Keuring auto import als verhuisgoed

Frogfax
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Keuring auto import als verhuisgoed

#1 , 01 apr 2025 11:24

Ik heb begin maart mijn voertuig ingevoerd als verhuisgoed vanuit Nederland. Mijn voertuig heeft een geldige APK in Nederland geldig tot en met juni dit jaar.
Voertuig is eerste week maart ingeschreven in België en ik had begrepen dat ik niet langs de keuring hoefde omdat het voertuig nog een geldige keuring had uit een ander EU land.

Mijn voertuig is oorspronkelijk uit België en is uitgevoerd in 2023 naar Nederland.

Nu heb ik eind vorige week een PV ontvangen dat mijn voertuig ongekeurd zich op de openbare weg heeft bevonden(via ANPR) en ik heb hiervoor een MS van 120 euro ontvangen. Bij het dossier hebben ze mijn oud keuringsbewijs uit België opgevraagd dat natuurlijk al meer dan een jaar vervallen is (zelfde chassisnummer, nu wel ander kenteken natuurlijk).

Ik heb contact opgenomen met de politie dat ik over een geldig APK bewijs beschik en dat dit over verhuisgoed gaat.

De lokale politie beweert echter dat elke wagen ingeschreven in België verplicht een Belgisch keuringsdocument moet hebben. Ik vind op de website van autoveiligheid echter wel dat ik gewoon mag rijden met buitenlands keuringsdocument bij verhuisgoed. In de wegcode vind ik hier echter geen duidelijk uitsluitsel.

Ik heb de MS betaald en uit praktische overwegingen mijn auto direct laten herkeuren in België maar ik vraag me af of dit nu correct is of dat je gewoon mag rijden met een buitenlands geldig keuringsdocument bij verhuisgoed?

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2025 11:48

Wat is verhuisgoed? Denk dat dit niet bestaat in Belgie voor wagens.

Blaatpraat

#3 , 01 apr 2025 11:58

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... aar-belgie
https://mobilit.belgium.be/nl/weg/insch ... w-voertuig

Volgens mij heeft TS wel gelijk:
langsgaan bij de keuring (indien geen geldig buitenlands keuringsbewijs)
Ik zou eens contact opnemen met MOW en vragen hoe dit zit (contactgegevens staan in de eerste link).

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”