geen verzekering en autokeuring

Stefan898989
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

geen verzekering en autokeuring

#1 , 24 jan 2025 22:31

Hallo, mijn Nederlands is slecht, dus het spijt me heel erg. Vandaag is mijn auto, waar ik al ruim een ​​jaar niet mee gereden heb en vandaag mee de straat op gegaan tijdens een keuring, weggesleept, er was geen keuring of verzekering aanwezig. Het is mijn schuld, ik heb nog nooit problemen gehad met de wet. Ik lees dat de boete kan oplopen tot 8.000 euro. En hoe werkt het eigenlijk? Krijg ik een zaak bij de rechtbank? Weet iemand wat de onderhoudskosten van een auto zijn voor depanage 2000? Bedankt Stefan

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 jan 2025 23:46

. Vandaag is mijn auto (...) mee de straat op gegaan tijdens een keuring, weggesleept, er was geen keuring of verzekering aanwezig.
Als je op weg was naar de keuring, is gebrek aan keuring geen probleem

Geen verzekering is dat wel ...

Ik lees dat de boete kan oplopen tot 8.000 euro. En hoe werkt het eigenlijk? Krijg ik een zaak bij de rechtbank?
Daar wordt u normaal voor gedagvaard

Als u een minnelijke schikking krijgt van het Parket, betaal ze dan zo snel mogelijk ...

Artikel 22

§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

Wat de rechter uitspreekt als boete, moet je maal 8 doen in België
Dat noemt men de opdeciemen (een soort indexatie van geldboetes doorheen de tijd)

Gevangenisstraf is zeer ongebruikelijk zonder bijkomende verzwarende omstandigheden
EErste veroordeling is typisch met geldboete rond het minimum

ER komen nog wel zo'n 350€ aan onkosten bij een veroordeling bij ...
Plus strafblad, wat een probleem kan zijn of worden, ifv je werk

Weet iemand wat de onderhoudskosten van een auto zijn voor depanage 2000?
Onderhoud is bij een garage

Depannage 2000 is een takelbedrijf
Tarief hangt af van moment van de dag, en welke dag

Reken op zo'n 250 tot 500 €

Elke dag dat je auto daar staat, rekenen ze extra aan :!:
Zorg dus dat je verzekering zo snel mogelijk in orde is, en neem bewijs hiervan mee, zodat je je auto kan ophalen

Takelkosten zijn ter plaatse te betalen

Van depannage 2000 rij je best meteen richting keuring !
Je auto mag enkel de weg op voor een verplaatsing tussen garage voor herstelling indien nodig, keuringsstation, en je woonplaats
Je moet dus van één van die 3, naar een andere van die 3 rijden, best via een zo direct mogelijke route

Franciscus

#3 , 25 jan 2025 12:55

Niets aan toe te voegen.
Zorg dat u zo snel mogelijk verzekerd bent.
Al verhoord door politie (verhoor Salduz)?
https://www.arroieper.be/nl/pagina/99-203/salduz.html
https://www.politieantwerpen.be/e-loket ... g-getakeld

Reclame

Issued

#4 , 25 jan 2025 21:57

Politie doet geen verhoor bij geen verzekering en geen keuring

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”