Beste,
Na doorkijken van deze thread zou ik u adviseren in elk geval een advocaat te nemen, ook al moet u zelf daarvoor opdraven.
Ik heb niet de indruk gewonnen dat u de nodige inzicht en discipline hebt om uzelf te verdedigen. U zou het vermoedelijk onbewust alleen maar erger maken. Ik denk dat u gebaat zou zijn uw advocaat uw positie te laten uitleggen en u te beperken de rechter te verzekeren dat het u spijt en dat u het nooit meer zal doen.
Was ik uw advocaat (ik ben ooit advocaat geweest - vandaag niet meer) zou ik eerst en vooral trachten te vermijden dat u de psychologische proef moet doorgaan want naargelang wat ik in deze discussie van u heb moeten lezen, zult u deze proef vermoedelijk niet slagen. Dat zou betekenen dat u uw rijbewijs de facto voor enkele jaren kwijt zou zijn.
Dan zou het erom gaan de boete en het verval te beperken en/of voorwaardelijk te stellen en of tijdens het WE te laten uitvoeren.
Dus... ik adviseer u dringend een goede advocaat te zoeken want u hebt hem nodig.
MVG
Euh ..... topicstarter is beginnend bestuurder
(zie openingspost) .....
Nu ik heb nog geen 2 jaar mij rijbewijs
Dat betekent dus, dat bij een veroordeling sowieso een vervallenverklaring uitgesproken
moet worden en herstelexamens moeten opgelegd worden om het rijbewijs terug te krijgen :
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.
Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.
En dat heeft dan weer tot gevolg, dat een vervallenverklaring niet kan worden uitgesproken voor enkel in het weekeinde :
Artikel 38
§ 2bis. Behoudens in geval van artikel 37/1, eerste lid, of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in § 3 vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.