parkeer perikelen - Sint-Niklaas

Drone
Topic Starter

parkeer perikelen - Sint-Niklaas

#1 , 16 jan 2025 20:25

vandaag GAS-boete gekregen wegens "parkeren in de verkeerde rijrichting"

de plaats waar ik stond (zelfde richting, achter de licht blauwe wagen) is op een kruispunt;

https://maps.app.goo.gl/GrqxunqZDe2GQnW6A

wat weerhouden word is "artikel 8" uit het

"BIJZONDERE POLITIEVERORDENING
BETREFFENDE OVERTREDINGEN OP HET STILSTAAN EN
PARKEREN EN DE OVERTREDINGEN BETREFFENDE DE
VERKEERSBORDEN C3 EN F103 UITSLUITEND
VASTGESTELD DOOR AUTOMATISCH WERKENDE
TOESTELLEN"

"Artikel 8
Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld rechts ten opzichte van zijn
rijrichting. Indien het een rijbaan is met eenrichtingsverkeer mag het evenwel langs de ene of
langs de andere kant opgesteld worden."

wat hetzelfde is als artikel 23.1 uit de wegcode

Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

het lijkt mij nogal raar dat ik hiervoor een GAS boete krijg aangezien de straat waarlangs ik inrij er eerder ook langs links mag geparkeerd worden en er (in theorie) geen tegenliggend verkeer is buiten "openbaar vervoer".

https://maps.app.goo.gl/M6WMVXPiSDE84Lg77

is dit weer zo iets van een overijverige ambtenaar (en in feite wel een "overtreding) al dan gecombineerd niet met het wanbeleid aangaande verkeerszaken hier in st-niklaas?

nog nooit eerder geweten dat iemand hiervoor een GAS boete krijgt op de plaats waar ik stond of verder na het kruispunt waar zo goed als iedereen links van de baan in de "verkeerde richting" parkeert

Blaatpraat

#2 , 17 jan 2025 11:31

Als de beelden op streetview correct zijn, is dat stuk tweerichtingsverkeer...

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 jan 2025 16:07

daar is tweerichtingsverkeer ... net als gans de baan verder door

volgens Streetview 2020 is wat er onder de C1 staat echter niet in overeenstemming met wat er van de andere kant toegelaten is ...

Reclame

Inazuma

#4 , 19 jan 2025 16:09

GAS, dus je kan altijd verweer binnen sturen ...

Drone
Topic Starter

#5 , 19 jan 2025 16:45

GAS, dus je kan altijd verweer binnen sturen ...
de welke gegarandeerd verworpen word door de GAS ambtenaar (zeker als dat de zelfde is als de vorige keer) en ik naar de politierechtbank kan gaan :)

de vraag is dan ook, ben ik wel in "overtreding"?

de kant langs waar ik de "noordlaan" inrij laat immers links parkeren toe . . .

Lanox

#6 , 19 jan 2025 18:23

U bent sowieso in overtreding: u staat geparkeerd op een kruispunt. Alleen is dat niet de overtreding die weerhouden wordt.

Drone
Topic Starter

#7 , 19 jan 2025 18:48

U bent sowieso in overtreding: u staat geparkeerd op een kruispunt. Alleen is dat niet de overtreding die weerhouden wordt.
voor zover ik weet, mag men op een kruispunt "parkeren" als het voorzien is . . .

er is een parkeervak voorzien en geen andere bepalingen die het zou verbieden

of het een veilige plaats is . . .

Inazuma

#8 , 20 jan 2025 16:55

1. Het is nergens expliciet verboden te parkeren OP een kruispunt

2. Er is mogelijk een parkeerzone aangebracht als die streep daar ongeveer 20 cm breed is

3. Het is de bedoeling van de wegbeheerder dat daar geparkeerd mag worden, al is dat mogelijk - zoals op talloze plaatsen in België - foutief uitgevoerd en is de wegmarkering te smal uitgevoerd
"parkeervakjes" bestaan wettelijk niet ... maar als ik 1€ krijg per vakje dat "parkeren zou moeten toelaten", dan moet ik niet meer gaan werken ...

Lanox

#9 , 20 jan 2025 17:26

Staat toch min of meer geregeld in het KB over de GAS bij parkeren en stilstaan. Verboden parkeren binnen 5 meter van de denkbeeldige rand, maar er staat niet bij in welke richting, dus geldt ook voor de 5 meter rijbaan naast de rand. Je moet dus al een behoorlijk groot kruispunt hebben om nog een plaatsje erop te vinden dat niet binnen deze regel valt.

Inazuma

#10 , 20 jan 2025 18:31

Staat toch min of meer geregeld in het KB over de GAS bij parkeren en stilstaan. Verboden parkeren binnen 5 meter van de denkbeeldige rand, maar er staat niet bij in welke richting, dus geldt ook voor de 5 meter rijbaan naast de rand. Je moet dus al een behoorlijk groot kruispunt hebben om nog een plaatsje erop te vinden dat niet binnen deze regel valt.
De verlenging van de "naastgelegen" rand vd dwarsrijbaan ...

