Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

KatleenB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Passeren (= niet inhalen) langs rechts op de autostrade

#1 , 21 mar 2022 17:42

Mijn zoon legde vandaag een bijna foutloos praktijkexamen af maar slaagde niet door volgende situatie:
Hij rijdt uiterst rechts op een autostrade met 3 rijstroken. Hij verandert niet van rijstrook want hij moet 1km verder de afslag nemen. Links van hem rijdt een vrachtwagen tegen 70-80 km/u op de middenstrook. Door de trage snelheid van de vrachtwagen passeert hij deze langs rechts. Dit is volgens de examinator een zware overtreding waardoor hij niet slaagt.

Nochtans als ik de Wegcode erbij haal, lees ik: 16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Vraag: heeft hij op basis van deze wettekst een zware overtreding begaan? Heeft het zin om dit resultaat aan te vechten? De examinator zei dat hij hem los van deze ene overtreding een heel goede chauffeur vond. Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Orran
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2022 20:22

Om zeker te zijn of de situatie die u aanhaalt klopt, zouden we de exacte locatie moeten kunnen zien. Kan u misschien een street view posten?

Zoals Thomas echter aanhaalt, twijfel ik echter of deze situatie al van toepassing zal zijn en was uw zoon nog 'gewoon' op de snelweg, waardoor dit inderdaad een zware fout was.

Issued
Berichten: 1305

#3 , 21 mar 2022 20:25

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?

Reclame

jef007
Berichten: 1738

#4 , 22 mar 2022 14:58

wist uw zoon ( op het moment van "passeren") al dat hij rechts diende af te slaan?

cesto
Berichten: 370

#5 , 22 mar 2022 22:52

wist uw zoon ( op het moment van "passeren") al dat hij rechts diende af te slaan?
Maakt niet uit ...
Toch wel! Aangezien die trage vrachtwagen nota bene op de 2e rijstrook reed ipv op de 1e kunnen we inderdaad vermoeden dat TS haar zoon zich al op de uitrijstrook bevond na een F13 of F15 bord. Hoever dat bord stond van de afrit weten we nu uiteraard niet (1 km, iets meer, iets minder?). Alleen de bestuurder zou hier kunnen vertellen wat hij precies van plan was, of hij die richtingwijzers volgde of hij mondelinge instructies had gekregen van de examinator om de snelweg te verlaten…

Issued
Berichten: 1305

#6 , 23 mar 2022 06:42

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?
Neen, met "enkele" F15
Doorgaans pas op 400m en staan waar men effectief een afritstrook heeft, en dus pas van daar de F15 ook kan opvolgen.


De witte borden die in VL geplaatst worden op 1600, 800m zijn nergens terug te vinden in de wegcode, hebben bijgevolg geen juridische waarde, en zijn eigenlijk niet eens toegelaten ...
https://maps.app.goo.gl/RujAKQm63p1HHnmt7

Ik had het op deze borden. Dat is toch een F25 of ben ik er naast aan het slaan?

Milo72
Berichten: 1025

#7 , 23 mar 2022 16:19

Worden uitritten niet meestal met Voorweg wijzers aangeduid en dus een F25 of F27?
Neen, met "enkele" F15
Doorgaans pas op 400m en staan waar men effectief een afritstrook heeft, en dus pas van daar de F15 ook kan opvolgen.


De witte borden die in VL geplaatst worden op 1600, 800m zijn nergens terug te vinden in de wegcode, hebben bijgevolg geen juridische waarde, en zijn eigenlijk niet eens toegelaten ...
https://maps.app.goo.gl/RujAKQm63p1HHnmt7

Ik had het op deze borden. Dat is toch een F25 of ben ik er naast aan het slaan?
Dat lijkt me idd een F25 te zijn, maar daar mag je NIET rechts voorbijrijden/inhalen.
Een F15, waarbij dat wel mag, is bvb deze: https://www.google.com/maps/@51.0304107 ... 384!8i8192
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Issued
Berichten: 1305

#8 , 23 mar 2022 19:38

Het was indd mijn origineel punt om aan te duiden dat TS vermoedelijk de F25 als een F15 aanzag en daardoor een foute conclusie trok.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mar 2022 03:36

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden. Die trage middenvakrijders en linksrijders zijn een ware pest.

Masty
Berichten: 88

#10 , 25 mar 2022 11:06

Zonder al die borden om de oren geslagen te krijgen...
Simpel gezegd mag je nooit rechts inhalen als je dezelfde richting uitgaat als het voertuig dat je rechts inhaalt.
Dus zolang dat je jezelf op de autostrade bevindt ga je dezelfde richting uit.
Eenmaal je op de rijstrook van de afrit bent mag je het voertuig dat links van jou is langs rechts inhalen omdat je niet meer dezelfde richting uitgaat, rekening houdend met de maximumsnelheid op dat desbetreffende vak.

cesto
Berichten: 370

#11 , 25 mar 2022 11:16

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden. Die trage middenvakrijders en linksrijders zijn een ware pest.
Ja, ik vraag me inderdaad ook af wat die vrachtwagen op de midden- of linker rijstrook deed als de eerste strook vrij was. Hij was duidelijk in overtreding.

Masty
Berichten: 88

#12 , 26 mar 2022 10:37

Ja, ik vraag me inderdaad ook af wat die vrachtwagen op de midden- of linker rijstrook deed als de eerste strook vrij was. Hij was duidelijk in overtreding.
[/quote]

Aankomende wegenwerken, verkeerswisselaar waar hij links moest, komende hindernis die hij vroeger gezien heeft dan de auto's... en zo kan ik nog wat voorbeelden aanhalen.
Een vrachtwagenchauffeur doet zoiets niet voor de lol, het is zo al uitdagend genoeg met een vrachtwagen in het verkeer.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 mar 2022 18:45

Je kan ook stellen, als de vrachtwagen rond de 70-80km/u reed, zou TS op rechter rijstrook, rond de minimum snelheid en er misschien onder, moeten rijden.

Artikel 21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.


Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers,
Ik doelde ook op het feit, dat zo traag rijden op de autoSNELweg en zeker op het midden of linker rijvak, een grote ergernis en evenzeer overtreding.

Indd neem die trage linksrijders weg en het probleem van rechts inhalen wordt tot het minimum herleidt.

aceke
Berichten: 146

#14 , 08 apr 2022 21:59

En is wel degelijk een verschil tussen inhalen en voorbij rijden.
Ik zou dit voor de rechtbank laten komen de kans is dan heel groot dat je in gelijk gesteld wordt als je kan aantonen wat je zegt natuurlijk...

LeenW

#15 , 08 apr 2022 22:44

En is wel degelijk een verschil tussen inhalen en voorbij rijden.
Ik zou dit voor de rechtbank laten komen de kans is dan heel groot dat je in gelijk gesteld wordt als je kan aantonen wat je zegt natuurlijk...
Voorbijrijden vereist dat het andere voertuig stil staat, wat hier duidelijk niet het geval is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”