Inhalen zebrapad

John D2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inhalen zebrapad

#1 , 01 dec 2024 16:54

Ik heb een vraag over volgende situatie:

Een voertuig voor mij stopt voor een zebrapad en doet zijn 4 waarschuwingslichten aan. Ik beslis daarop om het voertuig te passeren. Wanneer ik naast het voertuig kom (in de tegenrichting dus), heb ik nog even moeten wachten om voetgangers voor te laten. Ondertussen nadert er een tegenligger. Nadat de voetgangers gepasseerd zijn, rij ik door en begeef me terug naar rechts. De tegenligger had wel al vertraagd waardoor er nog genoeg ruimte was om, maar vervolgens zet hij zijn auto dwars over de weg en rijdt hij mij klem. Hij maakt een "mag niet" gebaar met zijn wijsvinger, en maant mij aan om achteruit te gaan.
Ik heb zijn aanwijzingen genegeerd, en zijn uiteindelijk beiden doorgereden.

Achteraf maak ik nu mij zorgen of dit geen agent in burger was, en wat ik eventueel kan verwachten... :?

Sirkii

#2 , 01 dec 2024 19:28

Wegcode eens opfrissen: aan een zebrapad mag je niet voorbijsteken. Het zou een goede zaak zijn dat er een agent in burger achter u reed ;-)

Anderzijds mag niet geparkeers/stilgestaan worden vlak voor een zebrapad en duidden de 4 pinkers op stilstand. Dus vervelende conflictsituatie

John D2
Topic Starter

#3 , 02 dec 2024 00:09

Tja dat zie te pas en te onpas, op de meest hinderlijke plaatsen stilstaan en dan de 4 knipperlichten aansteken.

Ik lees overigens elders op dit forum dat een stilstaand voertuig passeren niet als inhalen geld. Daarvoor moet het ingehaalde voertuig ook in beweging zijn.

Dan zou het kunnen blijven op het niet verlenen van voorrang bij een maneuver (in dit geval aan de naderende tegenligger).

Ik weet overigens niet of het een agent on burger was. Het kan ook gewoon iemand zijn die mij de les wou lezen na mijn fout. Om nu daarvoor iemand klem te rijden...

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 dec 2024 00:18

Een voertuig voor mij stopt voor een zebrapad en doet zijn 4 waarschuwingslichten aan. Ik beslis daarop om het voertuig te passeren. Wanneer ik naast het voertuig kom (in de tegenrichting dus), heb ik nog even moeten wachten om voetgangers voor te laten. Ondertussen nadert er een tegenligger. Nadat de voetgangers gepasseerd zijn, rij ik door en begeef me terug naar rechts.
Je blijft voorrangsplichtig tegenover de tegenligger (en de voetgangers)
vervolgens zet hij zijn auto dwars over de weg en rijdt hij mij klem.
Dat kan perfect als verkeersagressie gezien worden /...
Achteraf maak ik nu mij zorgen of dit geen agent in burger was, en wat ik eventueel kan verwachten... :?
Dat zou dan verkeersagressie zijn door een agent ... zou niet best overkomen in rechtbank.

Inazuma

#5 , 02 dec 2024 00:20

Wegcode eens opfrissen: aan een zebrapad mag je niet voorbijsteken.
Wegcode eens opfrissen ...

Gestopte bestuurder haal je NIET in, die rij je voorbij
Bijgevolg is er ook geen inhaalverbod in deze situatie

Reeds bevestigd door Cassatie ...

gert_v

#6 , 02 dec 2024 00:55

Inzuma, ben wel benieuwd hoe je in deze situatie dan best moet reageren? Als je de auto voorbij steekt , en je moet stoppen voor voetgangers, wat dan? Wat is de correcte manier? Je kan jezelf niet doen verdwijnen als je niet meer achteruit kan..

Lanox

#7 , 02 dec 2024 09:22

Inzuma, ben wel benieuwd hoe je in deze situatie dan best moet reageren? Als je de auto voorbij steekt , en je moet stoppen voor voetgangers, wat dan? Wat is de correcte manier? Je kan jezelf niet doen verdwijnen als je niet meer achteruit kan..
Lijkt me vergelijkbaar met een hele hoop kruispunten waar je geen zicht hebt op het andere verkeer zonder effectief het kruispunt op te rijden. Situaties die veelvuldig voorkomen en waar je op geen enkele manier die 100% conform de wegcode is op kan reageren.

In dit specifiek geval dien je achter de auto te blijven indien je daar voldoende zicht hebt op de gebruikers van het zebrapad. Indien niet, zie hierboven.

LeenW

#8 , 02 dec 2024 09:41

Indien er onvoldoende zicht is, lijkt het mij net de bedoeling om niet te gaan voorbijsteken? Of in elk geval een pak voorzichtiger dan hoe TS het aanpakte.

Inazuma

#9 , 02 dec 2024 16:12

Je ziet die voetgangers toch al eerder ?
Dus je weet dat je -minstens mogelijk- voor hen zal moeten stoppen

Afhankelijk van de situatie, weet je dat ze kunnen opduiken zelfs al zie je ze nog niet van achter de gestopte auto.

Dus meer tijd & ruimte voorzien , of wachten als er tegenliggers aankomen

John D2
Topic Starter

#10 , 03 dec 2024 21:29

Wegcode eens opfrissen: aan een zebrapad mag je niet voorbijsteken.
Wegcode eens opfrissen ...

Gestopte bestuurder haal je NIET in, die rij je voorbij
Bijgevolg is er ook geen inhaalverbod in deze situatie

Reeds bevestigd door Cassatie ...
Staat ook in de wegcode (artikel 16.1)
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”