na 6 weken onterecht PV ontvangen

gasttongeren
Topic Starter

na 6 weken onterecht PV ontvangen

#1 , 28 jun 2024 10:18

Graag jullie advies:

Op 14/06 is er blijkbaar een PV opgeladen in e-box voor een overtreding begaan op 29/04 te Lier.
Vandaag kwam de herinnering (eerdere bericht hadden we niet opgemerkt).
Wij (en ook onze wagen niet) zijn 200% zeker al jaren niet meer in Lier geweest, er rijdt ook niemand anders met onze wagen dus wij kunnen onmogelijk de overtreding begaan hebben.

Wat nu?
Betalen voor iets dat we niet gedaan hebben om er vanaf te zijn met het risico dat er nog boetes volgen als iemand de nummerplaat zou hebben nagemaakt?
Betwisten en tot voor de rechter laten komen met alle gevolgen van dien?

De overtreding is vastgesteld met "robot Traffistar" dus er zou toch een foto moeten zijn waarop al dan niet duidelijk blijkt dat het niet om onze wagen gaat?
Is het normaal om pas na 6 weken een PV te krijgen (los van dat we er nooit geweest zijn)?

LeenW

#2 , 28 jun 2024 10:32

Allereerst, is het geen poging tot oplichting?

Het kan inderdaad zijn dat iemand uw nummerplaat heeft nagemaakt. Probeer zeker het nodige bewijs te verzamelen van waar uw wagen was op het moment van de inbreuk.

gasttongeren
Topic Starter

#3 , 28 jun 2024 12:26

Phishing denk ik niet, is ook via de e-box gekomen.
Hoe kan ik bewijzen dat de auto gewoon op de inrit staat thuis?
Is het niet aan de verbalisant om aan te tonen dat de auto wel was op de plaats van de overtreding door de foto te tonen?

Reclame

ongelukbelaagd

#4 , 28 jun 2024 12:43

Ik heb tientallen jaren geleden hetzelfde meegemaakt.
Ik zou in Nederland veel te hard gereden hebben rond 5u op een weekdag, terwijl mijn auto in de parking op het werk in Brussel stond.
Ik heb geluk gehad dat het een vervangwagen was met een hele grote sticker van de garage op de achterruit. Daardoor heeft de garage aangegeven dat het niet hun wagen was.

Misschien kunnen de buren helpen om je verhaal te bevestigen?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2024 18:55

Is het niet aan de verbalisant om aan te tonen dat de auto wel was op de plaats van de overtreding door de foto te tonen?
Als ik een valse nummerplaat op mijn auto ga hangen, is het een relatief kleine moeite om rond te kijken naar eentje die op hetzelfde type en kleur auto hangt.

gasttongeren
Topic Starter

#6 , 28 jun 2024 19:03

Als ik een valse nummerplaat op mijn auto ga hangen, is het een relatief kleine moeite om rond te kijken naar eentje die op hetzelfde type en kleur auto hangt.
Met dan ook nog de nummerplaathouders van een meekdealer 100 kilometer van de plaats van de overtreding?

We hebben de boete betwist en gevraagd om aub de foto te willen vergelijken met de foto's van onze wagen (met dus de specifieke nummerplaathouders).

Tegen beter weten in maar nog liever een hoop gedoe dan zomaar betalen zonder iets verkeerd te hebben gedaan.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 jun 2024 00:59

Nagenoeg onmogelijk ...
Dat is wat de verbalisant op basis van hun flitsfoto dus "aantoont" ...

Jij moet dan bewijzen dat dat niet zo was.
(omgekeerde bewijslast, en tegenwoordig in verkeerszaken, ook omgekeerde rechtsgang ...)

mava105

#8 , 29 jun 2024 09:44

Heb ooit zo ook eens een PV gehad uit Brussel centrum. Kwam wel binnen amper 3 dagen na de zogezegde overtreding. Heb onmiddelijk een mail gezonden om te ontkennen dat ik dat was. Amper 15 minuten na de opname van het ¨PV had ik trouwens een afspraal ik het ziekenhuis. Ze hebben dat onmiddelijk aanvaard, en PV geannulleerd.

gasttongeren
Topic Starter

#9 , 06 aug 2024 18:10

Vandaag bericht ontvangen:
"Het parket van de procureur des konings onderzocht uw betwisting en aanvaardt deze. U moet de boete niet meer betalen."

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 07 aug 2024 17:36

Proficiat :!:

De zoveelste met een onterecht PV van de Lierse politie

Ik kan er stilaan mee behangen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”