voorrang kruispunt fietspad fietsstraat

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: voorrang kruispunt fietspad fietsstraat

#16 , 25 nov 2024 09:13

Kan je me zeggen met welk artikel in de wegcode je deze bewering van u kan staven: "Als een voorrangsregeling enkel voor (brom)fietsers geldt, is er geen B9 of B15 nodig voor het andere verkeer ..." .
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... blg0wftblf

Art 8.1.
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden :

c) Indien het verkeersbord B1 alleen betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Omdat het correcte antwoord van het Mobiliteitsbedrijf Stad Gent u niet aanstaat (volgt zelfde redenering als ik) trek je dat antwoord in het belachelijke. Je moet goed lezen wat er staat.
Je moet idd leren lezen wat er staat:

Je gaat aan diegene die dergelijke miskleun geplaatst heeft, vragen of dat in orde is ...


b) het fietspad dat van beneden onder de tunnel komt is niet te herleiden tot naast de rijbaan te liggen. Dat komt uit een andere richting en dus bij gebrek aan verkeersborden en wegmarkeringen geldt de algemene regel van voorrang van rechts.
Dat komt uit exact dezelfde richting als waaruit andere fietsers kunnen komen, op de rijbaan van deze weg
En ligt langsheen exact dezelfde weg
Je komt via dat fietspad ook niet op een andere weg
Ook de andere kant vd brug is Coupure links
Daar staat dezelfde miskleun, maar daar kan je er wel zeker een inbreuk op kleven


Maar aangezien de wetgever -ook in de nieuwe wegcode- blijft vertikken om te bepalen wàt de openbare weg is, en dus ook wat 2 openbare wegen en bijgevolg een kruispunt zijn, kan je uitleg ook voor de rechtbank werken als je een rechter vindt die dit een "andere weg" vindt
En de volgenden in beroep kunnen net zo goed stellen dat het géén aparte weg is
Of andersom


Bij opstellen van KB wegcode / MB plaatsingsvoorwaarden is er uitgegaan van een wegbeheerder met kennis van zaken
Daardoor is ook niet elke idiote situatie bestempeld als verboden of nadrukkelijk geregeld
Wat gemeenten plaatsten aan verkeersborden, werd ook gecontroleerd
Maar ondertussen is elke controle weggevallen, en staan er wél de zotste stoten

Ondeskundige
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 nov 2024 09:26

Enkele extractene uit de wegcode (KB 1-12-1975):
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

Einde van de extract.

De fietsweg die van beneden komt is duidelijk een andere openbare weg dan de bovengrondse.
Het bovengrondse fietspad heeft zijn eigen kruispunt met het fietspad dat van beneden komt. Eens die bocht genomen rijdt de fietser vaan een paar meter op de andere openbare weg die van beneden komt.
De fietser wordt daarin bevestigd door het verkeer dat op de rijbaan van rechts komt voorrang moet verleden. (bord B1, een omgekeerde driehoek is ook begrijpbaar als men de voorkant van het bord niet zien).
Vermits het de gewone voorrang van rechts is hoeven er geen verkeersborden te staan voor het verkeer op de rijbaan waar een andere openbare weg (fietspad) van rechts komt.

Je dwaalt met je verwijzing naar artikel 8.1 C van de code van de openbare weg (ministrieel besluit). De voorwaarde die je aanhaalt is helemaal niet voldaan. Er staat geen bord B1 (omgekeerde driehoek) op het fietspad dat van beneden komt.
Vergeet ook niet dat wat duidelijk is in het KB (wegcode) niet kan aangepast worden door een MB (code van de wegbeheerder).

Issued
Berichten: 1278

#18 , 27 nov 2024 14:28

Gezien er nog altijd geen definitie is van een openbare weg, weet je dus niet of het effectief dezelfde, dan wel een aparte openbare weg is en kan niemand zeggen dat hij 100% zeker gelijk heeft. Dit zal altijd afhangen van de interpretatie van de rechter.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”