompliceerde manier wilt zeggen dat je de wegcode 98% volgt).ik volg 80% van de tijd de wegcode 100 % en de andere 20 % volg ik de wegcode 90%
Vind je 80-100% en 20-90% dan de referentie waar iedereen naar moet streven?moest iedereen dat doen, zou het al een pak veiliger zijn
dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is
1. ik volg de wegcode niet 98%1.Je volgt de wet of je volgt hem niet: "20 % volg ik de wegcode 90%" is dus lariekoek (tenzij je op een overgecompliceerde manier wilt zeggen dat je de wegcode 98% volgt).ik volg 80% van de tijd de wegcode 100 % en de andere 20 % volg ik de wegcode 90%
2.Vind je 80-100% en 20-90% dan de referentie waar iedereen naar moet streven?moest iedereen dat doen, zou het al een pak veiliger zijn
dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is
"dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is" -> Erop rekenen? En als je die 2% (die het niet volgt dan tegen het lijf loopt (rijdt)?
3. En tussen haakjes, wanneer ben jij voor de laatste keer 30 meter rondgelopen om op een zebrapad te kunnen oversteken? (zonder te liegen!)