Retributie onder bord E9B

charmeleon
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Retributie onder bord E9B

#1 , 06 okt 2024 18:12

Allen,

Ik heb een parkeerretributie gekregen met als vaststelling "parkeerschijf - geen" .
Ik stond op deze plek:
https://www.google.com/maps/@50.8030129 ... FQAw%3D%3D

Dus met bord E9B en als onderbord "enkel voor op te laden"

Nu als je het vanuit deze hoek bekijkt, zie je daar ook een bord met "parkeren max 3 uur" aan het begin van de parking.

https://www.google.com/maps/@50.8031327 ... FQAw%3D%3D

Maar in mijn geval: had ik een parkeerschijf moeten leggen? Neen toch? Dan had dat toch op dat bord moeten staan? Of niet?

Orran

#2 , 06 okt 2024 19:56

Is de situatie nog steeds zoals op deze foto's? Foto's zijn enkele jaren oud, en de wegcode is ondertussen verandert wat betreft parkeren op laadplaatsen.

Kort gesteld, als we ervan uitgaan dat het is zoals hier aangegeven ; nee, je moet op deze parkeerplaats geen blauwe schijf leggen. Een bord E9b vervangt het zonebord. Gezien er op dit bord geen onderbord met de blauwe schijf is aangebracht, is het niet van tel op deze parkeerplaats.

Wel moet je er met een elektrisch voertuig parkeren en dient dit in de laadpaal te steken. (niet omwille van het onderbord 'enkel voor op te laden', dat is onzin, maar wel omdat het onderbord van laadpaal dit sedert een tijdje verplicht)

Zeker verweer indienen bij het parkeerbedrijf. Vraag is natuurlijk hoe het vredegerecht zal oordelen als het zover komt - niet alle vrederechters kennen de wegcode even goed...

Thomas_A

#3 , 06 okt 2024 20:28

Vraag is natuurlijk hoe het vredegerecht zal oordelen als het zover komt - niet alle vrederechters kennen de wegcode even goed...
Politierechtbank, niet vredegerecht.

En de wegcode is letterlijk de wetgeving die zij het meest moeten toepassen. Dat hun interpretatie mogelijk niet altijd de uwe is, is niet hetzelfde als de wetgeving niet kennen.

Reclame

Orran

#4 , 06 okt 2024 22:09

Vraag is natuurlijk hoe het vredegerecht zal oordelen als het zover komt - niet alle vrederechters kennen de wegcode even goed...

En de wegcode is letterlijk de wetgeving die zij het meest moeten toepassen. Dat hun interpretatie mogelijk niet altijd de uwe is, is niet hetzelfde als de wetgeving niet kennen.
Volgens de verwoording van de originele poster veronderstel ik dat hij een retributie heeft gekregen van het bestuur/lokaal parkeerbedrijf voor het niet voorleggen van een blauwe schijf, geen boete voor verkeerd parkeren. Dit is - tenzij ik een aanpassing gemist heb - materie voor het vredegerecht.

Een politierechter is zeker expert voor de wegcode. Maar ik heb al genoeg uitspraken van vrederechters gezien in parkeergeschillen die niet stroken met de wet.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 okt 2024 11:01

Retributies komen voor het Vredegerecht

Waar rechter vaak 0,0 kennis heeft van verkeerswetgeving

Thomas_A

#6 , 07 okt 2024 11:12

Mijn fout: geen idee waarom ik met GAS-overtreding in mijn hoofd zat i.p.v. retributie parkeerbedrijf.

Inazuma

#7 , 07 okt 2024 11:38

Ik heb een parkeerretributie gekregen met als vaststelling "parkeerschijf - geen" .
Ik stond op deze plek:

Dus met bord E9B en als onderbord "enkel voor op te laden"
Geen parkeerschijf te zien op bord E9 of onderbord, dus ook niet nodig

Fotografeer de borden die er NU staan
Streetview door Google is van 2018, je linkt naar beelden van een gebruiker uit 2022

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yhm2tnd9wa

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Hier is dus een andere regeling voorzien dmv verkeersborden = verkeerstekens ...

Parkeerschijf dus niet verplicht

Nu als je het vanuit deze hoek bekijkt, zie je daar ook een bord met "parkeren max 3 uur" aan het begin van de parking.
Minder belangrijk dan bovenstaande, maar :

Zo te zien zelfs een illegale zone in slechts (een deel van) 1 straat - klopt dat (nog) ?
Want Zones, op schoolomgeving na, moeten verplicht over meerdere straten gelden.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... gtsoloejvh

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

6.7. Signalisatie met zonale geldigheid

6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.

