De laatste tijd worden meer en meer "conflictvrije kruispunten" aangelegd. Dit leidt echter wel tot schijnbaar conflicterende verkeersregels.
Als een bromfietser, op de rijbaan, een kruispunt nadert met een groen rond verkeerslicht en een rood verkeerslicht met het silhouet van een fiets, dan geeft de wegcode deze betekenis:
"3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;"
"1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden; [...] 6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen."
Wat dient een bromfietser te concluderen uit deze twee tegenstrijdige verkeersregels? Er staat dat het rood licht geldt voor bromfietsers. Er staat niet dat het groen licht niet geldt voor bromfietsers.
Een minuut later is de situatie omgekeerd: dan is er een groen licht dat wél geldt voor bromfietsers, maar ook een rood licht voor al het verkeer, waarbij er nergens staat dat dat rood licht niet geldt voor bromfietsers.
Zuiver op basis van de tekst lijkt het mij meer logisch om de groenfase voor fietsers te volgen. Maar op de weg lijkt het uiteraard veel logischer om de groenfase voor automobilisten te volgen. Anders hindert de bromfietser de automobilisten die groen hebben.
De situatie voor fietsers wordt gezien als eenduidig. Waarom? Is dit omdat de meer specifieke regel de meer algemene regel overrulet? Of is dit omdat verkeerslichten enkel gelden voor het weggedeelte waar ze opgesteld staan (rijbaan/fietspad)?
Natuurlijk valt dit probleem te omzeilen door op het fietspad te gaan rijden i.p.v. de rijbaan. Dan is de situatie identiek aan de situatie van een fietser, en is er geen twijfel. Maar zeker in drukke stadscentra, zone 30, met veel fietsers en weinig automobilisten is het niet wenselijk dat bromfietsers bij elk kruispunt massaal het fietspad op rijden.
Wanneer moet/mag de bromfietser op de rijbaan doorrijden?