Niet-parkeren bord werd gezet NA het parkeren - auto werd getakeld

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Niet-parkeren bord werd gezet NA het parkeren - auto werd getakeld

#16 , 01 sep 2024 16:40

Graag de tekst waar dit duidelijk wordt gereglementeer want we beginne met een werf op 4 september. Dan kan ik dat onder hunne neus schuiven.
Er is geen enkele wettelijke bepaling in die zin ...

Vraag aan de gemeente(n) waar ze die 24u vandaan halen.

Het is niet bepaald de eerste keer dat dit opduikt - en dan gaan we terug tot de jaren van het wegcode.be forum ...
Nooit tegengekomen in wetgeving
Nooit een antwoord gekregen of gelezen van eender wie, waar dit in verkeerswetgeving zou staan
En daar zaten anders ook wel een paar sujets die verkeerswetgeving grondig kenden

Ik zit nogal veel in verschillende gemeentes door gans Belgie en overal is het zelfde : wij plaatsen de borden.
Dus opnieuw wat zegt de wet hierover ?
Beetje raar, want in vele gemeenten worden massa's borden geplaatst door aannemers, of signalisatiebedrijven

Maar parkeerbordjes (met uiteindelijk minste impact op verkeer) zou gemeente dan absoluut zélf willen zetten :?:

Je moet wél een plaatsingstoelating krijgen, en dat regelen gemeenten zoals ze zelf willen.

Franciscus

#17 , 01 sep 2024 16:45

https://www.balen.be/product/399/tijdel ... keerplaats.

Staat ook in dagen gemeentelijk politiereglement

Chamch

#18 , 02 sep 2024 12:28

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn.
Wat bewijst dat?

De auto’s die er stonden en gefotografeerd zijn, zullen dan geen boete krijgen.

Hoe toon je aan dat je er ook stond als er geen foto van je auto is? Ik wil veel geloven, maar niet dat elke lege plaats gefotografeerd wordt.
Een parkeerverbod moet minimaal 1 werkdag voor het ingaat geplaatst worden. Indien u het parkeerverbod plaatst terwijl een wagen er al staat, dan kan de wagen uiteraard niet getakeld worden ten koste van de eigenaar. Voor een goede werking dient u een foto te nemen van uw parkeerverbod + de actuele status, dus als er wagens geparkeerd staan dient u ze ook door te geven.

Reclame

Chamch

#19 , 02 sep 2024 12:30

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn. Indien u van mening bent dat de borden er niet op tijd gezet zijn zou ik ze vragen de foto's door te nemen en als bewijs voor te leggen.
Waar hebt u zich dat laten wijsmaken ? Heb dat nooit nooit of te nimmer geweten.
Dat is de normale manier van werken voor bouwbedrijven en overheden.

Bv. een wielerevent, als uw wagen geparkeerd stond voor ze de borden hebben geplaatst en u heeft niet voldoende tijd om de wagen te verplaatsen (min. 1 werkdag) of u bent op reis, dan kan men op basis van de genomen foto's de rekening voor het takelen intrekken.

U dient altijd de parkeerverboden te fotograferen + de actuele status

Inazuma

#20 , 02 sep 2024 15:51

Een parkeerverbod moet minimaal 1 werkdag voor het ingaat geplaatst worden.
U lijkt er stellig van overtuigd, dus kan u gegarandeerd het antwoord geven op deze simpele vraag:

Waar vinden we dat in de verkeerswetgeving ?

Tip: lees eerst voorgaande berichten ...

Chamch

#21 , 02 sep 2024 16:41

Een parkeerverbod moet minimaal 1 werkdag voor het ingaat geplaatst worden.
U lijkt er stellig van overtuigd, dus kan u gegarandeerd het antwoord geven op deze simpele vraag:

Waar vinden we dat in de verkeerswetgeving ?

Tip: lees eerst voorgaande berichten ...
Ik begrijp uw antwoord, maar er zijn zo nog zaken die niet vermeld worden in de wetgeving maar wel afgedwongen worden door een lokaal reglement, die dan goedgekeurd wordt door een gemeenteraad.
Het is aangegeven door uw stadhuis/politie dat de borden 24 uur voordien geplaatst moeten worden; nog eerder als er verkeershinder is.

LeenW

#22 , 02 sep 2024 16:46

Maar wat is het nu? 1 werkdag of 24 uur is niet hetzelfde. Ik ben ook benieuwd naar de wettelijke bron hiervan, of het nu uit de wegcode of het Brussels politiereglement komt.

Chamch

#23 , 02 sep 2024 17:07

Maar wat is het nu? 1 werkdag of 24 uur is niet hetzelfde. Ik ben ook benieuwd naar de wettelijke bron hiervan, of het nu uit de wegcode of het Brussels politiereglement komt.
Verschillend per regio, per type aanvraag, ...

Ik zie bv. Gent:
https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbar ... ng-verhuis
Aflevertermijn
De complexiteit van de inname bepaalt de aflevertermijn van de vergunning.
- Inname parkeerstrook: ten laatste 5 werkdagen voor de inname indienen
- Inname rijbaan: ten laatste 10 werkdagen voor de inname indienen
- Inname waarbij verschillende instanties bevraagd moeten worden (bv nabij openbaar vervoer De Lijn, IVAGO, waterweg): ten laatste 21 werkdagen voor de inname indienen.

