Ik heb een handelszaak aan een drukke steenweg in Gent. Ik ben eigenaar van het pand. Naast mijn zaak is er een grote poort (maakt deel uit van mijn eigendom), met een doorgang naar een achterliggend terrein. Ik zou kunnen inrijden met mijn wagen om onder de doorgang te parkeren. Met andere buren, die de doorgang ook gebruiken met hun fiets, is afgesproken om dit niet te doen. Sinds ik het pand gekocht heb, heb ik wel mijn kenteken op de poort gehangen, met een parkeerverbodsbord.
Ik moet veel boodschappen uitladen voor mijn zaak. Er is zeer weinig parking in de straat en het verkeer is zeer druk (aan een steenweg) waardoor ik het verkeer volledig blokkeer als ik uitlaad door tijdelijk dubbel te parkeren. Vandaar dat die plaats, voor mijn eigendom cruciaal is voor mij.
In het verleden heb ik de politie vaker gebeld om de auto's die voor de poort stonden weg te laten takelen. De politie blijft volhouden dat ze niet wegtafelen omdat ik de poort niet gebruik als garage.
In de verkeerswet wordt gesproken van 'inrij' = naar uiterlijke kenmerken herkenbare inrij voor drie- of meerwielige voertuigen.
Mijn vraag is: hoeveel keer per week, maand, jaar? moet je je wagen effectief parkeren in je 'inrij' om het recht te verkrijgen dat je inrit vrij blijft? In de naburige rustigere straten zijn er zeer veel herenhuizen waarvan ik weet dat de eigenaren voor de poort parkeren en niet in de garage, omdat deze al jaren dienst doet als opslagplaats.
Een vriendelijke medewerker van de dienst mobiliteit stad Gent ging dit voor mij uitzoeken, want een poort hoeft niet gebruikt te worden voor auto's om als inrit gedefinieerd te worden. Hij zou dit navragen bij de Cel Verkeerstechnische Taken. Hij is echter van job veranderd en sindsdien reageert stad Gent niet meer. Sterker nog, ze hebben iemand gestuurd met een witte pot verf, die er in een kwartier tijd een publieke parking van gemaakt heeft. Terwijl mijn dossier nog open stond.
Graag zou ik hier juridische stappen in ondernemen. Als de inrit niet voldoet omdat ik niet inrij, geldt op zijn minst het gelijkheidsbeginsel dat alle andere garages die als opslagplaats dienen dit recht wel hebben in mijn omgeving.