Mijn vorige frats met een onterecht PV in Lier is nog maar net afgehandeld (betwisting aanvaard door parket en boete niet te betalen) of ik heb alweer een nieuw - slecht - lot uit de loterij getrokken.
Geparkeerd in De Panne op een shop&go plaats waarvoor je geen ticket moet (en ook niet kan) nemen en waar je 30 minuten gratis mag staan.
Na minder dan 10 minuten (ik weet het exacte uur van aankomst omdat ik net voordat ik de wagen parkeerde een sms stuurde naar de eigenaar van het appartement dat wij daar huurden) kom ik aan de wagen en steekt er al een retributie onder de ruitenwisser.
Ik heb meteen een parkeerwachter aangesproken die ons vertelde dat de shop&go plaatsen pas van nummering veranderd zijn en dat het dus mogelijk is dat een collega zich vergist heeft en voor de verkeerde wagen een retributie heeft geschreven. Ik denk inderdaad dat dat is wat er gebeurd is want de wagen op de andere shop & go plaats naast mij stond er al toen ik toekwam en deze had geen retributie. De parkeerwachter kon in haar tablet ook nog een opdracht zien voor die andere parkeerplaats en omdat ze mij ook leek te geloven heeft ze foto's gemaakt van de situatie op dat moment zodat men dat achteraf "op de bureau" konden oproepen uit haar logboek om mijn verhaal te bevestigen.
Kort samengevat heb ik de retributie meteen betwist met alle mogelijke argumenten. Ik kreeg een standaard antwoord dat ik gewoon moet betalen en na een nieuwe reactie van mijn kant met de vraag om aub de sensorgegevens van beide plaatsen te bekijken om mijn verhaal te controleren kreeg ik a) sensorgegevens die onmogelijk van mijn wagen kunnen zijn (het startuur dat zij opgeven stond de wagen nog minstens een uur in de ondergrondse parking van het appartement) b) de opmerking om hun niet meer lastig te vallen en dat ik geen reactie meer moest verwachten.
Omdat ik vond dat ik minstens het recht had om mijn verhaal (en dat van de andere parkeerwachter) te laten controleren heb ik ook de gemeente De Panne op de hoogte gebracht en van hun kreeg ik de reactie dat ze het zouden onderzoeken en indien ik gelijk had laten rechtzetten.
Sindsdien blijft het van alle kanten muisstil.
De retributie moest binnen de 5 dagen betaald worden - uiterlijk 18/07/2024.
Ik heb deze na de betwisting dus niet betaald. Volgens het retributiereglement van de gemeente De Panne moet ik dan een schriftelijke herinnering krijgen waarbij ik nog 30 dagen krijg om alsnog te betalen. Ook van deze schriftelijke herinnering is er geen spoor (niet per e-mail, niet met de post).
Ik heb geen zin om te betalen voor een fout die iemand anders begaan heeft maar ik heb natuurlijk ook geen zin om voor €30 gedoe voor de rechtbank te hebben. Heeft er iemand ooit toch gelijk gekregen na zo een betwisting en daar dan wel een bericht van gekregen?