Andere steden:
https://www.tienen.be/vergunning-inname-openbaar-domein
(bovenstaande link wordt verwezen door de politie: https://www.politie.be/5910/vragen/verg ... aar-domein)

Plaatsen parkeerverbod
Bij het uitvoeren van werken (plaatsen container, plaatsen vrachtwagen, voertuigen, kraan, e.d.) dien je zelf te voorzien in het plaatsen van de parkeerverbodsborden. Deze borden dienen minimum 24 uur op voorhand geplaatst te worden volgens de plaatsingsvoorwaarden.
Voor een verhuis kunnen de parkeerverbodsborden minimum 24 uur op voorhand door de technische dienst geplaatst worden

Thomas_A

#24 , 02 sep 2024 17:29

Bij geplaatste verbodsborden worden foto's genomen van de wagens die aanwezig zijn.
Wat bewijst dat?

Hoe toon je aan dat je er ook stond als er geen foto van je auto is? Ik wil veel geloven, maar niet dat elke lege plaats gefotografeerd wordt.
Een parkeerverbod moet minimaal 1 werkdag voor het ingaat geplaatst worden. Indien u het parkeerverbod plaatst terwijl een wagen er al staat, dan kan de wagen uiteraard niet getakeld worden ten koste van de eigenaar. Voor een goede werking dient u een foto te nemen van uw parkeerverbod + de actuele status, dus als er wagens geparkeerd staan dient u ze ook door te geven.
U lijkt niet te begrijpen dat dit omgekeerd niet werkt. Als u toch een boete krijgt en er geen foto is, kan u niet bewijzen dat u er toch al voor de borden stond. Zelfs al was dat wel het geval.

Dan zou je zelf al elke keer als je parkeert foto’s moeten nemen dat er geen borden staan. Dat doet geloof ik alleen Inazuma.

Chamch

#25 , 02 sep 2024 17:43

Wat bewijst dat?

U lijkt niet te begrijpen dat dit omgekeerd niet werkt. Als u toch een boete krijgt en er geen foto is, kan u niet bewijzen dat u er toch al voor de borden stond. Zelfs al was dat wel het geval.

Dan zou je zelf al elke keer als je parkeert foto’s moeten nemen dat er geen borden staan. Dat doet geloof ik alleen Inazuma.
Denk dat u mij niet begrijpt, u MOET bij het plaatsen van een parkeerverbod foto’s nemen of de aanwezige nummerplaten bijhouden.

Zowel particulier, bouwbedrijf of overheid moet dat doen, dus als men zijn wagen heeft getakeld en TS van mening is dat het niet reglementair is, dan moeten ze bewijzen aan de hand van de foto’s van de aanwezigheid dat de wagen er nog niet stond.

Bewijslast ligt niet bij u dus zelf hoeft u niet elke keer foto’s te nemen

Inazuma

#26 , 03 sep 2024 00:02

Denk dat u mij niet begrijpt, u MOET bij het plaatsen van een parkeerverbod foto’s nemen of de aanwezige nummerplaten bijhouden.
Ik word almaar benieuwder naar waar dàt dan in de wetgeving staat ...

Of dit:
Bewijslast ligt niet bij u
Want de bewijslast van het tegendeel wordt wel degelijk WEL bij de "overtreder" gelegd

Deze borden dienen minimum 24 uur op voorhand geplaatst te worden volgens de plaatsingsvoorwaarden
Dat is dan al niet het MB "plaatsingsvoorwaarden" va 11 oktober 1976

Noch het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg

Chamch

#27 , 03 sep 2024 09:14

Ik word almaar benieuwder naar waar dàt dan in de wetgeving staat ...

Of dit:
Bewijslast ligt niet bij u
Want de bewijslast van het tegendeel wordt wel degelijk WEL bij de "overtreder" gelegd

Deze borden dienen minimum 24 uur op voorhand geplaatst te worden volgens de plaatsingsvoorwaarden
Dat is dan al niet het MB "plaatsingsvoorwaarden" va 11 oktober 1976

Noch het Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
U blijft hangen op de wetgeving, maar voor de bevolking is wat de politie zegt voldoende.
Ik denk dat men eerder zal moeten zoeken naar iets in de aard van volmacht geven aan een gemeenteraad/lokaal bestuur om er zelf over te beslissen en niet direct 'u dient een parkeerverbod één werkdag op voorhand te plaatsen'.

Waarom zou in dit geval het bewijslast bij u liggen?
Een retributie ligt het bewijslast bij de vast steller, een gasboete ligt het bij de vast steller, overtreding ligt het bij de vast steller, die dienen telkens ook geografische gegevens en foto's voor te leggen alvorens ze een retributie of boete kunnen geven.

Hier is het toch niet anders? Men stelt vast dat u geparkeerd stond waar u niet mocht geparkeerd staan, men heeft een parkeerverbod geplaatst; nu dient men uw geparkeerde locatie, uw identiteit (nummerplaat) en de opgelegde en bijkomende regels voor te leggen (het tijdelijk parkeerverbod).

Daarom is men dus ook verplicht foto's te nemen en de foto's voor te leggen indien gevraagd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”