In welke mate mag deze "bestuurder" dan computergestuurd zijn?Niet te vergeten :
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Hangt er vanaf of je een mens bent of een computer gestuurd mechanisch systeem.neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ...Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
Het is duidelijk ( "wie" ) dat de wegcode een persoon als bestuurder verwacht.In welke mate mag deze "bestuurder" dan computergestuurd zijn?
In BXL ... en daar zijn ze stevig aan het achterlopen op de feiten.Waar trekt men de grens?
Vandaar dat mijn volledige post was:neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ...Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
Wat de wegcode betreft gaat dit inderdaad over 8.3.
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
In eerste instantie is de bestuurder aansprakelijk, maar indien blijkt dat het systeem niet doet wat het moet doen (volgens de specificaties van de fabrikant), kan de bestuurder zijn schade terugvorderen van de fabrikant (en neem dit maar ruim: schade aan wagen, extra kost verzekering wegens hogere bonus malus, eventuele kosten voor herdoen rijexamen, verlies aan tijd, ...).Wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Blijft de bestuurder verantwoordelijk of wordt de fabrikant verantwoordelijk voor het falen van zijn systeem.