'Gebruik' Z-Platen

Valentino
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

'Gebruik' Z-Platen

#1 , 15 jun 2023 16:21

Beste forumleden,

Ik ben een autohandelaar en heb een vraag m.b.t. het gebruik van de groene Z-platen. Ik zou graag auto's meegeven met klanten voor 2 of 3 dagen als demonstratie / proefrit. Nu, ik ben niet zeker of ik mijn Z-platen op de te verkopen voertuig mag meegeven. Op de website van de Vlaamse overheid staat er inderdaad dat de Z-platen enkel door de eigenaar ervan gebruikt mogen worden, maar als ik doorscrol bij 'Gebruik' staat er dat ik dit wel kan doen wanneer er een 'voertuig ter demonstratie aan een natuurlijke persoon uitgeleend wordt (voor handelaarsplaten uitgereikt vanaf 2021)' Dit mag voor maximum 7 kalenderdagen en er moet een ondertekende toelating zich in het voertuig begeven.

Ik heb de KB zelf erbij gehaald en daar staat ook in art. 17, derde lid dat ik Z platen mag meegeven ter demonstratie van een 'goedgekeurd' voertuig.

Mijn vragen:

-Kan ik mijn Z-platen op een voertuig meegeven, wanneer ik tevens de overeenkomst meegeef?

-Wat wordt er bedoeld met 'goedgekeurd voertuig'? Bedoelen ze een wagen dat al gekeurd is voor 2de handse verkoop?

Alvast bedankt!

Beleefde groet

LeenW

#2 , 15 jun 2023 16:37

Is hetgeen u zoekt geen ZZ-proefrittenplaat ipv handelaarsplaat?

Valentino
Topic Starter

#3 , 15 jun 2023 16:40

Beste LeenW,

Bedankt voor uw snelle antwoord. Ik dacht daar in eerste instantie ook aan (tegenwoordig zijn dat 'Y-nummerplaten'), maar al snel las ik dat deze nummerplaten voorbehouden zijn voor erkende constructeurs die hun auto waarschijnlijk testen met oog op homologatie en dergelijk. Ik denk dus dat ik hier niet onder zou vallen, gezien ik louter in tweedehandse voertuigen handel?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Beleefde groet

Reclame

LeenW

#4 , 15 jun 2023 16:45

Daar lijkt inderdaad het een en ander gewijzigd te zijn, ik vrees dat ik niet meer mee ben met de nieuwe wetgeving.

Valentino
Topic Starter

#5 , 15 jun 2023 16:51

Daar lijkt inderdaad het een en ander gewijzigd te zijn, ik vrees dat ik niet meer mee ben met de nieuwe wetgeving.
Het is inderdaad veranderd, maar niet makkelijker erop geworden, vrees ik. Ik struikel over de woorden 'goedgekeurd voertuig' en welke interpretatie de wetgever hieraan geeft. Ik dacht eerst een goedgekeurd voertuig in de zin van de technische keuring, maar misschien bedoelen ze een goedgekeurd voertuig op vlak van homologatie in België? In dat geval zou ik, mits voldoening aan de voorwaarden, mijn Z-platen mogen meegeven?

Franciscus

#6 , 15 jun 2023 19:43

Hier eens lezen
https://www.vlaanderen.be/handelaarsplaat
Ik lees nergens in de tekst tweedehandshandelaars enkel motorvoertuigen.

Issued

#7 , 15 jun 2023 20:32

Inderdaad, met z-platen (handelaarsplaten) kan je klant een proefrit maken.
Hetgeen nu een proefrittenplaat heet dient voor voertuigen die nog geen EU goedkeuring hebben te testen. In de praktijk kom je dat dus zelden tegen.

