Boete betwisten

Tattyteddymel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Boete betwisten

#1 , 18 okt 2023 18:00

Hallo,
Op 11/10/2023 ben ik aan de kant gezet door een politieagent. Ik stond aan een kruispunt te wachten aan het rode licht, blijkbaar stond er een anonieme wagen en die beweerde dat ik mijn gsm in mijn hand en bij het zien van de anonieme wagen de gsm onder mijn bil gestoken heb. Ik was met de firmawagen van mijn man dus herkenbaar autootje.
1: mijn gsm stak vanaf ik thuis ben vertrokken in mijn handtas, ik heb die niet vastgehad.
2: Op dat desbetreffende kruispunt was ik naar een ( creepy ) mens aan het staren die naar mijn auto aan het staren was.
3: Ik zou niet weten waar ik mijn gsm onder mijn bil zou moeten steken, ik ben volslank ... geen plek en als ik dat zou doen is m'n gsm vermoedelijk gebarsten :wink: .
4: Ik had totaal niet gezien dat er een anonieme wagen stond.
5: dochter zat in de auto want die moest naar schol (waren uiteraard te laat). Die telt niet als getuige zeker?

Dus ik rijd rustig verder toen het groen was, komt er een agent op motor achter mij aangereden dus ik vertraag een beetje om die voorbij te laten gaan en rijd rustig verder. Die stak zijn hand uit om de straat rechts in te slaan dus ik dacht oh, hij laat zien dat hij daar moet zijn en ik rijd rechtdoor om daar aan het volgende kruispunt aan het rode licht te stan. Ineens die agent op zijn motor naast mij dus ik doe mijn raampje naar beneden en die zegt kei boertig en bruut waarom volgt gij mij niet. Dus ik zeg, sorry, ik had geen idee dat dat op mij bedoeld was, ik dacht dat jij teken deed dat jij die straat in moest.
Ale, moest ik op een parking gaan staan iets verder en dan vroeg hij : weet je waarom ik u tegen hou? euh nee. Agent : geef u rijbewijs en identiteistkaart maar.
Agent: aan het vorige kruispunt stond een anonieme wagen en die zagen dat jij u gsm in u hand had en toen je zag dat het een anonieme wagen was heb je hem onder u zitvlak gestoken.
Ik: mijn gsm steekt in mijn handtas
Agent: mag ik u handtas zien
Ik: ja , ik neem mijn handtas en haal mijn gsm eruit.
Agent: ja je zult hem er hebben ingestoken toen je zag dat ik achter u reed.
Ik: hij stak toch in mijn handtas van toen ik thuis vertrokken ben.
Agent vraagt via zijn oortje aan de anonieme of ze toevallig gezien hebben welke gsm het was.
Geen idee wat het antwoord was want dat heeft hem niet gezegd en staat ook niet in de pv. Op die moment was ik zo boos en gefrustreerd dat ik beginnen huilen ben omdat het zo oneerlijk was ( ja, typisch vrouwen zeker :lol: )
Agent: ik ga toch een pv opmaken maar je kan die betwisten zenne.
Ik: grom grom jank jank

Dus mijn vraag: Is er een (gratis) programma dat mijn gsm (iphone) tot in de details kan uitlezen op dat moment? Of kan ik dat ergens laten doen? Ik vertik het van de boete te betalen vermits ik niks gedaan heb. Aan de hand van mijn factuur kan ik ook al bellen - sms-en en blijkbaar data ook aantonen van die moment maar die factuur komt pas volgende maand. Heb al wel naar orange gestuurd of ze mij de gegevens van die dag tussen 8u en 8u20 eventueel al kunnen bezorgen. Via schermtijd is het niet tot in details.
En wat is de kans dat ze mijn betwisting aanvaarden want het is woord tegen woord en helaas ben ik maar een simpele burger en zal mijn woord niet doorwegen waarschijnlijk.

Alvast bedankt voor jullie raad !!

LeenW

#2 , 18 okt 2023 18:12

PV heeft (mits correcte en tijdige verzending) bijzondere bewijskracht, met andere woorden u moet hier gaan aantonen dat wat de agent schrijft niet waar is.

Bewijzen dat u niet aan het bellen was in normaal gezien ook onvoldoende, het louter in de hand hebben van de gsm is al strafbaar.

Lanox

#3 , 18 okt 2023 18:43

... en als u gebeld wordt staat dat ook niet op uw afrekening.

Reclame

Franciscus

#4 , 18 okt 2023 19:14

U hebt wel wat benamingen voor de andere mensen in uw omgeving: creepy mens, kei boertig en bruut.

Armbeweging van inspecteur is toch duidelijk wil zeggen opzij gaan en volgen.

Anonieme wagens zijn er net om niet herkend te worden.
Leeftijd van dochter?

Forensisch onderzoek van uw GSM - u zal hem dan quasi in beslag moeten laten nemen door politie of via uw advocaat zelf aan het NICC te bezorgen zodat die een onderzoek kan doen op uw kosten.
Kosten die aardig wat hoger gaan zijn dan de boete.
En een 'gratis' programma zal door rechtbank niet aanvaard worden want als u daar mee afkomt wordt het sowieso rechtbank.

Maar u hebt recht om zaak te betwisten de minnelijke schikking niet te aanvaarden en de zaak voor de bevoegde rechtbank te brengen.
Nu zal het €174 + kosten zijn.

Anders het viervoudige of zelfs meer.

Met inderdaad het is in de hand hebben ... wordt in programma's op de TV meer dan duidelijk steeds gezegd door de politie.
En niets belette u van twee GSM's te hebben los misschien nog van die van uw dochter ?

Drone

#5 , 18 okt 2023 20:15

om de spreekwoordelijke advocaat van de duivel te spelen;

hoe kunnen de agenten zien en 100% zeker zijn dat ze de smartphone onder de poep steekt als ze op het zelfde hoogte niveau zitten als topic starter?

als de agenten in de wagen zo zeker zijn van hun "vaststelling" dan zullen ze ook geen moeite hebben om een omschrijving te geven van wat topic starter met haar smartphone aan het doen was en waar ze deze hield (tegen het oor, in de hand, in de hand ter hoogte van het stuur, . . .)

topic starter kan ook natuurlijk een defecte smartphone zoeken met een intact scherm en via een filmpje laten zien dat het onmogelijk is dat ze de smartphone onder de poep kan steken zonder het scherm stuk te maken en/of de smartphone te buigen . . .

Franciscus

#6 , 18 okt 2023 20:21

We weten niet wat er in PV zal staan en wie wat gezien heeft.
Of wie van het aanwezig politiepersoneel welke vaststelling heeft gedaan.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 okt 2023 16:18

Armbeweging van inspecteur is toch duidelijk wil zeggen opzij gaan en volgen.
Dergelijke armbewegingen staan nergens beschreven in de wegcode
En zijn vaak allerminst duidelijk - uit ervaring
Forensisch onderzoek van uw GSM - u zal hem dan quasi in beslag moeten laten nemen door politie of via uw advocaat zelf aan het NICC te bezorgen zodat die een onderzoek kan doen op uw kosten.
Gaat niet gebeuren ...

Tenzij je een dashcam hebt die ook binnenbeelden opneemt, is het tegendeel van de beweringen in dergelijke PVs in praktijk niet te bewijzen.

Men kan proberen, maar dat is wat ik steeds de omgekeerde Lotto noem:
Je weet wat je kan winnen, hier 184 €, maar je weet nooit vooraf wat je inzet wordt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”