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Een naastgelegen wordt in verkeersmiddens typisch vertaald als "aan dezelfde kant"
Ik ben daar niet echt mee akkoord

Wordt niet opgelost in wegcode 2026 ... naast wordt "dichtst" en that's it
Parkeren OP kruispunt wordt evenmin verboden ...

g) in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 m van de verlenging van de dichtst bijgelegen rand van de dwarsrijbaan;

Drone
Topic Starter

#11 , 20 jan 2025 23:09

er is nu wel al consensus dat parkeren op een kruispunt niet wilt zeggen dat er "overtreding" is

de vraag blijft nu uiteindelijk of ik wel in overtreding ben met artikel 8 uit het politiereglement (in feite artikel 23.1 uit de wegcode) aangezien de weg die ik afleg om tot op die parkeerplaats te geraken (groene lijn) links parkeren toelaat en er pas na het kruispunt de mogelijkheid is om tevens rechts te parkeren.

https://ibb.co/mc0V54n

dan nog is er het probleem dat als men in de "juiste richting" wilt staan, men moet een bocht van 180graden moet maken op straat wat ook niet echt aan te raden is met het verkeer dat er passeert

Inazuma

#12 , 21 jan 2025 20:30

ER is daar wel een stevig probleempje met de wegmarkeringen

Als situatie van Streetview in 2020 nog steeds zo is:

De busstrook ligt na wetswijziging buiten de rijbaan

Art 72.5
(...)
De busstrook maakt geen deel uit van de rijbaan.

De laatste indicatie waar je moet rijden, richting Slachthuisstraat, is de F17 aan vorige kruispunt met Herdersstraat.
(rijbaan rechts richting Slachthuisstraat met busstrook buiten de rijbaan links daarvan richting Driekoningenstraat)

Maar F17 wordt niet herhaald na het volgende kruispunt (OOsterlaan / tunnel naar station), hoewel de wegmarkering voor busstrook uit Art 72.5 over de volledige lengte vd Noordlaan aangebracht is richting Slachthuislaan

Aangezien het bord F17 pas NA het kruispunt moet herhaald worden, en de wegmarkering voor een busstrook volgens Artikel 72.5 doorloopt OP het kruispunt, is er geen enkele indicatie voor een weggebruiker vanuit richting Herderstraat, dat er OP het kruispunt plots een andere regeling zou gelden dan er voor

De rijbaan is voor deze weggebruiker dus wel degelijk een 1 richtings rijbaan.
Verkeer in de andere richting, gebeurt immers BUITEN de rijbaan, op de busstrook :!:

Bijgevolg mag er links geparkeerd worden

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

De stad St Niklaas misleidt hier de weggebruikers die vanaf Driekoningenstraat / Herderstraat komen, en doet hen denken dat ze minstens OP (en zelfs voorbij) het kruispunt nog steeds op een éénrichtingsRIJBAAN rijden, met een busstrook (buiten de rijbaan !) in de àndere richting.

Wie vanuit Slachthuislaan de Noordlaan indraait, vindt er na de vluchtheuvel ineens de wegmarkeringen voor een busstrook :!:
Maar géén F17 met enige aanwijzing waar men dient te rijden
De borden F17 voor de busstrook zijn verdwenen ergens tussen 2013 en 2017, maar de wegmarkeringen voor een busstrook bleven gewoon bestaan.
Een gewone autobestuurder dient hier echter te keren want alle andere opties zijn verboden, en gaat dat typisch op het kruispunt doen, waar verkeers vanuit de andere richting (Herderstraat) denkt nog steeds op een éénrichtingsrijbaan met busstrook in de àndere richting te rijden ...

Dit is regelrecht misleidend knoeiwerk ...

Drone
Topic Starter

#13 , 21 jan 2025 21:07

zo uit het hoofd denk ik niet dat er enige grote veranderingen gebeurd zijn in de "noordlaan"

ik zal proberen morgen of de komende dagen eens foto's te trekken van beide kanten om zeker te zijn, maar ja, het is de voormalige schepen van "mobiliteit" die er knoeiboel van heeft gemaakt en ervoor gekend is, maar het stadsbestuur vind dat er geen "problemen" zijn

Drone
Topic Starter

#14 , 22 jan 2025 20:54

. . .
ik heb eerder vandaag nog eens gekeken

situatie is nog steeds dezelfde (omtrent signalisatie) als de streetview beelden uit 2020

Inazuma

#15 , 24 jan 2025 12:56

. . .
ik heb eerder vandaag nog eens gekeken

situatie is nog steeds dezelfde (omtrent signalisatie) als de streetview beelden uit 2020
Dan parkeerde je links van een éénrichtingsrijbaan

Komende van de kant van de 3 koningenstraat heb je geen enkele reden om aan te nemen dat de toestand OP het kruispunt verandert gezien de wegmarkering "busstrook" doorloopt en buiten de rijbaan ligt

De enige toegelaten rijrichting OP DE RIJBAAN, is richting Slachthuislaan
Het is dus een éénrichtingsrijbaan, met gevolgen inzake parkeren

Ook al knoeit St Niklaas met de signalisatie voorbij het kruispunt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”