Het gebruik van het woord 'goedgekeurd' is voor interpretatie aangezien ze het niet definiëren (lang leve Belgische wetgeving) men kan dit lezen als zijnde de technische keuring of als zijnde de Europese goedkeuring. Mijn gevoel gaat naar het laatste.
Echter is een z-plaat bij mijn weten niet vrijgesteld van de verplichte technische keuring volgens het in technische eisen.
Als laatste: indien je klanten een demo-rit laat maken, zorg ervoor dat je het juiste document gebruikt, bijlage 3 van kb commerciële platen en geen eigen fantasiedocument.

Valentino
Topic Starter

#8 , 15 jun 2023 22:16

Inderdaad, met z-platen (handelaarsplaten) kan je klant een proefrit maken.
Hetgeen nu een proefrittenplaat heet dient voor voertuigen die nog geen EU goedkeuring hebben te testen. In de praktijk kom je dat dus zelden tegen.

Dat dacht ik al. Heb er inderdaad nog geen zien rijden.

Het gebruik van het woord 'goedgekeurd' is voor interpretatie aangezien ze het niet definiëren (lang leve Belgische wetgeving) men kan dit lezen als zijnde de technische keuring of als zijnde de Europese goedkeuring. Mijn gevoel gaat naar het laatste.
Echter is een z-plaat bij mijn weten niet vrijgesteld van de verplichte technische keuring volgens het in technische eisen.
Als laatste: indien je klanten een demo-rit laat maken, zorg ervoor dat je het juiste document gebruikt, bijlage 3 van kb commerciële platen en geen eigen fantasiedocument.
Uiteraard zullen de auto's ter beschikking worden gesteld met de correcte keuring. Ik heb ook bijlage 3 gevonden, waarvoor dank! Hiermee kan ik dus voor maximum 7 dagen een voertuig meegeven aan mijn klanten zodat ze het kunnen testen? Mijn klanten (en ikzelf) zullen dan ook niet in de problemen komen, mochten zij aan de kant gezet worden door de politie?

Vriendelijk bedankt voor uw antwoord

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 jun 2023 15:59

Ik zou graag auto's meegeven met klanten voor 2 of 3 dagen als demonstratie / proefrit.
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kkdwyfykxg

Het is tegenwoordig geen proefrittenplaat meer
Je voldoet niet aan de voorwaarden van
Art. 5. De proefrittenplaat kan worden gebruikt door de volgende categorieën :

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... hbheloovom

Handelaarsplaat kan wel
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... jhlb0ocaxn

HOOFDSTUK III. — Handelaarsplaat
Afdeling 1. — Definitie
Art. 11. De handelaarsplaat laat de handelaren die een activiteit in de groot- of kleinhandel in voertuigen uitoefenen, toe om de voertuigen waarvan ze eigenaar zijn, te gebruiken met het oog op de promotie en verkoop van deze voertuigen.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 6frxkycsl1

Art. 17. Afwijkingen met betrekking tot het verbod op uitlenen of verhuren

Het is verboden om voertuigen met een “handelaarsplaat” uit te lenen of te verhuren. (= 1e lid)

Het verbod bedoeld in het eerste lid is echter niet van toepassing bij de demonstratie van een goedgekeurd voertuig. Met een demonstratie wil men een goedgekeurd voertuig aan het publiek voorstellen.

De houder van de plaat kan ook een natuurlijke persoon de toelating geven om dit voertuig gedurende een periode van zeven kalenderdagen te gebruiken. In dit verband moet er zich een document conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit, gedurende de periode van zeven dagen aan boord van het voertuig bevinden, dat de toelating van de houder van de plaat om dit voertuig ter beschikking te stellen, bewijst.

Het goedgekeurd voertuig is een voertuig dat reeds een typegoedkeuring heeft
(itt vaak bij de proefrittenplaten, waar ook met prototypes / preproductie / goedgekeurde voertuigen met niet goedgekeurde onderdelen gereden wordt)

Valentino
Topic Starter

#10 , 17 jun 2023 21:19

Top. Bedankt Inazuma!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”