Hoe lang kan het duren vooraleer je voor de rechter komt na snelheidsovertreding ?

pietlammens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe lang kan het duren vooraleer je voor de rechter komt na snelheidsovertreding ?

#1 , 10 apr 2019 16:37

Mijn dochter (minder dan 2 jaar rijbewijs) reed begin januari 2018 in Wallonie, 90km/u bij werken op de snelweg waar het 50km/u was.
Er waren echter op dat moment geen werken aan de gang, en iedereen hield die snelheid aan (go with the flow)
Nu zit ze al maanden dood bevreesd te wachten voor wat haar boven het hoofd hangt. Ze heeft haar auto nodig voor haar werk.
Gelukkig heeft ze ondertussen haar lesje wel geleerd en houdt ze zich nauwkeurig aan het verkeersreglement.
Als ik verslagen lees van politierechtbank zie ik dat ze nu meestal al aan de overtredingen van juli 2018 bezig zijn.
Zou er een kans bestaan dat ze niet voor de rechter moet verschijnen ?
Hoeveel tijd kan er tussen de overtreding en het verschijnen voor de politierechtbank zijn ?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 10 apr 2019 16:54

Heeft dochter al een antwoordformulier en afschrift PV gekregen?
Kan inderdaad rechtstreeks voor rechtbank komen en kan dan tot 2jaar duren.

pietlammens
Topic Starter

#3 , 10 apr 2019 16:57

Ze heeft idd een PV en antwoordformulier gekregen.
Bestaat er een kans dat dit niet voor de rechtbank komt ?

Reclame

Franciscus

#4 , 10 apr 2019 17:20

Volgens mij wel gezien wegenwerken... maar hoe men daar in WA mee omgaat is anders dan in BX of VL.

werner1

#5 , 10 apr 2019 17:47

Ofwel wordt het in het beste geval een minnelijke schikking :
betalen van enkel een boete of wordt er doorverwezen naar de Politierechtbank. Datum van de zitting afhankelijk van de werklast.
Indien Politierechtbank kan al dan niet : geldboete + gerechtskosten en vanaf bepaalde boete bijdrage slachtofferfonds + stuurverbod + het al dan niet herdoen van theoretisch en praktisch examen rijschool / veroordeling met uitstel.
Indien bij de autoverzekering rechtsbijstand zit contacteer bij het ontvangen van de oproeping Politierecgtbank alvast uw verzekering die uw dochter met raad en daad kan bijstaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”