mijn antwoorden in deze kleur .
Denk wel dat Jonathan LS de zaak goed doorheeft , doch hier zit m.i. een foutje , die tot verregaande verwarring kan leiden .Met andere woorden: een tractor die permanent of hoofdzakelijk wordt ingezet voor goederenvervoer is geen landbouwtrekker, waarvoor een rijbewijs G zou volstaan.
Er is enerzijds de definitie van een Landbouwtractor , en anderzijds het rijbewijs ( duidelijk aparte artikelen in de wetgeving ) .
Voor wat die tractor ook gebruikt wordt - het BLIJFT een landbouwvoertuig ( indien zo ingeschreven natuurlijk ) .
Het GEBRUIK ZELF kan onderhevig zijn aan verschillende types rijbewijzen .
Dat is correct. Als het geen land- of bosbouwtrekker is volstaat rijbewijs G niet. (welk rijbewijs dan wel?)
Het probleem is dat de fod. mob. beweert dat, als je die land- en bosbouwtrekkers gebruikt voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg, de bestuurder moet beschikken over rijbewijs C+E. Zij maken geen onderscheid tussen bijkomstig, hoofdzakelijk of permanent. (We zijn het er toch over eens dat het bijkomstig gebruik toegelaten is hé?) En dat is nu juist hun grote denkfout.
NIET correct : indien tractor ingeschreven is als landbouwvoertuig volstaat rijbewijs G voor landbouwactiviteiten , en ook voor BIJKOMSTIG ander gebruik .
"Bijkomstig: een andere zaak dan de hoofdzaak aanduidend"
http://www.woorden.org/woord/bijkomstig" onclick="window.open(this.href);return false; en http://nl.wiktionary.org/wiki/bijkomstig" onclick="window.open(this.href);return false;
Fod. mob. zegt dat je voor ELK ander gebruik rijbewijs C+E nodig hebt.
U hebt het probleem correcter geschetst. Als dat "andere" gebruik hoofdzakelijk of permanent is klopt de inschrijving als "land- of bosbouwtrekker" niet meer. Zolang het "andere" gebruik bijkomstig is klopt de inschrijving (definitie) wel en dus ook het rijbewijs G.
Het "andere " gebruik wijzigt NIETS aan de definitie van het voertuig , wel eventueel aan het rijbewijs .
Idd. als "ander " gebruik bijkomstig is , kan het met rijbewijs G .
Dan gaan we de juridische toer op. (en dat is niet mijn vakgebied)
1) Kan je een percentage plakken op "bijkomstig"? (vb. niet meer dan 49%)
Neen . Bewijslast ligt hier bij de duidelijke hoofdactiviteit ( bvb. wegeniswerken in hoofdactiviteit ) .
2) Bij wie ligt de bewijslast? (Moet de politie bewijzen dat het voertuig hoofdzakelijk of permanent voor "ander" vervoer ingezet werd? Moet de chauffeur of eigenaar bewijzen dat dat slechts bijkomstig was/is? Over welke periode moet dat bekeken worden? (dag, maand, jaar, ganse levensloop voertuig))
Een PV politie geldt ALTIJD als bewijs ( een gezagsdrager moet alleen vermelden welk artikel van de wet overtreden werd ) , tot het tegendeel bewezen wordt .
3) Moet men bij vaststelling van "hoofdzakelijk of permanent" gebruik de inschrijving als categorie G vernietigen?
Neen , de aard van het voertuig wijzigt niet door het gebruik dat er van gemaakt wordt . Wel een overtreding rijbewijs .
4) Hoe moeten die tractoren dan ingeschreven worden en welk rijbewijs hebben de bestuurders nodig?
Ofwel worden ze ingeschreven als landbouwvoertuig , ofwel als een andere categorie ( zou moeten opzoeken welke allemaal mogelijk zijn ) .Rijbewijs moet dan overeenkomen met het gebruik en het MTM . ( C/CE )
Dat zijn volgens mij enkele vragen die de fod. mob. zichzelf eens moet stellen.
Als het met aanhangwagen is zal het C+E zijn hé. Volgens mij zou dat trouwens onder landbouw(gerelateerde)activiteiten kunnen vallen. Zoniet is het weer de vraag of het om een bijkomstige activiteit gaat. Als hij enkel rijbewijs G heeft zal dat wel volstaan zeker.... met palen en rollen prikkeldraad naar zijn wei rijdt zonder een rijbewijs C te hebben.
Uiteraard mag een landbouwtractor een aanhangwagen trekken ( boer met kar bieten ) blijft rijbewijs G .Palen en prikkeldraad is duidelijk landbouwgerelateerd .
Eérste vraag. Bijkomstig, hoofdzakelijk of permanent? ...Als het daarentegen gaat om grondvervoer bij wegwerkzaamheden ...
Normaal zullen wegwerkzaamheden onder "hoofdzakelijk " vallen , tenzij een héél specifieke uitzondering kan aangetoond worden .
Dus géén rijbewijs G )
Nog even dit. Verschillende chauffeurs vertelden me dat op een aantal van die werven geen vrachtwagen kan komen. Zij rijden zich nl. beduidend sneller vast in modder en losse grond.
Uiteraard , door de specifieke tractie mogelijkheden zijn deze voertuigen daar uiterst geschikt voor . En wellicht ook goedkoper dan voertuigen voor grondvervoer die wel over die tractiemogelijkheden beschikken . Ze bestaan ( die zich niet vastrijden ) maar je ziet ze niet zoveel , wellicht omdat een landbouwtractor goedkoper is .