Wettige eigenaar keuringsbewijs ?

jufo
Topic Starter

Wettige eigenaar keuringsbewijs ?

#1 , 25 okt 2019 12:45

Inbreuk vastgesteld van voertuig wegens rijden op openbare weg met een vervallen keuring.
(wél ingeschreven en verzekerd) - inbreuk wordt NIET betwist.

Verbalisant neemt het vervallen (groene) keuringsbewijs "in beslag"
Het vervallen keuringsbewijs heeft betrekking op het voertuig, niet op een ander voertuig.
Geen enkel info of te-ondertekenen-documenten wordt overhandigd.
Een copie/foto/scan of zelfs maar informatie over de inhoud van dit document wordt mij geweigerd,
zowel ter plekke, als op bureel (na verzoek) in de dagen die volgen op de inbreuk.
Hun excuus : ik moet maar tegen betaling een nieuw document bij de keuring 'kopen'.

Op basis van welke wet/KB mag men dit document (vervallen keuring) zomaar afnemen ?
Wie is de wettige eigenaar van dit document ?
Politie is toch verplicht zélf bij DIV een officieel keuringsdocument aan te vragen als overtuigingsstuk bij het PV ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 okt 2019 15:54

Bewijsmateriaal.

Politie had uw voertuig ook van de openbare weg kunnen halen ...

Misschien al opgevallen dat je het oude keuringsbewijs niet meer terugziet na keuring - als je gaat tenminste :?:
De oude documenten worden ook daar ingehouden, en vervangen door een nieuw keuringsbewijs.

jufo
Topic Starter

#3 , 26 okt 2019 17:16

Bewijsmateriaal.
Politie had uw voertuig ook van de openbare weg kunnen halen ...
Welke wet geeft hun dan de toelating dit document te confisceren ?
Door hun "beslag" ben ik nu verplicht een nieuw te kopen op mijn kosten, alvorens de keuring binnen te rijden, alwaar het dan na 5 minuten wéér wordt afgenomen....

Politie kan de laatste keuring toch zélf bij DIV opvragen als zijnde wettig bewijsmateriaal en mij het origineel retour geven ?

En "als" de politie een voertuig met vervallen keuring van de weg haalt (wél verzekerd en ingeschreven)...hoe kan men
zich dan in regel stellen ?
Met depannage naar de keuring rijden (na vrijgave door de procureur ??), of hoe werkt dit in de praktijk ?

Reclame

denlowie

#4 , 26 okt 2019 21:26

Heeft men wel je keuring bewijs nodig om te keuren ??

Als men aan komt tikt men enkel je nummerplaat in, en al je gegevens staan op het scherm !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 okt 2019 23:36

Op website GOCA , SBAT, Autoveiligheid staat op dat ze het verwachten

In wetgeving vind ik niet direct een wettelijke verplichting terug om dat voor te leggen bij keuring.
Maar men moet de verplichte documenten bij hebben, en keuringsbewijs is daar 1 van.

Autoveiligheid zet het bij de voor te leggen documenten
https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... ke-keuring
en
https://www.autoveiligheid.be/keuringsbewijs
stelt:
Indien u uw keuringsbewijs bent verloren, dient u vóór de aanvang van de keuring een duplicaat aan te vragen aan de kassa van een keuringsstation. Hiervoor wordt een tarief aangerekend conform de tarievenlijst opgelegd door de bevoegde overheid.

Maar het is niet verloren, het is ingehouden ...
Ik kan me niet inbeelden dat ze duplicaten van verlopen keuringsbewijzen gaat uitdelen.
Hoewel, alles kan in dit land. Behalve deftig besturen.

wel dit https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/292-art24

§2. Voor zover het voertuig ervan moet voorzien zijn, moeten het identificatieverslag en het keuringsbewijs en een document « Visuele keuring van het voertuig » vertoond worden op elk verzoek van een bevoegde persoon. Deze laatste trekt het keuringsbewijs in, bij vaststelling van een tekortkoming die een ernstig gevaar zou kunnen opleveren.

Daelemans Johan

#6 , 27 okt 2019 08:49

Ja, ik denk het wel. Eerst een duplicaat aanvragen en dan pas keuring. Kan wel gelijktijding - zeker als het station ook de vorige keuring heeft verzorgd.

Franciscus

#7 , 27 okt 2019 09:41

Eens uw verzekeringspolis lezen inzake niet gekeurde voertuigen.
Indien de keuring al lang vervallen was had politie het voertuig van de openbare weg kunnen halen.

jufo
Topic Starter

#8 , 27 okt 2019 19:47

§2. Voor zover het voertuig ervan moet voorzien zijn, moeten het identificatieverslag en het keuringsbewijs en een document « Visuele keuring van het voertuig » vertoond worden op elk verzoek van een bevoegde persoon. Deze laatste trekt het keuringsbewijs in, bij vaststelling van een tekortkoming die een ernstig gevaar zou kunnen opleveren.

definieer "tekortkoming" :
is dit een ter plekke vastgesteld materieel-tastbaar gebrek, of valt "vervallen keuring" ook onder tekortkoming ?

Sirkii

#9 , 27 okt 2019 20:33

Ja, ik denk het wel. Eerst een duplicaat aanvragen en dan pas keuring. Kan wel gelijktijding - zeker als het station ook de vorige keuring heeft verzorgd.
Inderdaad. Ooit voorgehad : verloren keuringsdocument : k Denk 10€ betaald voor een kopie die ze behielden ;-(

Rij als de bliksem naar de keuring, betaal het duplicaat (en de boete wegens laattijdige aanbieding) evenals de keuringskosten op je in regel te stellen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”