Aan Brechts, recht uit uit de wegcode geplukt:
LINKS of rechts inhalen?:
Er moet een onderscheid worden gemaakt naargelang de in te halen voertuigen in beweging zijn of niet.
Als de voertuigen die je wilt voorbijrijden in beweging zijn, is er sprake van inhalen.
Inhalen moet altijd langs LINKS gebeuren.
Een stilstaande rij voertuigen, mag je (voorzichtig) voorbijrijden langs rechts (vb. voor een rood licht).
Dit is alleen toegelaten als de voertuigen stilstaan.
Zodra deze terug in beweging komen moet je het voorbijrijden langs rechts onderbreken
en terug invoegen tussen twee rijdende voertuigen of langs LINKS inhalen.
Als je zelf voorkeur geeft aan rechts inhalen is dat helemaal jouw keuze maar weet dat dit dus eigenlijk net NIET mag.
Alhoewel het in de meeste gevallen weldegelijk veiliger is en grappig genoeg voor moto's expliciet toegelaten is op snelwegen aan een matige snelheid.
Twee maten en gewichten is dan het gezegde dat ik zou willen aanhalen in deze.
Zebrapad en fietsen:
Je hebt geen enkele bescherming als fietser op een zebrapad.
Kan je uitgebreid op ditzelfde forum nalezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=18586" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom je dan adviseert om er vlak naast te rijden is me een raadsel?
Verwacht je daar dan wel enige bescherming van ofzo?
Zoals je kan zien staat de auto stil om voetgangers op het zebrapad wat verderop door te laten.
Dit net op het moment dat ik het kruispunt oversteek én het fietspad oprij.
Wat ik dus gewoon wettelijk mag, laat daar nu AUB geen twijfel over bestaan.
Welk ander manoeuvre vind jij veiliger dan dat?
Op jouw advies zou ik tot aan het zebrapad moeten rijden en dan vlak voor de neus van die automobilist én de voetgangers aldaar het fietspad oprijden?
Het vertrekken van op het zebrapad doe ik zeer zelden,
enkel in dit geval om aan te tonen dat het al groen was op het moment dat er nog afslaande auto's voorbij kwamen, noem het gerust dramatiek.
Er waren hier trouwens in de verste velden geen voetgangers te zien.
Fietser die groen hadden plus dodelijke tonnen staal die én waarschijnlijk door donker oranje gereden waren én geen voorrang verleenden daarentegen...
Ook het oversteken van de Rooseveltplaats was met wat dramatiek,
dit vanwege de vele aantal keren dat links voorgesorteerde wagens hier het kruispunt blokkeren voor doorgaand verkeer.
Dit bepaald kruispunt is dan ook al talrijke keren gefilmd en zelfs op televisie geweest om aan te tonen hoe levensgevaarlijk dit kruispunt is.
Had je liever gehad dat ik die wagens alsnog langs de 'juiste' kant voorbij had gereden met alle risico's vandien als ze toch doorreden?
Geef mij maar dan de boete in dit geval, die gaat me minder pijn doen.
Aan Inazuma:
Waar haal ik een auto in voor een oversteekplaats?
Wat is een voorbehouden rijstrook?
Als je daarmee de busstrook bedoelt wist je waarschijnlijk niet dat die ook gebruikt mag worden door fietsers?
Niet dat die strook eigenlijk echt bruikbaar was gezien de grote hoeveelheid (onwettig) geparkeerde wagens.
Je hebt al eerder verwezen naar rakelings passeren en nu naar snelheid (als ik me niet vergis?).
Weet dat deze camera een soort lens heeft dat het beeld vervormt waardoor je waarschijnlijk die indruk krijgt.
Maar neen, ik ben geen heilige.
Dat je een hekel hebt aan kamikazes komt goed van pas in de stad Antwerpen.
Er rijden er hier namelijk duizenden rond.
Zoals ik dus probeer aan te tonen met deze beelden.
Als ik dan de ernst en gewoon het netto aantal overtredingen ga afpunten tov het autoverkeer heb ik er nog wel wat tegoed.
Het verschil is ook dat ik NIET met 1500 kilo staal tegen 50km per uur binnen de bebouwde kom deze truukjes uitvoer.