@Kevin_fox, ik denk dat jij eerst even wetgevingen moet raadplegen, in het bijzonder WGP u wel bekend.
- Een proces-verbaal heeft niet zomaar bijzondere bewijswaarde, hiervoor moeten uiteraard enkele voorwaarden voldaan zijn. Laten we ervan uitgaan dat dit wel gebeurd is.
- De objectiviteit kan in veel gevallen in twijfel getrokken worden. Wanneer u als politieambtenaar of agent van politie proces-verbaal opmaakt vermeld u erbij dat dit in uw privé leven vastgesteld is. Indien de overtreder de overtreding betwist wordt meermaals vanuit het parket de vraag gesteld aan de verbalisant of deze betrokken partij is. Indien deze betrokken partij is kàn de objectiviteit in twijfel getrokken worden. Inzake verkeer treft de overtreder schuld, tot bewijs van tegendeel. Twijfel is eveneens een wettelijke basis voor seponering.
Voorbeeld: U rijdt als politieambtenaar of agent van politie op de openbare weg. U nadert een kruispunt en de bestuurder die links van u komt dient voorrang aan rechts te verlenen. Uiteraard doet deze bestuurder dat niet en hierbij kan u nipt een aanrijding vermijden. U stelt proces-verbaal op. Hierbij heeft de tegenpartij geen top advocaat nodig om uw objectiviteit in twijfel te trekken.
- Ik lieg niet veel bijeen hoor, ik stel gewoon vast tijdens mijn dagelijks werk.
- Ivm het keren op de autostrade, hier neemt u natuurlijk ook weer een dergelijke inbreuk uit. Laten we het bij simpele inbreuken houden.
- Agenten van politie kunnen enkel vaststellingen doen inzake verkeer en GAS? Waar is de heterdaad gebleven?
Bijzondere bewijswaarde pv
De feitelijke vaststelling van de agenten in het proces-verbaal heeft een bijzondere bewijswaarde. Dat wil zeggen dat de rechter meer geloof moet hechten aan hun versie, dan aan de uwe. Anders gezegd: uw woord is minder waard dan dat van de agenten die het proces-verbaal hebben opgesteld.
Uiteraard mag u de versie van de politie betwisten. U moet dat ook als u recht in uw schoenen staat. Maar om dat goed te doen hebt u
extra bewijzen nodig: foto’s, getuigen, tekeningen, argumentatie.
Wat het keren op een autostrade betreft: Ik ben niet met dit sterk verhaal aan komen zetten mijn beste
Heterdaad kunnen zij uiteraard iemand STAANDE houden, niet aanhouden dat is een bevoegdheid voor inspecteurs en hoger.
EN NOGMAALS:
Als de verbalisant BETROKKEN partij is zal hij NOOIT zelf een pv opstellen, uiteraard!
Maar als u door het rood rijdt, een spoorweg oversteekt terwijl deze sluit, keert op de autostrade etc etc en een inspecteur kan dit vaststellen hetzij in zijn privé dan is hier geen enkel probleem met objectiviteit. Hij is namelijk geen betrokken partij (lees: slachtoffer) hij is vaststeller en bevoegd!
Laat dit nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn.
U verwijst mij naar de WGP, mij goed bekend.
Voor u met termen staat te zwaaien zou u beter met degelijke argumentatie komen aanzetten en paragrafen citeren die aantonen dat een inspecteur buiten diensturen niet bevoegd is...
en nu de kers op de taart:
Bovendien is de bevoegdheid van een politieambtenaar om een misdrijf vast te stellen algemeen en wordt die te allen tijde, zelfs buiten de diensturen en buiten zijn ambt uitgeoefend. Dit volgt met name uit artikel 123, eerste lid van de Wet van 7 december 1998 dat bepaalt dat de politieambtenaren, wanneer de omstandigheden het vereisen,
bijdragen tot het doen naleven van de wet en tot het behoud van de openbare orde
.
Een politieambtenaar houdt m.a.w. niet op politieman te zijn zodra hij zijn dienst verlaat of zijn uniform uittrekt. Hetzelfde geldt overigens wanneer een politieambtenaar
een misdrijf op heterdaad vaststelt. Het Hof heeft aldus geoordeeld dat de nietigheid van een optreden of van een handeling van een politieambtenaar niet valt af te leiden uit de
enkele omstandigheid dat de ambtenaar in burgerkledij was en niet van zijn hoedanigheid
heeft doen blijken. Bijgevolg verklaren de appelrechters het aanvankelijk proces-verbaal van hoofdinspecteur D. S. ten onrechte nietig, op grond dat hij niet gemachtigd was om
officieel misdrijven op te sporen of vast te stellen vermits hij voor privé-aangelegenheden buiten zijn zone reed, en oordelen ten onrechte dat het opmaken van een proces-verbaal in
dergelijke omstandigheden niet loyaal is.
En nog:
Krachtens artikel 123, eerste lid, van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie
van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, dragen
de politieambtenaren, wanneer de omstandigheden het vereisen, bij tot het doen
naleven van de wet en tot behoud van de openbare orde.
De geldigheid van een proces-verbaal over een misdrijf wordt bijgevolg niet
aangetast wanneer de opsteller ervan de feiten buiten de uitoefening van zijn
ambt heeft vastgesteld terwijl hij in burger in een voertuig zonder kentekens
reed.
De artikelen 15 van de Wet van 5 augustus 1992 en 117, tweede lid, van de
Wet van 7 december 1998 kennen overigens aan alle politieambtenaren van de
federale en lokale politie een algemene bevoegdheid toe in zake de opsporing en
de vaststelling van misdrijven. Die opdracht wordt krachtens artikel 45, eerste
lid, van de Wet van 5 augustus 1992, en overeenkomstig artikel 16 van de voormelde
wet, dat meer bepaald de politie over het wegverkeer betreft, op het geheel
van het grondgebied van het rijk vervuld. Van die bepalingen wordt niet afgeweken
door het tweede lid van het voormelde artikel 45, krachtens welk de
lokale politie in principe haar opdracht vervult op het grondgebied van de politiezone.
uitspraak door het hof van cassatie!
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 210322.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;