C3 Lier

Schaevertje
Topic Starter

C3 Lier

#1 , 13 jan 2023 20:08

Jaren geleden had ik hier al eens een topic over. Maar toen was ik effectief in fout, dus geen discussie.

Nu op 24/12 was ik op de grote markt maar door verstrooidheid realiseerde ik mij dat ik niet over de Grote markt moest zijn (was al voorbij de straat waar ik moest zijn.

Na 18u rijd ik door de Rechtestraat, moest eigenlijk op het einde linksaf naar Werf. Maar ging dus rechtdoor.
Ter hoogte van het stadhuis, draai ik terug en ga dan rechtsaf naar Werf.

Nu ben ik zeker dat ik hierbij geen overtreding heb begaan. Wat ook forumlid Inazuma schrijft in volgend topic dat ik gevonden heb en haast hetzelfde is als wat ik gedaan heb.

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=117425

Nu wil ik dus koppig hier in door gaan en wil ook dat de GAS die ik nu in de brievenbus gekregen heb verticaal geklasseerd word :P

In het PV staan volgende twee overtredingen gemeld:

KB 01.12.1975 Art. 5 + 68.3 - C3
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.
Art. 68.3. [...] Bord C3: Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.

KB 01.12.1975- Art. 65.5.1 + Art. 65.5.2
Art. 65.5.1 Aan de verbodsborden en de borden betreffende het stilstaan en parkeren, kan de zonale geldigheid worden gegeven. Hun betekenis blijft ongewijzigd.
Art. 65.5.2 De Minister van Verkeerswezen bepaalt de verkeersborden die voor signalisatie met zonale geldigheid gebruikt kunnen worden.

Hoe kan ik nu best mijn verweer indienen?
Overtreding was op 24/12/2022. Pv opgemaakt op 11/01/2023. In de brievenbus ontvangen op 13/01/2023

Mvg Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johangel

#2 , 13 jan 2023 22:27

beter stillekes achteruit gereden

Schaevertje
Topic Starter

#3 , 13 jan 2023 23:17

Ik denk nu niet dat een ANPR camera het verschil herkend tussen vooruit of achteruit rijden. :P

Reclame

Schaevertje
Topic Starter

#4 , 14 jan 2023 10:54

Is het niet "veiliger" om op de ouderwetse manier een aangetekende brief te verzenden ipv mail?

Wat Artikel 65.5.1 en 65.5.2 er mee te maken hebben vraag ik mij ook af. Maar staat wel bij op de PV. Bedrag is 58,00 euro...

Onderaan het PV onder Inlichtingen:
Komende uit Fl. Van Cauwenberghstraat, zondebord C3.

Dus men gaat er al automatisch van uit dat ik uit bovenstaande straat zo in de niet toegelaten richting over de markt ben gereden en het C3 bord met de andere uitzonderingen zou gepasseerd zijn, wat uiteraard niet het geval is.

Moet ik die beelden bij stad Lier zelf of bij de lokale politie opvragen?
Grote Markt ANPR1_ staat in PV.

lukasi

#5 , 14 jan 2023 12:31

Ik weet bij wie ik ga aankloppen als ik weer Lier moet aandoen.
:) :)

Schaevertje
Topic Starter

#6 , 14 jan 2023 20:36

Merci Inazuma.
Nu voordat ik mijn verdediging ga uit typen.
Stel dat de GAS ambtenaar om `een of andere reden mijn bezwaar verwerpt, kan ik nog beroep aantekenen op de politierechtbank?
Ik dacht iets gelezen te hebben dat dat na verwerp niet meer mogelijk was?

Schaevertje
Topic Starter

#7 , 21 jan 2023 21:04

Een week verder.
Vorige maandag mail gestuurd naar lokale politie Lier, in CC de korpschef, burgemeester en schepen mobiliteit Lier.
Geen antwoord gekregen...
Komende maandag ga ik maar alles aangetekend verzenden met de post.

Schaevertje
Topic Starter

#9 , 03 feb 2023 23:15

Vorige woensdag stond ik op punt om bij de post aangetekende zending binnen te brengen. Maar net op dat moment had ik een mail ontvangen van de GAS ambtenaar.
2 foto's van mijn auto in bijlage.
De GAS ambtenaar had de foto's van de lokale politie gekregen waar ze bevestigden dat ik ben terug gedraaid. Ambtenaar heeft beslist dat ik dus niet moet betalen, want immers geen overtreding.

Hieronder mail van GAS ambtenaar:
Geachte,

In bijlage kan u de beelden van de ANPR-camera vinden.

Politie heeft ons laten weten dat zij op de beelden hebben kunnen vaststellen dat uw voertuig inderdaad een draaibeweging maakte waardoor u geen overtreding hebt begaan op het verkeersbord C3 in de Florent van Cauwenberghstraat. Om deze reden ben ik dan ook van oordeel dat u de boete niet moet betalen.

Wel wil ik u meegeven dat indien u voor 11u of na 18u op de Markt rijdt via de Rechtestraat, u de Markt dient te verlaten via de Lisperstraat of Antwerpsestraat om boetes te voorkomen.

Met vriendelijke groeten
Goed voor mij uiteraard, maar ondertussen zullen ze verkeerde PV's blijven opstellen want genoeg mensen die maar braaf betalen...

eylis

#10 , 04 feb 2023 09:33

In de marge: deze case is - omdat de verbalisator in deze omgeving voortdurend soortgelijke foute boetes blijft afleveren - er eentje om per mail door te sturen naar de "inspecteur" van onze openbare (radio)omroep. Niet alle brave burgers zijn zo kundig/mondig om er tegen in te gaan. En meestal is zo'n uitzending de aanleiding voor de betrokken dienst om er (eindelijk) iets aan te doen. Altijd leuk om te horen hoe een woordvoerder live on air belooft iets te zullen doen aan een kromme situatie :-)

Schaevertje
Topic Starter

#11 , 10 feb 2023 23:20

In de marge: deze case is - omdat de verbalisator in deze omgeving voortdurend soortgelijke foute boetes blijft afleveren - er eentje om per mail door te sturen naar de "inspecteur" van onze openbare (radio)omroep. Niet alle brave burgers zijn zo kundig/mondig om er tegen in te gaan. En meestal is zo'n uitzending de aanleiding voor de betrokken dienst om er (eindelijk) iets aan te doen. Altijd leuk om te horen hoe een woordvoerder live on air belooft iets te zullen doen aan een kromme situatie :-)
Da's misschien zo'n slecht idee nog niet :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”