Verkeersboete (oa documenten niet in auto): bezwaarschift schrijven of betalen?

jehowi
Juridisch actief: Nee

Re: Verkeersboete (oa documenten niet in auto): bezwaarschift schrijven of betalen?

#16 , 10 jul 2023 01:43

Ik vind wel dat de politie heel streng geweest is. Geven ze normaal niet eerst een pv van waarschuwing (of hoe heet zoiets). Feit dat ze betrokkene toestemming geven om de documenten thuis te gaan halen, doet toch vermoeden dat ze eerder wat 'coulant' zouden zijn?
Dat vind ik eigenlijk ook wel. Bovendien heb ik moeite gedaan zsm de documenten aan hun te overhandigen.
Ze hadden bijv. ook enkel een boete kunnen geven voor de laattijdige keuring en de andere twee een waarschuwing.

De andere commissaris die mij heeft beboet voor de telefoon in de hand is (later) waarschijnlijk naar de andere agent gegaan om mijn identiteit op te vragen.

Niettemin denk ik (ik wacht nog even af) dat ik ga betalen gezien de politierechtbank boetes kan opleggen tot 4000 euro en een verdubbeling waarschijnlijk ook gaat doen + nog een bedrag voor slachtofferfonds, etc. Het gaat enorm veel geld kunnen kosten en dat risico kan ik beter niet lopen.
Ze staan daar op dat moment wel net een verkeerscontrole te doen met oog op alcohol in het verkeer, maar ook op het kunnen voorleggen van de nodige documenten. Als je die dan niet kunt voorleggen, is het logisch dat ze een pv opstellen. Het is ook niet één mineure overtreding, maar verschillende.
Voorts zullen niet alle parketten toestaan dat er een proces-verbaal van waarschuwing wordt opgesteld voor pakweg rijbewijsmaterie. Een foto voorleggen volstaat niet omdat het geen zekerheid biedt dat je rijbewijs niet bij een eerdere controle werd ingehouden of op het parket ligt.
Een betwisting lijkt me nuttig als u de feiten kunt weerleggen, maar de artikels in de wegcode zijn hieromtrent duidelijk. Dat u ze bent gaan (kunnen) halen is goed, maar dat doet geen afbreuk aan de begane overtredingen.

JEPED
Topic Starter

#17 , 13 mar 2025 19:11

Beste allemaal,

allereerst wil hier ik SORRY zeggen tegen u allen dat ik zo lang heb gewacht met een vervolg te schrijven.
Daarom ga ik u de afloop van deze zaak hier alsnog bezorgen. Het is nl. heel veel........maar ik zal proberen dit zo kort mogelijk te houden en dit alles in grote lijnen te vertellen. Overigens is de zaak defacto nog niet voorbij! Ik vertel u later waarom.
Overigens kan ik u mededelen dat de meesten van u (ook de mensen met al 1000den bijdrages hier op de teller) er dik naast zaten. En sorry om dat te zeggen, want het is wel een beetje stoeferij van mij, maar uw foute inschatting geeft me tot op de dag van vandaag heel veel plezier.

Hier komt het:
1) ik heb de minnelijke schikking NIET betaald en me laten dagvaarden. Dit was ergens in de zomer van vorig jaar.
2) ik heb een rolnummer geopend en mijn eigen conclusie geschreven (en dit wel laten nalezen door een goede vriend op fouten of onduidelijkheden).
3) op de zitting zelf heeft de procureur alles heel gedetailleerd en nauwkeurig samengevat voor de rechter (daar was ik wel van onder de indruk). Ik had mijn conclusie de dag ervoor geüpload en de rechter kon het nog niet hebben gelezen. Ik was geloof ik in mijn herinnering de eerste die moest voorkomen.
4) ook had ik de minnelijke schikking nog last minute betaald (bewijsje bij de conclusie gestoken) om de indruk te wekken dat het me niet om het geld ging maar wel om de onjuiste behandeling (wat ook zo is). Ik denk wel dat de rechter onder de indruk was van mijn conclusies

Uitspraak:
5) De feiten zijn wel bewezen, maar de straf/boete wordt opgeschort (met een jaar). De rechter is op alle punten meegegaan met mijn verweer en ik hoefde NIKS te betalen. De boete die ik wel had betaald, maar niet hoefde te betalen, krijg ik teruggestort (beste is dus voortaan die boete ook niet te betalen zei de rechter). Dat was natuurlijk enorm fijn!
6) De boete is tot op de dag van vandaag echter nooit teruggestort. Ik heb hier al twee keer over gebeld (je kunt hier enkel naar bellen, wat ik toch heel raar vind). Men zou het uitzoeken en terug storten en mij hierover bellen, maar tot op de dag van vandaag heb ik dit geld nog steeds niet en ben ik ook niet gebeld! Ook staat op MyJustice de boete nog altijd open (wat ik ook al heb gemeld). Hoe ik dit moet oplossen en mijn geld terug moet krijgen is mij toch niet helemaal duidelijk.

7) Van de week stond er in de krant dat Europa wetgeving maakt of heeft goedkeurt mbt legitimatie met digitale identiteitskaarten.

https://www.hln.be/binnenland/even-geld ... smartphone

In België kun je deze binnenkort dus aanvragen en dit zou dan legaal zijn. Ik vind het toch schande dat de staat hier al die jaren van geprofiteerd heeft en al die tijd hier boetes voor heeft uitgeschreven. Waarom heeft de staat digitale legitimatie niet eerder erkend? Viva Europe!

8) Deze 'overwinning' heeft mij veel gebracht. Het heeft mij veel zekerder gemaakt in juridische communicatie en het heeft mij ook meer vertrouwen gegeven in het Belgisch gerecht.

9) Dus mensen, soms moet je gewoon durven als je vind dat je recht in je schoenen staat en niet te vlug opgeven. Wel is het zo, gezien de tijd/opbrengst ratio ik dit niemand adviseer. Dan kun je maar beter snel je minnelijke schikking betalen.

Ik hoop dat u mijn uitgebreid antwoord kan waarderen.

MVGR.
Laatst gewijzigd door JEPED op 13 mar 2025 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

JEPED
Topic Starter

#18 , 13 mar 2025 19:13

Beste,

u mag zeker op mijn bijdrage reageren. Dat vind ik nl. heel leuk en daar doet u mij een groot plezier mee!

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”