Beste, graag had ik hier wat meer info ingewonnen over het volgende:
Op maandag avond heeft mijn broer een brommer gekocht. Deze brommer is aan hem verkocht als zijnde klasse A terwijl dit klasse B is.
Tijdens de verkoop is dit ook duidelijk vermeld geweest door de verkoper dat het een klasse A zou zijn en dit staat ook op de verkoopovereenkomst.
Nu de morgen erop reed mijn broer met deze brommer naar school denkend dat hij wettelijk in orde was zonder rijbewijs. Door een verkeersovertreding 25m van zijn deur werd hij aan de kant gezet door een agent. Na onderzoek bleek dat de brommer een klasse B is.
De brommer werd hierdoor in beslag genomen en op de rollen gezet. Resultaat : 69km/h. 19km/h te snel.
Nu nam het parket de beslissing van de brommer in beslag te nemen. Deze word vrijgegeven onder de voorwaarde dat mijn broer zijn brommer rijbewijs haalt om met de categorie b te mogen rijden. Eens de brommer is vrijgegeven moet hij deze binnen de 7 dagen terug origineel laten zetten.
Nu vertelde ik de agent (ik was de meerderjarige die mijn broer vergezelde) dat ik het contract zou willen ontbinden aangezien er een foute overeenkomst is. Namelijk het zijnde dat de bromfiets verkocht is als klasse A inplaats van klasse B.
Het enige probleem is dat er niet veel gehoor is van de betrokken partij en ik ondertussen aan een 2de mogelijke oplossing dacht.
Is het mogelijk om deze brommer van mijn broer over te kopen ? Daardoor neemt hij afstand van de brommer en zou hij in principe zijn rijlessen niet moeten volgen. Dit wil ik doen omdat hij de financien niet heeft om rijlessen te nemen (+-300 euro).
Ikzelf wil de brommer dan gewoon voorlopig aan de kant houden om later te verkopen wanneer ik zelf tijd gevonden heb om deze in orde te stellen. Indien het mogelijk is kan ik dan vermelden dat ik zelf de brommer niet in gebruik neem? Eventueel met het excuus dat ik deze voor het circuit wil gebruiken. Geeft dit vrijstelling voor de technische controle die binnen de 7 dagen dient te gebeuren ? Indien deze laatste optie wettelijk mogelijk is geeft dit de mogelijkheid aan mijn broer om met het geld dat ik hem geef een klasse a te kopen. Hierdoor moet hij dan ook niet de kostelijke rijlessen nemen.
Alvast bedankt.
Mvg