ik reed met de auto van mijn vriend, deze bleek niet verzekerd en correct ingeschreven te zijn.
Bij politiecontrole werd de auto in beslag genomen, welke straf kan ik hiervoor krijgen.
U had het kunnen nakijken ... maar wie doet dat
Zoals u ziet is er ook een "verlaat de gevangenis" optie : het vette deel.
"Mijn vriend" als in de persoon waarmee je samenwoont - en wat betekent dat je wel degelijk zou kunnen weten dat er wat mis wat met verzekering en inschrijving- of "een" vriend
Gaat verschil maken ...
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 5-hs5#afd2
WAM Artikel 22
§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.
De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.
Boetebedrag x 8 opdeciemen, geeft 800 tot 8000€ boete
Plus bijdrage slachtofferfonds 200€
Bijdrage fonds 2de lijns juridische bijstand, 20€
Gerechtskosten
Vermelding strafblad
Inbreuken tegen de inschrijving zijn 2de graads overtredingen
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2
Art 29
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.
Boete 160 tot 2000€ dus, opdeciemen inbegrepen
indien uitgesproken boete >25€, mogelijk weer bijdrage Slachtofferfonds 200€
(indien 2 aparte veroordelingen, indien in 1 veroordeling, 1x bijdrage)
Op strafblad
Vraag is hoe er mee gefoefeld werd ...
Of u dat had kunnen / moeten weten
Of u dat had kunnen zien