Ik heb een vraag over het gebruik van de dynamische verkeersborden op de autosnelweg die digitaal de maximale snelheid aangeven. Vroeger werden deze enkel ingeschakeld indien er file is en werd er een andere snelheid aangegeven dan vermeld op de vaste borden.
Op de E19 komende van Brussel zijn deze echter tegenwoordig altijd aan en geven vlak voor de Craeybeckstunnel nu steeds 100km/u aan, zowel 's nachts als overdag en bij drukte of kalmte, hoewel het laatste vaste bord van 120 gewag maakt.
Ik vermoed dat ze de snelheid in de tunnel permanent naar 100km/u willen zetten, er zijn recent namelijk veel ongevallen gebeurd in de tunnel, wat dan ook zeker te begrijpen valt.
Echter, het eerste dynamische bord dat aangeeft 100km/u hangt net boven een flitspaal, (het bord ervoor geeft 110km/u aan) en dus zie je elke dag mensen als zotten remmen vlak voor dit bord.
Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig.
Mag dit dynamisch bord "misbruikt" worden omdat ze geen vaste borden kunnen/willen plaatsen?
Hoeveel bewijskracht heeft zo een bord, je zou namelijk steeds argumenteren dat ze een andere snelheid aangaven?
En als laatste, mag dit bord zo vlak bij een flitspaal hangen, met alle gevaren van dien?
Thanks