Maar in mijn geval: had ik een parkeerschijf moeten leggen? Neen toch? Dan had dat toch op dat bord moeten staan? Of niet?
Inderdaad
Geen parkeerschijf nodig bij deze borden ...

Betwistingen over retributies komen bij Vrederechter terecht
Er is geen garantie dat daarbij de wegcode gevolgd wordt - ik ben ervaringsdeskundige terzake
Beroep is bij Cassatie gezien beperkte som

(Tenzij je heel veel retributies opspaart , maar parkeerbedrijven beperken aantal retributies waarvoor ze dagvaarden, net opdat je enkel naar Cassatie zou kunnen bij veroordeling ...
Die procedure kost zo'n 5000€ ... Zelfs als je ze wint, en als je een advocaat bij balie van Cassatie vindt die nog retributies wil pleiten )

charmeleon
Topic Starter

#8 , 07 okt 2024 14:15

Alvast bedankt voor de info!

ik had reeds een foto genomen hoor. Maar de link naar google maps was het makkelijkste om hier te linken :) (en de situatie is nog hetzelfde)

En inderdaad voor de duidelijkheid: het gaat om een parkeerbedrijf.

charmeleon
Topic Starter

#9 , 09 okt 2024 17:58

Het is ontaard in een welles-nietes spel waarin ze me gewoon naar hier verwijzen:
https://www.tienen.be/openbare-laadpunten

Parkeerregels
Alleen elektrische en plug-in-hybride elektrische voertuigen mogen parkeren op parkeerplaatsen met publieke laadpalen.
Het voertuig moet geconnecteerd zijn met de laadpaal en effectief laden.
Andere regels voor parkeren blijven gelden. Let altijd op de signalisatie (borden, wegmarkeringen ...):

Alsof dat opeens mijn punt zou teniet doen -_-

Inazuma

#10 , 12 okt 2024 10:15

Het is ontaard in een welles-nietes spel
Typisch ...

Men spreekt niet voor niets van een "parkeermaffia"
Reportage in Pano bleef nog zéér op de vlakte
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pano/2018/pano-s2018a15/

In Lier heb ik zo'n parkeerwachter daar eens op aangesproken
Die gasten kennen dus NIETS van parkeerreglementering :!:
Schrijven retributies uit waar parkeerverbod geldt, aan voertuigen die er niet mogen parkeren, of zoals in jouw geval op plaatsen waar de zone betalend parkeren domweg niet geldt

Dit is bewuste politiek van hun werkgever, die in alle gevallen hoopt dat de burger gewoon betaalt ...

Parkeerregels
Alleen elektrische en plug-in-hybride elektrische voertuigen mogen parkeren op parkeerplaatsen met publieke laadpalen.
Het voertuig moet geconnecteerd zijn met de laadpaal en effectief laden.
Dat is de betekenis van het "stopcontact" bord
Auto moet verbonden zijn met de openbare laadinfrastructuur

(een tweede onderbord bij een parkeerbord is trouwens al een inbreuk op zich ...)

Of u aan den draad hing of niet, is niet relevant:
Parkeerwachters van parkeerfirma zijn niet bevoegd om de naleving daarvan te controleren, dit is NIET gedepenaliseerd :!:
DWZ dat enkel de politie en door stad aangeduide GAS-vaststellers dit mogen vaststellen

Andere regels voor parkeren blijven gelden.
Nope
Er staan verkeersBORDEN
Dat zijn verkeersTEKENS

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

Let altijd op de signalisatie (borden, wegmarkeringen ...):
Dat heeft u dus gedaan

De (op zich al illegale) zone geldt niet op de plaatsen die met verkeerstekens anders aangeduid zijn

Dat is een KB, geen enkele gemeente kan zich in eigen reglementering daarboven stellen

charmeleon
Topic Starter

#11 , 15 okt 2024 12:38

Kben de verschillende diensten van de gemeente aan het contacteren sinds vorige week, bitter weinig response erop. Maar ik blijf doorproberen :)

charmeleon
Topic Starter

#12 , 18 okt 2024 12:15

Hah! Opeens een mail met de melding dat de retributie ingetrokken is. Great succes!

GB2702

#13 , 18 okt 2024 12:16

TOP!!! Bedankt voor het melden van de uitkomst.

charmeleon
Topic Starter

#14 , 30 okt 2024 16:56

TOP!!! Bedankt voor het melden van de uitkomst.
Ook even melden dat ik van mijn stadsbestuur dus nog niets gehoord heb hé. Dus het is niet gebeurd na interventie of zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”