Ik ben geflitst door een vaste flitspaal om 3u snachts (was met een goede daad bezig en mijn schoonbroer aan het ophalen na warchter).
Gecorrigeerde snelheid 86km/u waar ik maar 50km/u mocht (plus bebouwde kom blijkbaar).
Eén lange baan, 3 rijbanen breed, verhoogde fietspaden. Ik dacht eigenlijk dat ik er minstens 70 mocht maar bon, het is nu zo en ik had maar beter moeten opletten.
Brief reeds in de bus gekregen, waar ik op geantwoord heb dat ik de feiten erken en bovenstaande (verzachtende omstandigheden)
+ dat het mijn eigen wagen niet was en ik het vermogen niet gewoon was.
Ondertussen heb ik een opvolgbrief gekregen dat het gaat voorkomen blablabla (nog geen datum ofzo).
Aan deze brief zat een folder geniet om een cursus te gaan volgen ivm wegcode/veiligheid....
Op de begeleidende brief staat het volgende gedrukt.
Nu is mijn vraag dubbel.Na het volgen van de cursus ontvangt u een attest van deelname dat u kan voorleggen aan de politierechter. Het meebrengen van dit attest zal de rechter toelaten vast te stellen dat u zich bewust bent van de begane fout en zelf reeds stappen heft ondernomen om hieraan in de toekomst te verhelpen. De rechter kan met dit gegeven rekening houden bij het bepalen van de strafmaat. Het volgen van de cursus heeft evenwel geen vrijspraak tot gevolg.
* Is het nuttig deze cursus te volgend met het oog op strafvermindering?
De cursus zelf kost al €390 en ik vermoed niet dat ik de kost van de cursus ga "terug winnen" bij mijn uitspraak.
Stel dat de uitspraak €200 goedkoper uitvalt, kom ik op het einde van de rit wel €190 duurder uit.
Ik rij ondertussen vlot 10jaar boete vrij (occasionele parkeerboete buiten beschouwing gelaten) dus ik voel mij niet onmiddelijk aangesproken.
* Hoe pak ik het beste mijn verdediging aan?
Advocaat onder de arm nemen lijkt mij een beetje drastisch.
Is het nuttig te vragen om "mild te zijn" gezien de omstandigheden en eventueel een deel van de straf voorwaardelijk te krijgen gezien het al gigantisch lang geleden is dat ik nog een overtreding begaan heb?
Of moet ik er van uit gaan dat ik gewoon een nummer ben in hun veel te lange dag en dat ik gewoon, hetgeen ze in hun hoofd hebben, ga moeten betalen zonder dat ze rekening te houden met mijn "pleidooi".
Graag jullie mening.
Marco