Ik ben het slachtoffer van een vervelende zaak met gedupliceerde nummerplaten. Of misschien betreft het wel laksheid van de politie?
Het zit zo. Ik ben beboet voor verkeerd parkeren in Overijse op 21-4-2007, een zaterdagavond om 23u00. Vooral vreemd is dat het om een Renault Megane gaat met mijn nummerplaat, mijn wagen dus blijkbaar. Mijn nummerplaat is nooit gestolen of verloren geweest. Die bewuste zaterdagavond was ik echter helemaal niet in Overijse, nooit geweest trouwens. Ik was gewoon thuis. Hoe weet ik dat zo goed? 's Anderendaags was de 10 miles in Antwerpen... mijn dochtertje liep mee in de kids-run en mijn vrouw in de estafette-marathon. Vandaar natuurlijk dat we de avond ervoor thuis gebleven zijn.
Ik heb onmiddellijk proces verbaal laten opmaken door de politie in mijn gemeente en ik heb steeds geweigerd de boete te betalen.
Ik heb ook mijn nummerplaat laten schrappen en een nieuwe aangevraagd. Dit kan sinds vorig jaar zonder problemen.
Nu moet ik voor de politierechter verschijnen.
Er is een advocaat aangesteld door mijn verzekering BA maar ik vermoed dat er weinig werk zal gemaakt worden van zo'n zaak(je).
Blijkbaar moet ik bewijzen dat ik daar niet was. Maar hoe kan ik dat nu bewijzen als ik thuis was? Met enkel familie als getuige.
Deze week heb ik nog gebeld met de politie van Overijse-Druivenstreek. Volgens hun stond ik daar wel degelijk. Blijkt ook dat daar een 'parenclub' gevestigd is. Ik vermoed dus dat men denkt dat het hier om en overspelige echtgenoot gaat die wat te verbergen heeft. De politie in mijn gemeente zal dus waarschijnlijk weinig moeite doen om mijn PV op te volgen.
Als ik fouten maak in het verkeer dan betaal ik gewoon de boete. Maar voor mij is dit een principe zaak: ik heb niks misdaan... maar ik heb ook geen verklaring wat er gebeurd kan zijn.
Zijn er gelijkaardige voorvallen bekend?
Iemand een idee wat er kan gebeurd zijn?
Iemand ideeën hoe ik mijn onschuld kan bewijzen?
Of betaal ik best na de uitspraak gewoon de boete (en de rest) en zet ik mijn trots opzij?
Groeten
Hugo